Gå til innhold

BMW E34 535 Turbo - Begynner å ta form!

TerjeA
 Share

Anbefalte innlegg

I går var det ein slapp dag...

Begynte med at eg skulle montere nye foringer og shortshift på giroverføringen.

Eg bytta den foringa som forbinder girholderen til kassa, da denne var stor slark i..

Den nye foringa viste seg og vere masse "slark" i den og.. Sikkert berre alt for mjuk gummi..

Så her kommer eg til å dreie ny i teflon.

Så var det den justerbare shortshiften fra GS..

Her var det nålelager nederst, der overføringsarmen skal gå inn i.. Her var det jo ALT for små lager, så dette passet heller ikkje..

Kommer nok til å slå ut lagerene og dreie ny i teflon her også... (Viss ikkje GS har levert feil?)

Så var det rusten på venstre side bak som stod for tur..

Kom ikkje lengre enn å jekke opp bilen, pirke litt i rusten med ein kniv, for deretter å miste alt mot og gå inn.

Utpå kveldingen gjekk eg ut igjen og begynte med grenrøret.. fekk kutta til røret til sylinder nr1.

Kommer til å gjøre litt meir med dette i dag.. Kanskje sveise rust også....

Skal sjå om eg får tatt noen bilder i løpet av dagen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får poste første innlegget mitt her da!

Digger prosjektet ditt! Alt blir gjort etter boka her og ikke noe tull og slurv - det liker jeg! :D Leter etter BMW selv nå, og da blir det turboprosjekt. Har du peiling på hvilken motor som er gunstigst å bygge på? 2,5? 3,0? M20? M50?

Motorbygginga, gikk den greit? Usikker på om det blir budskjett bygg, eller om jeg skal legge alle penger på bordet sånn som deg å bare få et skikkelig bygg.

Den Scanian ble tøff! Minnet mye om K.K Lode sine biler :)

Stå på følger med her framover! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det nålelager nederst, der overføringsarmen skal gå inn i.. Her var det jo ALT for små lager, så dette passet heller ikkje..

Kommer nok til å slå ut lagerene og dreie ny i teflon her også... (Viss ikkje GS har levert feil?)

Hadde samme problemet selv, med GS short shiften forje uke. fikk først en short shift med aaalt for lite lager, tok med både den og giroverføringen tilbake og ba dem om og finne riktig, tiltross for at det sto at det var til E34 på pakka.

Det viste seg at de har to forskjellige typer.

En med lite lager, og en med litt større. Ingen passer.

Den med "stort" lager er hakket for lite i forhold til giroverføringen.

Det jeg gjorde her var bare og sette giroverføringen i skru stikka, og slipe gavnt over med slipepapir. Tok meg ca 15-20 min, og det ble så gjavnt at det ikke lugget noe i lageret når jeg roterte det, og var ingen slakk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får poste første innlegget mitt her da!

Digger prosjektet ditt! Alt blir gjort etter boka her og ikke noe tull og slurv - det liker jeg! :D Leter etter BMW selv nå, og da blir det turboprosjekt. Har du peiling på hvilken motor som er gunstigst å bygge på? 2,5? 3,0? M20? M50?

Motorbygginga, gikk den greit? Usikker på om det blir budskjett bygg, eller om jeg skal legge alle penger på bordet sånn som deg å bare få et skikkelig bygg.

Den Scanian ble tøff! Minnet mye om K.K Lode sine biler :)

Stå på følger med her framover! :)

Heisann! Og velkommen til forumet! :)

Tusen takk for hyggelige kommentarer :) det varmer på ein regnfull søndag! :)

Ang spørsmålet ditt om hva motor som passe seg bra til turbo, er nok ikkje eg den beste å spørre da eg ikkje har vert borti å mekka på så mangen forskjellige motorer.

Men M50B25 motoren er igrunn ein ganske grei motor å bygge turbo på :)

M30B35 motoren er jo veeeldig glad i overlading :)

Original innmat trur eg ikkje det skal vere problem å kjøre 400 driftsikre hester ut av, så her er det muligheter for masse hester ut av et budsjettbygg igrunn :)

- Motorbygginga gikk veldig greit den igrunn :)

Aldri demontert bunnen på ein motor før, så her var det masse nytt :)

Tar jo veldig masse tid da, når alt må måles og reingjøres.. - Penger koster det også.. :)

Scaniaen er fra Austestad Transport :) Fattern som driver.

Den skal bli tømmerbil når den blir stor! :P heheh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde samme problemet selv, med GS short shiften forje uke. fikk først en short shift med aaalt for lite lager, tok med både den og giroverføringen tilbake og ba dem om og finne riktig, tiltross for at det sto at det var til E34 på pakka.

Det jeg gjorde her var bare og sette giroverføringen i skru stikka, og slipe gavnt over med slipepapir. Tok meg ca 15-20 min, og det ble så gjavnt at det ikke lugget noe i lageret når jeg roterte det, og var ingen slakk :)

Hmm.. så kjipt at dei ikkje kan levere noe som passer da...

Nå glemte eg å måle hullet i lageret, men det var sikkert 1-1,5mm for lite i forhold til armen.

Den større versjonen, hvor liten er den i forhold til armen?

Er det masse du måtte pusse av, eller var det akkurat for lite, så det er snakk om tiendeler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har eg mekka grenrør!! :D (ingen rustsveising i dag!)

såg på dette som ein STOOOR jobb, som kom til å ta dagesvis..

Heldigvis tok eg feil der, da jobben igrunn gjekk veldig fint. Brukte ca 5-6 timer på å punkte heile greia sammen :)

Var igrunn berre til å ta et og et rør. Teipe litt rørbend sammen og slipe litt her og der, og vips, så har du et ferdig grenrør :)

Her kommer litt bilder av jobben :)

IMG_5113.jpg

IMG_5114.jpg

IMG_5115.jpg

IMG_5116.jpg

IMG_5117.jpg

IMG_5118.jpg

IMG_5119.jpg

IMG_5120.jpg

IMG_5121.jpg

IMG_5122.jpg

IMG_5123.jpg

IMG_5124.jpg

IMG_5125.jpg

IMG_5126.jpg

Da gjenstår det "berre" å heilsveise greia..

Planen er å ta av et og et rør og heilsveise, for så å montere igjen..

Har kun MIG apparat, og har lyst til å TIGe det sammen, så får sjå korti heilsveisinga blir..

Bør vell kanskje vente med heilsveisinga til etter motoren er kommet i bilen, så eg er sikkert på at det passer??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei flonoen!

Takk for hyggelig besøk her hin dagen! :) Neste gang du er forbi må du kjøre 535 turbo! :D

Har tenkt å bygge 3" eksos heile veien.. Blir vell kjøpt inn 2 stk Simons eksospotter eller noe lignende også. Ei midt under, og ei bak var planen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. så kjipt at dei ikkje kan levere noe som passer da...

Nå glemte eg å måle hullet i lageret, men det var sikkert 1-1,5mm for lite i forhold til armen.

Den større versjonen, hvor liten er den i forhold til armen?

Er det masse du måtte pusse av, eller var det akkurat for lite, så det er snakk om tiendeler?

Hmm, målte aldri men vil tippe på at det var rundt 0,5mm for lite i forhold til armen :)

Det lille lageret til Gs passer absolutt ikke, mens det store er akkurat for lite.

Jeg sto og pusset for hånd, og brukte vel rundt 15min. Så er ikke så mye man skal pusse av :) men er viktig og pusse så giroverføringen blir helt rund. Er den ikke det så lugger den, og det blir slakk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sto og pusset for hånd, og brukte vel rundt 15min. Så er ikke så mye man skal pusse av :) men er viktig og pusse så giroverføringen blir helt rund. Er den ikke det så lugger den, og det blir slakk :)

Hmm.. ja da har eg vertfall fått den minste typen.. får stikke innom gs med den igjen da, og gjøre slik du seier.

Men mtp justeringa på den store kula. Hvor langt nede/oppe har du den?

Like greit å spørre nå, slik at eg ikkje trenger å ta den opp igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det grenrøret såg ufattelig mye bedre ut enn hva jeg forestilte meg at det skulle bli - mtp at du gruet deg til å begynne. Men jaggumeg såg det flott ut. Sørg nå for at det blir fint/skikkelig sveist, så ser det både dritprofft og dyrt ut ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for fine ord! :)

Er selv dritfornøyd med det! :)

Har kun MIG apparat.. så får ikkje heilsveist det enda.. Blir vell litt for dumt å heilsveise det med MIG, selv om det mest sannsynlig kommer til å bli pakket inn i bandasje :)

Vurderer innkjøp av et kina AC/DC TIG apparat.. men er veldig usikker.

http://toolfarm.no/?PageID=302&ItemID=1123

Snakket så vidt med Jørgen-A her inne på forumet, og han bruker visst dette apparatet.

Sier det funker som bare det :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...