Gå til innhold

noen som har 850CSI eller E34 M5 3.8?

baremats91
 Share

Anbefalte innlegg

som sagt, noen som har? om noen har, så er jeg ute etter noen mål på calipperene foran. skal nemlig bygge heftige bremser på E36'en, har funnet ut at jeg kan bruke 840ci calippere sammen med E46 M3 skiver foran, så lurer på om innfestingene på 850CSI calipperne passer rett på f.eks 840Ci, om det er slik kan jeg sette sammen et heftig bremsekitt som består av 850CSI calippere og E46 M3 CLS skiver :P

(850CSI og E34 M5 3.8 har samme calippere foran) trenger svar litt fort da jeg skal bestille delene nytt, noe som koster en del, og da er det kjett å gå på en bommert :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kun e34 m5 produsert etter mai 1994 som har den kalipperen du er ute etter. Grisedyr.. Forøvrig er boltavstand helt lik på disse.

Det du må være obs på før du setter dette sammen er bremsebalanse, regn ut dette oppimot hvilke bremser du har bak. Mulig du kommer bedre utav det med "facelift" 840/850 brembo kalipperne og 325mm skiver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

beklager sent svar, og jeg har ikke formelen her (leenge siden jeg holdt på med dette).

Men det du må renge på er det totale arealet (stemepelet) som bremsevæska virker på, effektiv skive diameter, og friksjonkoeffisient til klossen. Sistenevnte kan droppes om du kjørere på samme type skiver og klosser foran og bak.

Dersom du er heldig finner du data for "retadasjone ved gitt væsketrykk", da er det mye enklere å velge bremser foran og bak.

Men generelt, bremsebalanse er vanvittig viktig! De aller fleste som kjøper "kule store bremser" aner ikke noe om dette og ender opp med den bil som bremser enda mer foran, og du får enda lengre bremselengde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

litt info om hva jeg har funnet ut på skivediametere

E36 M3 3.2

foran: 315x28

bak: 312x20

E46 M3 CSL

foran: 345x28

bak: 328x20

850CSI

foran: 345x32

bak:328x20

så om jeg skal få riktig bremsebalanse burde jeg kanskje ha E46 M3 csl bremser bak? om det passer da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du må også vite det totale arealet som bremsevæska virker på (da må du vite stempel diameter, og antall stempel).

Den gamle 1 stempels 850ci kalipperen er vel den som retarderer mest av alt om man kun er ute etter massiv bremsekraft. Men det er jo balanse man ønsker. Skal rote gjennom gamle papirer og se om jeg finner igjen noen formler, men jeg vil tro du finner det på google før et slikt mirakel intreffer.. lol..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...