ogee1 Skrevet September 9, 2011 Skrevet September 9, 2011 Reima til servopumpa hoppet av i dag. Før jeg begynner å skru fra hverandre bilen tenkte jeg å sjekke om dette er en grei GDS-jobb, eller om jeg like godt kan sette den på verksted. Hvis det er en grei jobb, er det noen som har en beskrivelse på hvordan det gjøres? Jeg ser ingen strammemekanismer eller lignende ved å kikke ned i motorrommet.
T. Thøgersen Skrevet September 9, 2011 Skrevet September 9, 2011 Litt tilleggsinfo, du bør vurdere å sjekke svingningsdemperen i samme slengen hvis du først skal røre rundt nedi der, vet om endel med M47 motoren som har fått kast i remmer som etterhvert hopper av pga den begynner å bli slitt. Kan være lurt å kontrollere.
ogee1 Skrevet September 10, 2011 Forfatter Skrevet September 10, 2011 Regner med at svingningsdemperen er det doble reimhjulet som sitter på veiva? Da har jeg kommet litt videre. Sjekket reimhjulene for slakk. På servopumpa var det så godt som ingenting. På veiva lot hjulet seg dytte lytt til siden når jeg presset på det med fingrene. Det så ut som at reimhjulene ikke sto helt på linje, men jeg dro reima på plass igjen ved å dra veiva rundt med en 23mm pipe. Da jeg startet motoren viste det seg at jeg hadde rett. Reima klatrer opp på kanten av reimhjulet på svingningsdemperen. Så da er spørsmålet, kan servopumpa ha kommet ut av stilling eller betyr dette at svingningsdemperen er gåen? Er det nok å ta av bunndekselet i motorrommet for å komme til og bytte svingningsdemperen og reimene, eller må jeg ut med vifte slanger osv.?
T. Thøgersen Skrevet September 10, 2011 Skrevet September 10, 2011 Jeg vil tro at svingningsdemperen er på vei til å bli dårlig. Dette har ikke skjedd meg, men en kamerat med en 320d M47. Reimene hoppa av i hytt og pine, og på hans bil var det da slark i/slitt svingninsdemper. Fikk ikke med meg hva han gjorde når han bytta den, bortsett fra at den ene bolten i senter satt veldig godt fast. Vet ikke helt hvor mye NM den dras til med, men han måtte på verksted å få hjelp til å få den av. Jeg ville rådført meg med ditt lokale BMW-verksted for tips om hva du bør gjøre.
Virtual Skrevet September 10, 2011 Skrevet September 10, 2011 Regner med at svingningsdemperen er det doble reimhjulet som sitter på veiva?Da har jeg kommet litt videre. Sjekket reimhjulene for slakk. På servopumpa var det så godt som ingenting. På veiva lot hjulet seg dytte lytt til siden når jeg presset på det med fingrene. Det så ut som at reimhjulene ikke sto helt på linje, men jeg dro reima på plass igjen ved å dra veiva rundt med en 23mm pipe. Da jeg startet motoren viste det seg at jeg hadde rett. Reima klatrer opp på kanten av reimhjulet på svingningsdemperen. Så da er spørsmålet, kan servopumpa ha kommet ut av stilling eller betyr dette at svingningsdemperen er gåen? Er det nok å ta av bunndekselet i motorrommet for å komme til og bytte svingningsdemperen og reimene, eller må jeg ut med vifte slanger osv.? Her vises det hvordan det gjøres: http://tis.spaghetticoder.org/s/view.pl?1/07/09/61 Du trenger ikke alt spesialverktøyet som de viser til. Den store bolten i midten kan løsnes med en kraftig muttertrekker hvis du har en tilgjengelig og det er plass. Ellers må du bruke et langt skaft og samtidig låse av svinghjulet som de viser på bildet. (Stort skrujern kan brukes). Må nesten være to personer så dere får nok kraft til å holde igjen.
ogee1 Skrevet September 12, 2011 Forfatter Skrevet September 12, 2011 Snakket med BMW i dag, og de ville bruke en times tid på å bytte svingningsdemper, reim og samtidig sjekke ruller og strammer på hovedreima. Siden de hadde ledig time allerede på onsdag, bestemte jeg meg for å la dem gjøre det i stedet for å knote i timesvis selv.
T. Thøgersen Skrevet September 13, 2011 Skrevet September 13, 2011 Det er ikke en så veldig moro jobb, så det tror jeg du gjorde rett i.
ogee1 Skrevet September 14, 2011 Forfatter Skrevet September 14, 2011 Fikk jobben gjort i dag. Hovedreima og strammeren så bra ut, så de byttet bare svingningsdemperen. Kikket nedi motorrommet, og nå står reimhjulene på linje!
T. Thøgersen Skrevet September 14, 2011 Skrevet September 14, 2011 Perfekt! Nå går den mange mil til.
ogee1 Skrevet September 14, 2011 Forfatter Skrevet September 14, 2011 Perfekt! Nå går den mange mil til. Får håpe det. Gikk noen lapper (igjen), så senk har blitt utsatt igjen. Kanskje like greit å vente til våren nå som vinteren nærmer seg?
T. Thøgersen Skrevet September 15, 2011 Skrevet September 15, 2011 Bedre å montere til våren når sommerdekka kommer på igjen, så slipper du å være snøplog i vinter.
aottesen Skrevet September 15, 2011 Skrevet September 15, 2011 Skal aldri få senket den bilen din du!! Om det er en trøst, så har jeg fortsatt problemer med hovedlysene mine, og står i fare for å måtte punge ut 11 lapper til for ny lykt, ettersom forhandler har gått under jorden...again. Hvor mye kom byttet på?
ogee1 Skrevet September 16, 2011 Forfatter Skrevet September 16, 2011 Skal aldri få senket den bilen din du!!Om det er en trøst, så har jeg fortsatt problemer med hovedlysene mine, og står i fare for å måtte punge ut 11 lapper til for ny lykt, ettersom forhandler har gått under jorden...again. Hvor mye kom byttet på? Nei det er nok ikke meningen at jeg skal få senket den. Bytte av svingningsdemperen kostet drøye fem lapper. Svingningsdemperen alene kostet godt over tre.
badsha Skrevet September 16, 2011 Skrevet September 16, 2011 svingninsdemperen får man til kr 1200, arbeidet gjort på 30 min totalt brukte jeg 1800:D
sandalius Skrevet September 16, 2011 Skrevet September 16, 2011 Betalt ca kr 2300,- i Tyskland for bytte av svingningsdemper. Er ganske drøye prisforskjeller!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå