Gå til innhold

Tikking, Bmw e39 523ia (bilde)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har sjekket om tennpluggene er løse, eller om det har kommet olje i plugghullene, men det har det ikke. Mn nye ngk plugger er bestillt, så de byttes om noen dager. Bilen bruker ik noe særlig mye olje som jeg har lagt merke til.

• 3 weeks later...
Skrevet

Sånn nå har jeg byttet tennplugger og tikkingen ble værre fra motorrommet :) Jævlig bra. Et par av tennplugghettene har brent litt av tuppen? Tok av teipen på alle hettene, og et par av dem var ødelagte. Dette kan vel ikke ha noe å si?

Her er et lydklipp av tikkingen fra litt forskjellige steder i motorrrommet, håper noen har hatt samme tikkeproblem og kan hjelpe meg. :)

Skrevet

Min er der hele tiden, selv når motoren er drift varm, noen som vet hvordan man kan finne ut hvilke ventiler som henger seg eller hvordan man får disse til å virke igjen? Motorrens, hørt at omega 907 kan hjelpe? :)

• 4 months later...
  • 2 years later...
Skrevet

Hei!

Denne kommer sent, men kanskje det kan være til nytte hvis noen er plaget med tikking..

Jeg har en E39 523iA 97´mod. Satte nettopp i en byttetopp pga. at et tennplugg-hull som ikke lot seg gjenge opp i den gamle (irriterende!).

Før den "nye" toppen ble satt ble den planslipt og samtlige ventiler og ventilseter ble slipt. Monterte så sammen med "gamle" ventilfjærer og kammer. Motoroljen jeg brukte var Biltema sin 5w-40 helsyntetisk, den samme som jeg har brukt før på denne bilen og andre (og har aldri vært plaget med tikking).

Ved første oppstart hørtes en svak tikkelyd som raskt gav seg, så denne valgte jeg ikke bry meg så mye om.

Bilen har gått flott en stund, men etterhvert så utviklet det seg en tikkelyd. Denne oppstod etterhvert som bilen ble varm (opp til det blå merket), når bilen var kald var det ingen tikking. Den utviklet seg sterkere og sterkere i løpet av de neste dagene, og etterhvert ble det litt av et spetakkel! Sjekket ofte oljenivå i løpet av denne tiden, og det var like under max-merket (bilen bruker ikke olje).

Koblet opp instrument for å lese motorkoder og da fikk opp "vanos mechanical jamming". Tydeligvis klønet litt med sammenstillingen der ja ;) neste helg ble det skru-jobb, men da jeg endelig var ferdig var vanos OK - men tikkingen var like høy om ikke høyere enn før.

Videre ble det å lese på bimmers :) Ser at noen har vært plaget med dysene. Sjekket mine (skrujernmetoden) og kunne ikke høre at det kom noe fra dem, hørtes ut som om det kom fra toppen ved sylinder 4-6 et sted. Metallisk lyd. Tenkte at kanskje den gamle kammen ikke passet så bra på den brukte byttetoppen, slik at en av ventilløfterne gikk trådt?!

Så ellers at det vanligste er å anbefale motorrens for tikking. Hadde ikke helt troen, men dro på bilXtra og gikk til innkjøp av en motorrens de anbefalte, samt en Castrol olje de mente skulle passe til min bil, og nytt oljefilter. Har ikke navnene her nå, men de kan jeg sikkert skaffe til senere..

Tenkte med megselv at dette ikke ble sterkt nok, og så at enkelte anbefalte å faktisk bruke 2 liter diesel i bytte med motorolje for å rense. Så enden på visa ble at jeg fulgte instruksjonene, dvs. kjørte motoren varm, hadde i motorrensen fra bilXtra, men hadde også i 1 dl diesel (sikkert enkelte som er skeptiske til det..). Deretter kjørte jeg i 10-11 min på høyt turtall.

Fremdeles tikking. Tappet av olja & motorrensen, byttet oljefilter og helte på ny den nye Castrol olja. Fremdeles tikking.

Så bestemte jeg meg for å ta en kjøretur, og dro på turtallet litt. Da jeg stoppet var det fremdeles tikking.

Så dro jeg ut på motorveien og dro opp i høyere turtall enn jeg tør gjengi her :) Over flere minutt.

Kjørte så til siden.. tikkingen - BORTE!!

Og foreløpig har den holdt seg borte  :beer:

Håper dette kan være til hjelp for noen!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...