Thewiz Skrevet September 18, 2011 Share Skrevet September 18, 2011 Hei! Min første post her på bimmers.no Skal nå ivei med å kjøpe meg en BMW. Snakker da om E36 og de kravene jeg har bestemt meg for er egentlig bare at det skal være enten 320 eller 325. Har tidligere hatt en 316 compact (fæl bil forresten), så nå er det på tide å kjøpe seg noe ordentlig. Har fått tilbud på en BMW 320i 4D. Bilen har rullet 230 000km, 1992 mod. Bilen har lite utstyr, men har faktisk AC. Fått tilbud å kjøpe denne til 25 000. Er dette bra kjøp? Hvis vi går utifra at bilen er i teknisk bra stand og lite rust. Bilen er helt orginal, til og med orginale 16" bmw felger. Kunne egentlig tenkt meg coupe, men nå fortiden er det veldig lite av disse ute på nett til rundt 30 000kroner. (dette er foresten budsjettet). Håper på noen tips og litt hjelp til kjøp av min andre BMW. Takk på forhånd! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jan Tore Skrevet September 18, 2011 Share Skrevet September 18, 2011 Man får ikke mye bil til 25.000, så hvis den ser velholdt ut, og nettopp er eu godkjent, skal det være et greit kjøp. Men sjekk hjulbuer, kanaler og reservehjulsbrønn for rust. Prøvekjør den for å høre etter ulyder. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Thewiz Skrevet September 18, 2011 Forfatter Share Skrevet September 18, 2011 Var nettopp å så på bilen. Fikk sjekket bilen for rust. Var litt rust på høyre framskjerm, og litt sånn steinsprutrust rundtom, men ikke mye. var også litt rust under skiltet på bakluka. Ellers var bilen i veldig god stand. Styring og girkasse virket tight og fin. 6'ern lagte ingen ulyder. Eneste som var merkelig med bilen var at det var en 318 eller en 316 turteller på bilen. Slik at når man rusa / gassa 6'ern gikk denne turtelleren opp over rødgrena og forbi. Har ikke noe å si dette, men er det noe jeg bør passe spesielt på når det er slik feil? Virket ikke som bilen har gått særlig mye lengre enn hva selger har oppgitt. Teknisk og motor var bilen topp. Kanaler var bra. Vet ikke helt hvordan kanalene ser ut på en prikkfri E36, men det var litt rust i akkurat kanten der jeg regner med jekkfestet er. ellers så kanalene veldig bra ut. Tanker om dette? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Glennski Skrevet September 18, 2011 Share Skrevet September 18, 2011 Rart med turteller, kan være bytta instumenthus isåfall. Hvor mye går kilomteremåler til? Angående rust i kanaler. Er det tegn til rust rundt jekkfestet kan dette være ganske alvorlig. Må hvertfall sjekke nøye før du kjøper Er en svakhet på E36 desverre, da dette jekksystemet er helt talentløst spør du meg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
evi Skrevet September 18, 2011 Share Skrevet September 18, 2011 Er det bytta instrumentpanel kan du ikke stole på kilometerstand. Obvious. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Thewiz Skrevet September 18, 2011 Forfatter Share Skrevet September 18, 2011 Turtelleren på bilen gikk til 7000. Rødlinje fra 6000 - 7000. Tror ikke jeg lar dette med turtelleren påvirke kjøpet så veldig. Bilen virket veldig tight og fin og det var lite slitasje i dører og henglser som blir brukt ofte. Nå fikk jeg ikke sett skikkelig på kanalene, da det var litt mørkt og vann overalt når jeg var å så på bilen. Skal legge meg under bilen en dag det er opphold for å undersøke nærmere. Mener selger sa at bilen har vært behandlet for rust i kanaler tidligere. Sveiset og tectylbehandlet var vel det han sa. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jan Tore Skrevet September 18, 2011 Share Skrevet September 18, 2011 Du har sjekket i vognkortet at det er en 320i? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Thewiz Skrevet September 19, 2011 Forfatter Share Skrevet September 19, 2011 Sjekket ikke vognkort da jeg var å så på bilen, sendte melding til eier for å spørre om dette nå. Hvis den er regga som 318, dropper jeg det. Er det stor forskjell på intrumenthus på 320i og 318i? Hva skal jeg eventuelt gjøre hvis bilen er regga som 320i? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bmwnissen99 Skrevet September 19, 2011 Share Skrevet September 19, 2011 ta bilen på naf kontroll hvis du er skeptisk, de finner forøverig alt av feil som skulle være også ang km telleren kan jo bare være en bagatell da Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Thewiz Skrevet September 19, 2011 Forfatter Share Skrevet September 19, 2011 Fikk bekreftet av eier nå at bilen er regga som 320i. Eier fortalte meg at han hadde hatt bilen på verksted når han fikk den og turteller ble påpekt. En ting jeg lurer på, kan det være feil turteller i motor, altså slik at det blir missvisning på instrumentene? Er det en waier ellerno som teller? Kan jo være denne som gjør det. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
CrZyWiz Skrevet September 19, 2011 Share Skrevet September 19, 2011 Har ikke noe med det å gjøre. Det går på pulser fra motor, så det blir feil når man monterer turteller fra en bil med 4 syl motor på en bil med 6syl motor. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
goty Skrevet September 19, 2011 Share Skrevet September 19, 2011 Ville hoppet over den der og funnet en bil som var med tillitsverdig. Dukker alltid opp noe fint Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Thewiz Skrevet September 19, 2011 Forfatter Share Skrevet September 19, 2011 Dette med turtelleren bryr meg egentlig ikke så mye. Men noen som vet hva som skal til for å få ordnet det? Ringte bmw verksted ista og de sa at det er mest sannsynlig ikke tuklet med kilometerstand da hjernen i bilen registrert hvor langt en bil har godt, så vel som instrumentpanelet. Altså, hvis man kobler til et helt nytt intrumenthus til en bil, vil ikke kilometerstand være 0, men akkurat det samme som den var før det ble byttet. Sa de ihvertfall der. Må prøve å få sett på bilen i dagslys endag, slik at jeg får sjekket ordentlig for rust. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Glennski Skrevet September 19, 2011 Share Skrevet September 19, 2011 Dette med turtelleren bryr meg egentlig ikke så mye. Men noen som vet hva som skal til for å få ordnet det? Ringte bmw verksted ista og de sa at det er mest sannsynlig ikke tuklet med kilometerstand da hjernen i bilen registrert hvor langt en bil har godt, så vel som instrumentpanelet. Altså, hvis man kobler til et helt nytt intrumenthus til en bil, vil ikke kilometerstand være 0, men akkurat det samme som den var før det ble byttet. Sa de ihvertfall der. Må prøve å få sett på bilen i dagslys endag, slik at jeg får sjekket ordentlig for rust. Etter det jeg har hørt, så er kilometerstand lagret i selve instrumenthuset. Hjernen er ikke noe lagringsmedia. Correct me if I'm wrong Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Thewiz Skrevet September 19, 2011 Forfatter Share Skrevet September 19, 2011 Fikk litt oversikt over bilen nå. Var rusta hull i kanalen bak ved jekkfeste. Ca. 1-2cm ut fra jekkfeste hele veien rundt. stakk fingern opp i kanalen. På den andre siden mangla litt av kanalen, da det var rusta helt bort. Tror jeg venter til jeg finner en annen bil Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå