Gå til innhold

M50B25, fjusker ved oppstart på varm motor

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjøpt min første BMW etter en liten rekke med japser, men bilen har noen få problemer.

Når bilen startes varm fjusker den. Ikke hver gang, men relativt ofte, som annenhver gang. Dette løses med å flate pedalen til motoren får hikket seg opp i turtall. Fjuskingen gir seg oftest rundt 3000 omdreininger, men du må opp på 5-6000 får å fjerne problemet. Hvis ikke kommer det tilbake når turtallet synker.

Har ikke noe problemer under kjøring, eneste er at den rister minimalt av og til på tomgang når den er varm. På kald motor starter den tvert hver gang.

Forrige eier sa han hadde skiftet lambda, men den var fra Koed, noe som kunne bety at den var dårlig kvalitet eller noe.

Mistenker lambda eller LMM, men spør her inne før jeg kjøper noen av delene.

Mitt første innlegg her inne, så ikke skyt meg om dette var litt for langt :)

Takker for alle svar.

Skrevet

Velkommen til Bimmer :smoking:

Plugger er noe som bør skiftes en gang i mellom så start med de.

Se etter fukt/olje nedi der pluggene står med det samme.

Når du gjør dette sjekker du at plugghetter sitter godt og at ledningene er hele og fine.

Koed trenger ikke bety dårligere kvalitet. :wink:

Tviler på at det er lamda eller lmm som er årsaken slik du beskriver det.

Skrevet

Hvis det er ved varm motor, så er det ikke plugger. Det er slangen som går etter lambda. Når denne sitter på lenge, og får mye varme så sprekker gummien, disse sprekkene utvider seg når den blir varm og suger inn "falsk luft". Det gir feil blanding av luft og drivstoff, og da fusker motoren.

Ja, jeg har vært borti det samme :)

Skrevet

Har opplevd akkurat det samme, på akkurat samme motor. Det er LMM. du kan prøve å koble ut støpselet på LMM og se :)

Skrevet
Hvis det er ved varm motor, så er det ikke plugger. Det er slangen som går etter lambda. Når denne sitter på lenge, og får mye varme så sprekker gummien, disse sprekkene utvider seg når den blir varm og suger inn "falsk luft". Det gir feil blanding av luft og drivstoff, og da fusker motoren.

Hvilken slange er det snakk om her? Høres interessant ut, men ville ikke motoren fusket konstant på varm om dette hadde vært et problem?

Har opplevd akkurat det samme, på akkurat samme motor. Det er LMM. du kan prøve å koble ut støpselet på LMM og se :)

Skal prøve å koble ut en gang problemet oppstår. LMM er ikke utelukket enda ;)

Velkommen til Bimmer :smoking:

Plugger er noe som bør skiftes en gang i mellom så start med de.

Se etter fukt/olje nedi der pluggene står med det samme.

Når du gjør dette sjekker du at plugghetter sitter godt og at ledningene er hele og fine.

Koed trenger ikke bety dårligere kvalitet. :wink:

Tviler på at det er lamda eller lmm som er årsaken slik du beskriver det.

Pluggene er nettopp skiftet av forrige eier, men kan ta en sjekk etter olje. Toppdekselpakningen lekker ikke utvendig, men har ikke sett i plugghull. Plugghettene skal sjekkes også ja.

Skrevet

Hvilken slange er det snakk om her? Høres interessant ut, men ville ikke motoren fusket konstant på varm om dette hadde vært et problem?

Den tykke sorte som går fra LMM og inn i motor. Den har en bøy på ca. 90 grader.

Men det kan også være LMM som er gåen i ditt tilfelle, blir feil blanding da og. Bare å dra ut kontakten det, så ser du.

Skrevet

Den tykke sorte som går fra LMM og inn i motor. Den har en bøy på ca. 90 grader.

Men det kan også være LMM som er gåen i ditt tilfelle, blir feil blanding da og. Bare å dra ut kontakten det, så ser du.

Ahh, da skjønner jeg. Du sa slangen etter lambda, så ble litt usikker. Skal ta en titt i morgen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...