Gå til innhold

TvinPowerTurbo


ohboy
 Share

Anbefalte innlegg

det kalles twin scroll!!, er en turbo med 2 innløp, delt opp i tenningsrekkefølge forskjøvet 180 grader slik at det blir jevnere eksos strøm til turbo :)

snedig system!, er dette noe som er prøvd ut før med andre bilmerker?. og er det bedre/mer effektivt enn et vanlig turbo system?. lettere sagt, har de "funnet opp turbo v2" ? :mrgreen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det kalles twin scroll!!, er en turbo med 2 innløp, delt opp i tenningsrekkefølge forskjøvet 180 grader slik at det blir jevnere eksos strøm til turbo :)

snedig system!, er dette noe som er prøvd ut før med andre bilmerker?. og er det bedre/mer effektivt enn et vanlig turbo system?. lettere sagt, har de "funnet opp turbo v2" ? :mrgreen:

Tja, kalle det Turbo V2 kan du kanskje gjøre.

Det eneste som er den vesentlige forskjellen er at du får en jevnere og bedre eksostrøm fordi de har satt sammen manifolden til turboen til å samle sylindrene som har like eksospulser.

Dvs at i en firer f.eks, så har sylindre 1 og 4 samme gange og utblås, mens 2 og 3 er forskjøvet fra 1 og 4.

Mtp at disse ikke er linket sammen i manifolden så vil ikke utblåset fra 2 og 3 påvirke operasjonen til sylinder 1 og 4.

Ga dette mening for deg? =) Barneskole versjonen jeg forklare nå. Men jeg orker ikke gå mere detaljert inn fra mobil telefonen :P Står artikkel over her på BMW Blog. Den beskriver det mye bedre med skisser av eksosmanifold og innløp i turbo :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det kalles twin scroll!!, er en turbo med 2 innløp, delt opp i tenningsrekkefølge forskjøvet 180 grader slik at det blir jevnere eksos strøm til turbo :)

snedig system!, er dette noe som er prøvd ut før med andre bilmerker?. og er det bedre/mer effektivt enn et vanlig turbo system?. lettere sagt, har de "funnet opp turbo v2" ? :mrgreen:

Tja, kalle det Turbo V2 kan du kanskje gjøre.

Det eneste som er den vesentlige forskjellen er at du får en jevnere og bedre eksostrøm fordi de har satt sammen manifolden til turboen til å samle sylindrene som har like eksospulser.

Dvs at i en firer f.eks, så har sylindre 1 og 4 samme gange og utblås, mens 2 og 3 er forskjøvet fra 1 og 4.

Mtp at disse ikke er linket sammen i manifolden så vil ikke utblåset fra 2 og 3 påvirke operasjonen til sylinder 1 og 4.

Ga dette mening for deg? =) Barneskole versjonen jeg forklare nå. Men jeg orker ikke gå mere detaljert inn fra mobil telefonen :P Står artikkel over her på BMW Blog. Den beskriver det mye bedre med skisser av eksosmanifold og innløp i turbo :)

ja dette gav mening, takker!. det virker jo som et topp system etter det jeg leser på den bmw blogg sia. blir spennende å se om dette er noe som blir hengende eller om det bare blir flopp, høres jo helt fantastisk ut egentlig!. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jesus.... Hva er det som skjer her da? :) virker som om folk tror at turboer med twin-entry eksoshus er noe helt nytt og revolusjonerende....? :)

Er da på ingen måte noen sensasjon dette. :)

Twin scroll, twin entry, pulssplitt.... Samme sak, forskjellige navn.

Dette har da eksistert i en årrekke, maaaange som kjører rundt med sånne eksoshus. Hadde det blant annet selv på motoren som stod i 345'n min, Borg Warner 372 turbo med pulssplitt.

Men kjørte uten pulssplitt grenrør. Mange som har pulssplitt turbo men kjører med vanlig grenrør, av den grunn at det sies man merker veldig lite av å kjøre med pulssplitt.

Men alle monner drar.... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...