Gå til innhold

Noen spørsmål angående turbobytte&servive E46 M47d20

Thundercoil
 Share

Anbefalte innlegg

Trenger rett og slett litt tips til rekkefølgen jeg skal ta reparasjonene i, da det er mye som henger sammen og jeg vil ha systemet så rent som mulig.

Dette er en Pre-facelift /m47d20/136hk med air condition.

Ting som skal byttes:

* Luftfilter

* Pollenfilter

* Dieselfilter

* Oljefilter

* Veivhusventilasjonsfilter

* Motorolje (5w-40 syntetisk)

* Rense EGR ventil og innsugsmanifold

* Bytte turbo.

* Div. pakninger, skiver og bolter ifm turbo

Noen spørsmål:

1: Kan jeg legge innsug og EGR i diesel, og montere det igjen før jeg bytter turbo?

Eller er det best å ta det samtidig som turbobyttet?

2: Må jeg demontere AC kompressor for å få ut turboen? Har aldri demontert/montert reimer, reimhjul osv. så er litt skummelt.

3: Skal jeg tappe bilen for motorolje FØR jeg demonterer og monterer nye turboen?

4: Når jeg bytter dieselfilter, må jeg da fylle "kammeret" opp med diesel for hånd, eller vil det fylle seg med diesel hvis jeg f.eks. bare vrir nøkkelen i tenningen?

Ellers hadde det vært greit med noen tips til selve turbo-demontering/-montering, ting jeg er nødt til å gjøre, eller ting jeg må passe på osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar! Jammen kjekt å ha deg i nærheten :D

Når jeg sjekket slakken, virket det som det var nok plass til å ta ut turboen, men alt er ikke alltid som det virker. Hehe.

Får vel bare kaste meg i det!

Hvis noen andre har noen tips, eller svar på spørsmål 3 og 4, hadde jeg satt stor pris på det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så på ett annet forum at det var en som hadde løsnet AC-pumpen for å ta ut turboen, men jeg ville latt den stå på plass i tilfelle det går å fjerne turboen uten å løsne den.

Turbo bør taes ut fra undersiden.

Jeg er ikke helt sikker, men regner med det er oljesmørning på turboen, slik at en bør ta ut motoroljen før rørene løsnes, så blir det ikke så mye søl. Kjenner som sagt ikke helt til dette.

Du kan med fordel fylle dieselfilteret så godt opp som mulig, men så i en annen tråd (finner den ikke igjen) at eventuelle luftbobler forsvinner hvis en setter på tenningen i rundt 15 sekunder.

Regner med det kommer noen andre innpå snart som har gjord dette selv og vet hvordan en skal gå frem:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal være selvluftende system på dieselen min da. Så tror ikke det gjør noe om det blir litt luft i toppen. Hehe.

Takker igjen. Ja det er noe oljetilførsel og oljeretur på turboen. Men visste ikke om jeg skulle tappe oljen før jeg tok av turboen, eller tappe den etter turboen. For det er noe greier om at slangene med olje kan være tette, så da tenkte jeg at jeg kunne se om oljen rant ut av oljereturen. Da vet jeg at oljen har fri vei gjennom hele systemet.

For jeg vet ikke om jeg kan montere den nye turboen, koble alt til, bortsett fra oljeretur, så starte motoren og se om oljen pumper ut. Derfor jeg spør her. Hehe. Vil ikke ødelegge noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...