belfort Skrevet September 25, 2011 Skrevet September 25, 2011 Hei, Har en 2006 318i som har gått 60 000km. To ganger har jeg opplevd en merkelig situasjon med et halvt års mellomrom. Skal kjøre av ferge og starte bilen,men der er det helt dødt! Ingen strøm, bare et klikk når jeg skal starte. Blir dyttet i land og venter på Viking. De gir meg strøm og den lader som bare det! Hva kan dette skyldes? Bilen har virket helt fint i det halvåret siden sist det skjedde. Har ikke lyst og oppleve dette for 3 gang på fergen om et halv år igjen:(
rekorden Skrevet September 25, 2011 Skrevet September 25, 2011 En alarm som står og hyler og blinker under hele turen kanskje? Det er KUN på disse fergeturene dette skjer?
belfort Skrevet September 26, 2011 Forfatter Skrevet September 26, 2011 En alarm som står og hyler og blinker under hele turen kanskje?Det er KUN på disse fergeturene dette skjer? Hehe nei, Har sittet i bilen begge gangene uten tenningen på. Skulle faen meg tro det er noe som avmagnetiserter batteriet på fergen.
Hauso Skrevet September 27, 2011 Skrevet September 27, 2011 En alarm som står og hyler og blinker under hele turen kanskje?Det er KUN på disse fergeturene dette skjer? Hehe nei, Har sittet i bilen begge gangene uten tenningen på. Skulle faen meg tro det er noe som avmagnetiserter batteriet på fergen. det er nok ikke det;) Men hvis bilen har gått lite over lang tid, og generellt kanskje blir/har blitt brukt til småkjøring, så er det nok kanskje på tide å bytte det ut. Sikker på du ikke har hatt på parklys eller noe i den duren, under ferjeturen?
Otis Skrevet September 27, 2011 Skrevet September 27, 2011 Har du sjekket kablene som til batteriet, polskoene.
hao Skrevet September 29, 2011 Skrevet September 29, 2011 Det hender at det oppstår feil i batteriet der det kortslutter seg selv mellom 2 celler. Da vil det merkes med at det er tomt. Dette kan skje for så og bli bra igjen. Et vanskelig problem å oppdage. Men ellers så nevner Otis et ganske vanlig problem som kan ha sammenheng med fuktig rå luft på sjøen
belfort Skrevet Juni 18, 2012 Forfatter Skrevet Juni 18, 2012 Da skjedde det igjen. Tok fergeturen på 40 min og måtte dyttes i land. Når Viking kom var det bare og koble startere til batteriet og den startet med en gang. 3 gang i løpet av 3 år at bilen er helt dau når jeg starter for å kjøre i land. Bilen har ingen problemer ellers med og starte(selv med mye småkjøring), starter helt fint selv om den har stått i ro i to uker med minus 10 grader. Har tenningen ute når jeg sitter i bilen under overfarten. Er rene x files dette. Vil jo bli oppfattet som idiot når jeg ringer verkstedet om dette. Noen flere teorier?
rekorden Skrevet Juni 18, 2012 Skrevet Juni 18, 2012 Er du sikker på at batteriet er dødt, at det ikke er noe annet som forstyrrer elektronikken? Tror det kanskje er på tide å linke til denne tråden: http://www.byggebolig.no/off-topic-chit ... -ut-bilen/
belfort Skrevet Juni 18, 2012 Forfatter Skrevet Juni 18, 2012 Er du sikker på at batteriet er dødt, at det ikke er noe annet som forstyrrer elektronikken?Tror det kanskje er på tide å linke til denne tråden: http://www.byggebolig.no/off-topic-chit ... -ut-bilen/ Leste nå litt på noen forum at lysrør kan slå inn på elektronikken. På fergen er det noen svære lyskastere som har stått rett over der jeg har stått. Kanskje det kan være spesielle strøm eller magnetfelt som gjør dette? Høres selvfølgelig merkelig ut men som sagt skjer dette kun på fergen!
BMW-SofuZ Skrevet Juni 18, 2012 Skrevet Juni 18, 2012 Den mest realistiske forklaringen på dette problemet er, siden det bare skjer på fergen, at svært mye fuktig og salt havluft strømmer opp i motorrommet ditt og legger seg på batteriet og andre komponenter der pluss og minus ligger tett inntil hverandre. Saltvann leder strøm utrolig mye bedre enn ferskvann og kan derfor skape krypstrøm til en viss grad. Men med et godt batteri så skulle det allikevell i teorien ikke være nok til å lade batteriet ditt heeeelt ut
a100abt Skrevet Juni 18, 2012 Skrevet Juni 18, 2012 Men med et godt batteri så skulle det allikevell i teorien ikke være nok til å lade batteriet ditt heeeelt ut Jeg tror absolutt det bør forsøkes med et nytt batteri, renvasket motorrom og kontrollerte tilkoblinger, spesielt starter-batteri og batteri-dynamo samt jord. mvh Frode Neergård sent fra min HTC med Tapatalk 2
Tom K Skrevet Juni 18, 2012 Skrevet Juni 18, 2012 Her i byen har vi Nexans kabelfabrikk, det er flere biler som ikke starter på fabrikkens parkeringsplass pga elektroniske problemer, flytter man bilen 100 meter så får man liv i den igjen, det kan være radaren på ferja som kødder med elektronikken din
BMW-SofuZ Skrevet Juni 19, 2012 Skrevet Juni 19, 2012 I teorien, og da mener jeg i teorien, så skulle vel ikke signaler og støy i lufta kunne ramme elektronikken inni en bil med tanke på at bilen fungerer som "faraday's cage". Men som sagt, det er vel bare i teorien Elektronikk er et hat i biler.....
gica Skrevet Juni 19, 2012 Skrevet Juni 19, 2012 En eller annen havn (husker ikke hvor) var det noe sterkstrømledere under bakken hvor p-plassene lå hadde gjorde det samme på en rekke biler. De køddet enten med elektronikken eller tømte batteriene helt. Som jeg forstod det, rykket falken ut dit gjennomsnittelig 2 ganger om dagen. Amerikanere var vist verstingene og tålte tydeligvis ikke det magnetiske feltet disse høyspenningslinjene lagde.
a100abt Skrevet Juni 19, 2012 Skrevet Juni 19, 2012 I teorien, og da mener jeg i teorien, så skulle vel ikke signaler og støy i lufta kunne ramme elektronikken inni en bil med tanke på at bilen fungerer som "faraday's cage".Men som sagt, det er vel bare i teorien Elektronikk er et hat i biler..... Dette er sant ja, men ettersom mobilen funker i bilen, så har du også beviset på at teori og praksis ikke stemmer fullstendig. For lynnedslag vil det imidlertid funke tilstrekkelig. mvh Frode Neergård sent fra min HTC med Tapatalk 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå