Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var med bilen på EU-kontroll for et par dager siden (mekonomen), og fikk da beskjed om at alle Bremseklossene måtte byttes pluss den Slitasjeføleren. Mekanikeren kunne svare på hvor mye belleg som var lovlig, men da jeg spurte hvor mye slitt mine va sa han bare (det ligger rundt dær)!? Altså klossene var på grensen av lovlig.

Skal ikke lyset komme på når di skal byttes, eller er det bare når di er helt tynnslitt?? Og hvist ikke lyset er på, hvorfor skal jeg da bytte føleren??

Skrevet

Du har føler venstre foran og høyre bak. Men klossene høyre foran eller venstre bak kan var meir slitt en dem har har føler.

Ta av hjulet å sjekk bremseklossene da. Da ser du selv om dem er under kravet eller ikke. Det er vanskelig å se av og til hvor mye kloss det er igjen. Når man er usikker så skriver man ikke det opp på Eu-kontroll. Man setter det som en merknad at det bør sjekkes opp og at kunden veit hva han kjører med.

Skrevet
Du har føler venstre foran og høyre bak. Men klossene høyre foran eller venstre bak kan var meir slitt en dem har har føler.

Ta av hjulet å sjekk bremseklossene da. Da ser du selv om dem er under kravet eller ikke. Det er vanskelig å se av og til hvor mye kloss det er igjen. Når man er usikker så skriver man ikke det opp på Eu-kontroll. Man setter det som en merknad at det bør sjekkes opp og at kunden veit hva han kjører med.

Bremsebalansen sjekkes på eu-kontroll, så det er ingen grunn til at de skal være mer slitt på ene siden enn på den andre. ;)

Skrevet

Jo det kan godt var slitt forskjelig fra høyre til venstre..

På en Eukontroll så er det feil som er akkurat der og da, å ikke feil som har vært før eller etter. Kan godt ha vært en calipper, glider eller bremseklossen som har stått fast og bremset litt ekstra.

Så har man ASC/DSC kontroll som bremser individuelt på disse hjulene som trengs å brems ned på.

Så har man også selv oppvarming som bremse litt selv under fart for å bygg opp drivstemperatur på bremsene, som er på DSC systemet. Ergo så er det mulig at det slittes forskjelig fra venstre til høyre

Skrevet

Vel det skal nå mye til før det slites forskjellig på høyre og venstre hjul Da er det i så fall åpenbart at føreren burde merke at bilen trekker til en side!

Hvis belegget er under 8 mm så kan man sette 2 feil, ikke ellers. Men kan jo være stor forskjell på den indre og den yttre klossen, er ofte at de slites forskjellig.

Skrevet
Vist man har luft bremser så er det 8mm. Med hydraulisk brems så er det fabrikantens værdi eller under 3mm

Stemmer det ja, men man kan sette 2 feil om skivene også er utslitte! Har jeg lært av Biltilsynet. Altså man kan, men de fleste legge til en kommentar om at klossene er utslitte og bør skiftes.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...