Gå til innhold

er de noen fordeler med restriktor foran turboen?


bjørnm3
 Share

Anbefalte innlegg

Det handler om nok luft. En stor turbo trenger i sakens natur mer luft enn en liten turbo for å oppnå maksimalt ladetrykk. En restriktor foran turboen vil begrense mengden av luft og dermed samtidig redusere virkningsgraden. Jeg tror ikke at dette har noen innvirkning på når virkningsgraden er optimal eller hvorvidt man får en mer kjørbar bil med mer moment lavere i turtallsregisteret.

For 20-25 år siden måtte man leve med at turboenes virkningsgrad var dårlig lavt i turtallsregisteret. Dette fenomenet ble etetrhvert kjent som "ketchup" effekten... all effekt kom plutselig ved ca. 3000 rpm. Spesielt Porsche 911 Turbo (930) og BMW 2002 Turbo er gode eksempler i denne sammenhengen. Løsningen var to turboer... en liten turbo som trengte lite luft (les: lavt turtall på motoren) for å oppnå maksimal virkningsgrad... og en stor turbo som trengte ditto mye luft (les: høyt turtall på motoren) for å oppnå maksimal virkningsgrad.

En mer moderne løsning er turboer med variabel turbingeometri. Bladenes vinkel endrer seg med luftstrømmen slik at de hele tiden har den mest optimale vinkelen. Denne løsningen betinger imidlertid også optimal luftstrøm for å virke skikkelig.

Jeg tror at den billige løsningen for din kan handle om fylningsgrad. Kjølig luft har bedre evne til å utvide seg under en forbrenning. Kanskje kan en større intercooler være løsningen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det handler om nok luft. En stor turbo trenger i sakens natur mer luft enn en liten turbo for å oppnå maksimalt ladetrykk. En restriktor foran turboen vil begrense mengden av luft og dermed samtidig redusere virkningsgraden. Jeg tror ikke at dette har noen innvirkning på når virkningsgraden er optimal eller hvorvidt man får en mer kjørbar bil med mer moment lavere i turtallsregisteret.

For 20-25 år siden måtte man leve med at turboenes virkningsgrad var dårlig lavt i turtallsregisteret. Dette fenomenet ble etetrhvert kjent som "ketchup" effekten... all effekt kom plutselig ved ca. 3000 rpm. Spesielt Porsche 911 Turbo (930) og BMW 2002 Turbo er gode eksempler i denne sammenhengen. Løsningen var to turboer... en liten turbo som trengte lite luft (les: lavt turtall på motoren) for å oppnå maksimal virkningsgrad... og en stor turbo som trengte ditto mye luft (les: høyt turtall på motoren) for å oppnå maksimal virkningsgrad.

Er jo logisk de du sier og slik eg trodde.

Men hordan funker de respons systemet dei bruker i rlly da??

Bjørn

En mer moderne løsning er turboer med variabel turbingeometri. Bladenes vinkel endrer seg med luftstrømmen slik at de hele tiden har den mest optimale vinkelen. Denne løsningen betinger imidlertid også optimal luftstrøm for å virke skikkelig.

Jeg tror at den billige løsningen for din kan handle om fylningsgrad. Kjølig luft har bedre evne til å utvide seg under en forbrenning. Kanskje kan en større intercooler være løsningen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke du vil få ønsket resultat med en restriktor. Hvis du ikke gjør som Ludvig Hunsbeth gjorde for mange år siden og kjørte inn luft etter restriktoren. :)

Men fra spøk til Valborg, åssen turbo har du?

Er ein Billet turbo. og ein garret gt35.

Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Responssystemet / ALS står ganske godt forklart her:

http://en.wikipedia.org/wiki/Antilag_system Vel å merke på engelsk, men det går vel greit. :)

En GT35 Billet, er det det du har? På åssen motor? Har du andre spec. på turbo? Og kam/-er?

Du kan jo prøve å justere kam/-ene litt mer mot innsug for å flytte registeret, men vinninga kan fort gå opp i spinninga ved at motoren puster dårligere på høyere turtall, og at det kan bli litt vel mye baktrykk.

Det gjelder å finne den riktige balansen mtp spoolup/respons/turtallsvillighet der først og fremst.

Regner med det er målt eksostemp/baktrykk osv hvis motoren er ferdig bremsa?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...