Jørgen Lie Skrevet September 7, 2011 Skrevet September 7, 2011 Har fått en kjekk rassle-lyd i girkassa mi.. Når jeg trykker inn clutchen, så kommer lyden vekk.. Har resonert meg frem til at det må være lager på inngående aksel som er gått til dundas.. Er dette mye stress og skifte?
danielo Skrevet September 7, 2011 Skrevet September 7, 2011 høres ut som utløserlageret ja må ned med girkassa for og bytte det !
Jørgen Lie Skrevet September 7, 2011 Forfatter Skrevet September 7, 2011 Sikker på at det er utløserlageret? Da skulle jo ikke lyden forsvunnet når clutchen trykkes inn? Grunnen til at lyden er der når clutchen ikke trykkes inn er vel pga at inngående aksel er i bevegelse, mens når clutchen trykkes inn så er ikke akselen i bevegelse? Skjønner jo at jeg må ned med kassa da.. Lurte mere på om det er mikk-makk for å bytte selve lageret..
janerik171187 Skrevet September 7, 2011 Skrevet September 7, 2011 Sikker på at det er utløserlageret? Da skulle jo ikke lyden forsvunnet når clutchen trykkes inn? Grunnen til at lyden er der når clutchen ikke trykkes inn er vel pga at inngående aksel er i bevegelse, mens når clutchen trykkes inn så er ikke akselen i bevegelse? Skjønner jo at jeg må ned med kassa da.. Lurte mere på om det er mikk-makk for å bytte selve lageret.. er vanlig lyd når det er utløserlageret det. lyden kommer når det ikke er belastning på lageret. dvs når pedalen er inne så strammer man slarket i lageret og lyden forsvinner
Jørgen Lie Skrevet September 7, 2011 Forfatter Skrevet September 7, 2011 Nei, jeg spurte min far, som har vært bilmekaniker i 30år, 10 siste som verksmester, samt en kompis som har høvelig grei peiling, og de sa det var lageret på inngående aksel. Jeg har også hele tiden sagt at det er utløserlager som er gåent når den lyden der kommer, men forsvinner når man trykker inn clutchen.. Derfor jeg tenkte jeg og høre her om noen kan svare meg konkret på om det er riktig, og om det er mye prakk og skifte.. (Må jo byttes uansett, men greit og høre om andre har erfaringer på dette).
Balltre Skrevet September 7, 2011 Skrevet September 7, 2011 Hva tror du skjer når man trykker inn cluchpedalen? Blir det enklere å få bilen i gir eller ikke? Blir det enklere fordi inngående aksling på girkassen går rundt eller fordi den står stille? Hvorfor blir det så lyd når pedalen er ute, og ikke når den er inne?
Jørgen Lie Skrevet September 7, 2011 Forfatter Skrevet September 7, 2011 Hva tror du skjer når man trykker inn cluchpedalen? Blir det enklere å få bilen i gir eller ikke? Blir det enklere fordi inngående aksling på girkassen går rundt eller fordi den står stille? Hvorfor blir det så lyd når pedalen er ute, og ikke når den er inne? Bilen blir enklere og få i gir når pedalen er inne, fordi den kobler ut inngående aksel slik at den ikke går rundt, og giret som bilen settes i blir i inntakt med inngående aksel, og at den igjen gjør at bilen går fremover når cluchen slippes igjen. Lyden kommer når pedalen er ute pga at akslingen da er i bevegesle, og også lageret. Akselen går ikke rundt når pedalen er inne, og derfor ikke lyd.
Brian Skrevet September 7, 2011 Skrevet September 7, 2011 Har også raslelyd i kassa når jeg står på tomgang med clutchen ute. Den forsvinner straks clutchpedalen trykkes inn. Jeg har også funnet ut at det rasler mindre om jeg slipper clutchpedalen veeeldig sakte ut, enn fort av en eller annen grunn. Det er snakk om m50b20 her, så har ikke kjennskap til hvor forskjellig kassene er. Jeg trodde også det var utløserlageret så jeg byttet dette, men det rasler fortsatt. Utløserlageret hadde en del slarke så det hadde sikkert godt av bytte uansett, men lydene irriterer vettet av meg. Blir til at jeg står å holder clutchen inne i lyskryss etc, blir litt slitsomt i lengden. Bytt alle lagre mens du har det nede iallefall, så slipper du to runder slik som meg. Jeg skal iallefall plukke ned og bytte alle lagre denne gangen.
Joachim_M5 Skrevet September 8, 2011 Skrevet September 8, 2011 Det der er jævlig enkelt! Hvis det er utløserlager så forsvinner lyden når du trår inn pedalen noen centimeter, bare til du kjenner motstand. Hvis lyden forsvinner først når klutsjen kobler ut så er det lager i kassa. End of discussion! At inngående lager bråker i de kassene der er mer en regel enn et unntak.
Jørgen Lie Skrevet September 8, 2011 Forfatter Skrevet September 8, 2011 Ja, da er vi kommet dit henn at vi har to svar igjen
Joachim_M5 Skrevet September 8, 2011 Skrevet September 8, 2011 2 svar? Du fikk da iallefall fasit fra meg.
Jørgen Lie Skrevet September 8, 2011 Forfatter Skrevet September 8, 2011 Om jeg har forstått d rett så sier noen at det er utløserlager/thrustlager, mens noen mener det er lager på inngående aksel?? Eller har jeg missforstått fullstendig her nå?
Joachim_M5 Skrevet September 8, 2011 Skrevet September 8, 2011 Hvis lyden forsvinner idet klutsjen din kobler ut, så er det lageret på inngående aksel i kassa. Hvis lyden forsvinner omtrent bare av at du legger foten på pedalen så er det utløserlager! Comprende?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå