Farrukh M Skrevet September 14, 2011 Skrevet September 14, 2011 Jeg har kjøpt meg 97mod 528iA og føler at den sluker mer bensin enn min e34 525iA Vanos. Den viser mellom 13,5 og 14 i byen og kommer ikke under 13 på langkjøring, Selvom målern som viser hvor langt jeg kan kjøre endrer mye fra by til langkjørin (eks: 400km byen og øker til 500km ved langkjøring) så endrer ikke målern for snittforbruk noe særlig! Tar ikke jeg feil så hadde E34 80liter tank hvor e39 har 70 liter tank, Kanskje derfor føler jeg at den bruker en god del mer bensin når bensin nål bevger mye fortere i den. Bilen hakker litt når den er kall og noen ganger hakker den når jeg stopper på lyskriss eller rundtkjøring. (det varer ikke lenge,men virker som den ikke får nokk bensin) Var ute og kjørte bilen litt hardt og når jeg bremser to eller tre ganger litt hardt så rister hele bilen som bare det Jeg hadde samme problem med e34 men da var skiver og klosser maks slitt! mens på e39 er det helt nye klosser og skiver. Takker alle for hjelp!
jorg1s1 Skrevet September 14, 2011 Skrevet September 14, 2011 Når det gjelder risting under bremsing, så er det kast i bremseskivene kanskje?
oakland Skrevet September 14, 2011 Skrevet September 14, 2011 Bruker ca 1,1 på langkøyring med min 528IA.
Robin L Skrevet September 14, 2011 Skrevet September 14, 2011 en kompis hadde en 528, synes å huske at den brukte ca 0,8noe på langkjøring jeg? en annen kompis hadde en 523, den brukte 0,8 eller noe slikt. var ikke så stor forskjell på de på langkjøring. 528 brukte noe mer på bykjøring da. så vil tru det er noe galt med din. kanskje du bør ta en diagnose? hvis det er risting ved hard bremsing så vil jeg nesten tippe skivene ja. hvis det er ved svak bremsing så kan det være casterstag
todleif Skrevet September 14, 2011 Skrevet September 14, 2011 Nullstill tripptelleren når du fyller bensin. Da får du nøyaktig måling. Eg vil tippe at ved normal køyring skal du ligge rett under 1l/mil. Har du mykje bykøyring vil den sikkert ligge over 1l/mil. (når du måler att ved neste tanking) Er det lenge siden luftfilter og tennplugger vart skifta?
Hollabaloo Skrevet September 14, 2011 Skrevet September 14, 2011 Var ute og kjørte bilen litt hardt og når jeg bremser to eller tre ganger litt hardt så rister hele bilen som bare det Jeg hadde samme problem med e34 men da var skiver og klosser maks slitt! mens på e39 er det helt nye klosser og skiver. Kanskje du har fått kast i de nye skivene. "Bremset du de inn" etter montering? Risting i bilen under bremsing kan også skyldes utslitte castorstag-foringer. Jeg hadde begge deler på min E39, og etter bytte av skiver + klosser og castorstag-foringer oppfører bilen seg nå som den skal under bremsing.
Hollabaloo Skrevet September 14, 2011 Skrevet September 14, 2011 Den viser mellom 13,5 og 14 i byen og kommer ikke under 13 på langkjøring Det er mer enn normalt for en 528iA dersom man kjører normalt. Her er en oversikt over reelt forbruk for 1997-2000 528iA: http://www.spritmonitor.de/de/uebersicht/6-BMW/38-5er.html?fueltype=2&constyear_s=1997&constyear_e=2000&power_s=193&power_e=193&gearing=2&powerunit=2 Snittforbruket ligger på 11,89.
Farrukh M Skrevet September 14, 2011 Forfatter Skrevet September 14, 2011 Jeg vet ikke om de ble bremset inn, Har ikke hatt bilen i mer enn 1uke. Skal heise bilen og se.
jolly Skrevet September 15, 2011 Skrevet September 15, 2011 Hei. Har selv en 528ia. Forbruket på disse kommer helt an på foten som sitter til høyre for den venstre foten Det er ikke vanskelig å få min til å bruke liter'n på langkjøring...MEN det er heller ikke vanskelig å få den ned på 0,55 på langkjøring. Bykjøring så ligger den på 1,1-1,3. Når du har ujevn gange , så er det som regel noe som er galt. Det kan være så enkelt som plugger og filter. Eller det kan være luftmengdemåler som spiller deg et puss. Det kan også være kamakselsensor eller veivakselsensor som begynner å fuske. Alle disse tingene fører til trasig gange , og hvis du er gammal nok til å huske hvordan bilene gikk med tenningsfeil , så minner det om det. Disse tingene fører også til ustabilt forbruk , og helst i overkant av det normale.Når veivakselsensoren sier takk for seg , så stopper den og kan være vanskelig - eller umulig å starte opp. Ristinga di trenger ikke være skiver. Faktisk så tviler jeg på det om de akkurat er skiftet. Altfor ofte så er det skiver som får skylden uten at det er det som er problemet. Hadde et snev av dette selv i sommer , og alle heiv seg på skiver. Jeg skiftet begge støttestagene (2x495,- kr.varenummer : 31351095661) istedenfor og den bremser rett - uten risting. (tips fra verksmester hos Bmw) Du sjekker dette lett ved å jekke opp så forstillinga di henger fritt . Da ser du , eller kjenner om stagene bør byttes.
oleo Skrevet September 15, 2011 Skrevet September 15, 2011 Hvis det er kast i skivene så skal vel også bremsepedalen vibrere/pumpe når du bremser.
Kure Skrevet September 15, 2011 Skrevet September 15, 2011 Hei.Har selv en 528ia. Forbruket på disse kommer helt an på foten som sitter til høyre for den venstre foten Det er ikke vanskelig å få min til å bruke liter'n på langkjøring...MEN det er heller ikke vanskelig å få den ned på 0,55 på langkjøring. Bykjøring så ligger den på 1,1-1,3. . ... 0,55 på langkjøring men en 528ia.... hmmmm.. tauet av annen bil da eller?? Tar gjerne et kjøre kurs av deg for å lære din kjøre teknikk...... eller kanskje du har regnet noe feil ?
jorg1s1 Skrevet September 15, 2011 Skrevet September 15, 2011 Evt så må hele langkjøringa ha vært nedoverbakke 0.55 hørtes for godt ut til å være sant
Farrukh M Skrevet September 15, 2011 Forfatter Skrevet September 15, 2011 Foresten har renset motor med qmi rens og har ny olje, filter og plugger. Har tenkt å sende bilen til auto power i Oslo for feilsøking.
jolly Skrevet September 16, 2011 Skrevet September 16, 2011 Når dere vet dere skal på en lang tur , så prøv. Ved start , nullstill OBC'en slik at den starter på 0 l/mil. I starten vil dere se at den ligger rundt liter'n. Etter hvert som dere kjører vil dere se at den siger sakte nedover. I sommer , Ålesund - Oslo. Oslo - Lubeck (Båt fra Oslo så blir det ingen morsomheter). Ålesund - Oslo , så hadde jeg et gjennomsnitts forbruk på 0,55 pr.mil. Om dere er fornuftig med høyrefoten , og bruker fartsholder fornuftig så er ikke dette noe problem. Kjører Ålesund-Åndalsnes t/r en gang i uka , og det ligger på det samme. I Danmark var den enda lavere.På autobahn i tyskland lå den på ca. 1,1 + i 150/170 km/t. Men som jeg også sier.....det er ikke vanskelig å få en slik bil til å bruke mer.Mye mer. Men det er ofte sjåføren som bestemmer forbruket så det er vel litt opp til oss selv om den skal bruke 1,5 eller 0,55 på langkjøring. Begge deler er mulig. Nå har jeg hatt lappen siden 1978 , uten at det trenger å ha noe å si , men jeg er sikker på at det verste har gitt seg og at kjørestilen har endret seg. (for mitt vedkommende) En del av forutsetningene er en ship-shape bil. Plugger, filter og oljer er også en avgjørende faktor.
Farrukh M Skrevet September 16, 2011 Forfatter Skrevet September 16, 2011 Foresten har bilen begynt å vibrere konstant fra 70km og oppover!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå