Gå til innhold

bruke scratchX / Scratch remover som "rubbing" ?

PenguiN-
 Share

Anbefalte innlegg

Har en bilen jeg jobber med som har VELDIG mye vaskeriper...

Kan jeg bruke scratch X som en slags rubbing på hele bilen(for hånd, ikke masking pga mye slipemiddel i denne, ikke sant?), og følge opp med lakkrens og deretter polering?

Evt, noen som vet om en SKIKKELIG god VASKERIPE fjerner ifra torshov, biltema, bilextra ??

SKAL POLERS OSV IDAG SÅ TRENGER SVAR ASAP :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan bruke ScratchX med en såkalt DA-maskin (oscillerende bevegelser som simulerer håndbevegelser), men ikke roterende. Men tror ikke du vil få ønsket effekt av det. Om du har 1.0-utgaven så har den bare kjemisk funksjon som runder av hjørner på riper for å skjule dem. 2.0-utgaven har slipemiddel i tillegg, men det er ikke tiltenkt bruk på hele bilen.

En grei allround-polish for de som ikke vil ta den helt ut med proffprodukter er Meguiars Ultimate Compound. Kjøp en billig tohoders DA-maskin på Chlasern eller Feiltema så får du brukbare resultater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

annet spm, når man bruker:

Rubbing

Lakkrens

Polering

På hvilke av disse skal man bruke hvilken hastighet på maskinen? (har vinkelsliper-style maskin).

Jeg tenker lite hastighet på rubbing og lakkrens og høy hastighet på selve polering?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

om du ikke har brukt roterende før, så ville jeg heller gått for en DA maskin istedet. Sansyneligheten for at du får "halos" eller brenner lakken er stor om du aldri har brukt roterende.

På polering bruker jeg 4 med en pad som gir medium cut. Bruker da menzerna power finish. På dypere riper gjelder det våtsliping med 2500 - 3000 sandpapir etterfulgt av polering med medium cut pad og menzerna PO. Slutt polering med mild pad på høyere hastighet med final finish serien til menzerna (5 - 6 hastighet). Føler denne komboen passer min bil utmerket.

Har ikke brukt annet enn menzerna, så jeg veit ikke om denne komboen passer med dine produkter :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte clay, ultimate compund så gikk over med scratchX etterpå. Wax til slutt. Så det ble bra resultat :) Bortsett fra at jeg fikk poleringsskolder som det kalles... skal spørre på detailers club norway hva jeg gjør med dette :( Må nok polere opp på nytt nå..

NB, brukte sentermaskin. Trur det rådes til å bruke eksentermaskin.. Noe som kan bekrefte/avkrefte dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte clay, ultimate compund så gikk over med scratchX etterpå. Wax til slutt. Så det ble bra resultat :) Bortsett fra at jeg fikk poleringsskolder som det kalles... skal spørre på detailers club norway hva jeg gjør med dette :( Må nok polere opp på nytt nå..

NB, brukte sentermaskin. Trur det rådes til å bruke eksentermaskin.. Noe som kan bekrefte/avkrefte dette?

UC (Ultimate Compound) skal ikkje brukes med roterende!! Den er beregna for hånd eller DA maskin. Brukes det grov pute, kan det være greit å gå over bilen med ei fin pute etterpå. Dette for å få lakken blankere og for å være sikker på at det er null hologrammer.

ScratchX skal heller ikkje brukes med roterende!! Og eg ser ingen grunn til å bruke scratchX etter UC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg kan altså bruke scratchX på hele bilen så lenge jeg orker dette ? (dama som skal gjøre det, hehe :))

Etterpå er det lakkrens og polish til slutt ?

scratchX brukes på eit lite område. Typisk 25x25 cm. Må bruke litt tid og krefter for å få vekk litt ting og tang på lakken. So er det å ta vekk restene.

NB! Dette gjentas 3-4 ganger på same område for å få lakken ok.

Eg kan garantere at dama di ikkje gidder dette!

Er ingen grunn til å bruke lakkrens der det er brukt scratchX

Til slutt legger du på voks eller lakkforsegling. (polish imellom viss du gidder)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk vite på Detaliers Club at Ulitmate Compund og scratchX skal aldri skal brukes med maskin...

Godt tips! Ikke gå på samme blemme som meg :P

Dei skal aldri brukes med roterende maskin.

UC er jo beregna på å bruke med DA maskin.

Hugs at det er forskjell å aldri brukes med maskin og aldri brukes med roterende!

Denne infoen har jo eg nevnt her før. (eg svarte og på dcn)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...