bjarthil Skrevet September 18, 2011 Skrevet September 18, 2011 Hei! Sliter med at bilen blir veldig fort varm ved at den står på tomgang eller i køkjøring. Det er en E39 1997 modell 523i touring. Noen som vet hva dette kan komme av?
narcatis Skrevet September 18, 2011 Skrevet September 18, 2011 vannpumpe eller termostat. like greit og skifte begge deler.
narcatis Skrevet September 18, 2011 Skrevet September 18, 2011 Muligens el-vifte skal ikkje gå "fort" varm om elvifta ikkje virker. har sjøl hatt nett lik bil med defekt el vifte uten at motor går varm. . .
Hankook Skrevet September 18, 2011 Skrevet September 18, 2011 slurekoblingen.... viskosehjulet tror jeg det kalles her inne. sjekket om det er motstand i den
baremats91 Skrevet September 18, 2011 Skrevet September 18, 2011 mye luft i kjølesystem eller thermostat, mest sannsynlig lite kjølevæske
oleo Skrevet September 18, 2011 Skrevet September 18, 2011 Vannpumpe er veldig ofte problembarnet ved denne type problem. Og som de sier her... bytt både termostat og pumpe samtidig. Koster ca. 1000 lappen på køed for begge deler. Originalpumpen har skovlehjul i plast og dette holder ikke all verden
bcrazy Skrevet September 19, 2011 Skrevet September 19, 2011 AC-vifta som sitter foran radiator, skal skal starte dersom motor blir for varm. Mange E39 som har defekt ac-vifte. Tror ikke det er på grunn av dette at din motor går varm, men kan uansett være greit å sjekke om ac-vifta går da det vil hjelpe noe.
Otis Skrevet September 19, 2011 Skrevet September 19, 2011 Det høres relativt tullete ut, da A/C ikke vil virke når viften ikke går. Så det er mer fornuftig å sjekke det som faktisk kan være problemet til TS, som mest sannsynlig er termostat, luft eller vannpumpe.
oleo Skrevet September 19, 2011 Skrevet September 19, 2011 AC vifta starter ikke pga varm motor. Den starter pga varm kjøleremedie. Har du avslått AC så vil ikke denne vifta starte i det heletatt..... uansett temp på motor. AC vifta har således ingenting med varm motor å gjøre. Når motor blir varm ved tomgangskjøring så er det enten for lite sirkulasjon eller radiatorvifte som ikke fungerer. Blir motor rask varm ved tomgang/kø kjøring så er det aller mest sannsynlig pumpa som ikke klarer å holde sirkulasjonen oppe. Og uansett så er det lurt å bytte vannpumpe da de originale kommer til å ryke en dag. Og har man først gått løs på pumpa så tar man alltid termostaten samtidig. Så har man bedrevet litt forebyggende vedlikehold også.
Ballder Skrevet September 19, 2011 Skrevet September 19, 2011 Elvifta slår inn ved alt for varm motor jo! Men den er garantert ikke synderen her uansett, da den tydeligvis går seg mye varmere en hva den normalt skal klare og gjøre ved normal belastning dersom ting er på stell ellers. Se om vannet sirkulerer ved og ta en titt ned i påfyllings hullet på radiator. Litt turtall på motor, så skal de spyle en liten stråle med vann der dersom pumpa er i orden. Ellers kan luft være synderen, men sjekk pumpa osv.
oleo Skrevet September 19, 2011 Skrevet September 19, 2011 Elvifta slår inn ved alt for varm motor jo!..... Hvor har du det fra???
narcatis Skrevet September 19, 2011 Skrevet September 19, 2011 Elvifta slår inn ved alt for varm motor jo!..... Hvor har du det fra??? Fra kunnskap!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå