Gå til innhold

Bedre lyd i E46 Sedan

Anbefalte innlegg

hei, ble for noen uker siden en eier av en BMW E46 316i (liten motor pga billig å kjøre siden jeg kjører lange distanser)

jeg har byttet ut hovedenheten pga den orginale ga meg mark.

byttet også høytalerne til noe bedre.

satte også en sub inn i bagsjen. en 12" 800w sub.

bassen er nesten ikke der, og jeg har lest mange ganger at de er lydisolert som faen selv i bagasjen!

men jeg tenkte på en sånn reodor felgen løsning.

å tette kassen og lage rør som går opp til hatthyllen og gjennom inn. så alt av lyd blir sendt inn i kupeen.

noen som har noe å si på det?

Setter stor pris på svar. kan hende jeg starter ikveld/morgen med prosjektet.

vv5tplz8yfqqzzcabyl1.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

å tette kassen og lage rør som går opp til hatthyllen og gjennom inn. så alt av lyd blir sendt inn i kupeen.

Hvis det er lukket kasse du har fra før, så blir det der en bandpasskasse. Da er porten uhyre viktig, altså dimmensjonene, hvis man ikke er veeeeldig obs får man "feil lyd". Ved bandpass så er det helt riktig at man får all lyden ut fra porten.

Hvis det er reflekskasse så er ikke det noe god løsning desverre. Der er det ikke porten som lager størsteparten av lyden, men fungerer som en passiv membran. Da vil ikke "all lyd" komme via porten opp til hattehylle.

Det du skal gjøre er slik:

3137a56e.jpg

MDF-plate i hullet i seteryggen, festes godt, dempe hele bagasjerommet godt. Kan også lage vegg bak, tett vegg. Sølvmattene er det man demper med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja du kan virkelig rote bort lyden med en båndpasskasse. Disse må ha begge kamrene og porten nøyaktig for akkurat det elementet du har for å funke. Gjør som username har gjort på bildet. Dette kan jeg også gå god for.

her er mitt oppsett i min E46 sedan. Kun 1 stk. 10" og det holder i lassevis for meg. men så er jeg ikke et basshode heller. Kun bra lyd som kan gjengi musikken slik den er spilt inn ;)

113.jpg

111.jpg

071.jpg

Jeg har faktisk brukt en prefabrikert 25liters lukket kasse med skrå vegger både i front og bak til min Alpine Type X. Nå er den såpass stor at det blir vel ca. de 16 litrene den skal ha igjen i den når elementet er satt i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja du kan virkelig rote bort lyden med en båndpasskasse. Disse må ha begge kamrene og porten nøyaktig for akkurat det elementet du har for å funke. Gjør som username har gjort på bildet. Dette kan jeg også gå god for.

her er mitt oppsett i min E46 sedan. Kun 1 stk. 10" og det holder i lassevis for meg. men så er jeg ikke et basshode heller. Kun bra lyd som kan gjengi musikken slik den er spilt inn ;)

113.jpg

111.jpg

071.jpg

Jeg har faktisk brukt en prefabrikert 25liters lukket kasse med skrå vegger både i front og bak til min Alpine Type X. Nå er den såpass stor at det blir vel ca. de 16 litrene den skal ha igjen i den når elementet er satt i.

Jeg tenkte å lage ca sann som du har det. Er det greit nok trøkk i bilen? Jeg tenkte å se om jeg fikk plass til elementet på andre sida av veggen, som vist på cabben over. Vet du ca hvor mange ltr kasse jeg trenger? Tenkte å bruke en 10" rockford fosgate hx2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HX2en hadde nok trivdes godt i 25l kassa mi. Den er mer hårete i bassen enn min Alpine, så regner nok med at du vil få nok trøkk ja.

Ta godt vare på det elementet. Er vel en av de siste gromme RFelementene som ble laget. De nye er bare søppel i forhold. Det gjelder forøvrig det meste hvis ikke alt til RF.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HX2en hadde nok trivdes godt i 25l kassa mi. Den er mer hårete i bassen enn min Alpine, så regner nok med at du vil få nok trøkk ja.

Ta godt vare på det elementet. Er vel en av de siste gromme RFelementene som ble laget. De nye er bare søppel i forhold. Det gjelder forøvrig det meste hvis ikke alt til RF.

Har 2stk liggende :) Må finne de frem igjen. Har brukt wild beast siste tiden, men blir nok byttet til Hx2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er lukket kasse du har fra før, så blir det der en bandpasskasse. Da er porten uhyre viktig, altså dimmensjonene, hvis man ikke er veeeeldig obs får man "feil lyd". Ved bandpass så er det helt riktig at man får all lyden ut fra porten.

Hvis det er reflekskasse så er ikke det noe god løsning desverre. Der er det ikke porten som lager størsteparten av lyden, men fungerer som en passiv membran. Da vil ikke "all lyd" komme via porten opp til hattehylle.

Det du skal gjøre er slik:

3137a56e.jpg

MDF-plate i hullet i seteryggen, festes godt, dempe hele bagasjerommet godt. Kan også lage vegg bak, tett vegg. Sølvmattene er det man demper med.

Hvor tykk plate brukte du? Jeg prøvde med en mdf plate i dag, men da bula seteryggen utover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...