baremats91 Skrevet September 28, 2011 Share Skrevet September 28, 2011 som sagt, noen som har? om noen har, så er jeg ute etter noen mål på calipperene foran. skal nemlig bygge heftige bremser på E36'en, har funnet ut at jeg kan bruke 840ci calippere sammen med E46 M3 skiver foran, så lurer på om innfestingene på 850CSI calipperne passer rett på f.eks 840Ci, om det er slik kan jeg sette sammen et heftig bremsekitt som består av 850CSI calippere og E46 M3 CLS skiver (850CSI og E34 M5 3.8 har samme calippere foran) trenger svar litt fort da jeg skal bestille delene nytt, noe som koster en del, og da er det kjett å gå på en bommert Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TRF Skrevet September 28, 2011 Share Skrevet September 28, 2011 kun e34 m5 produsert etter mai 1994 som har den kalipperen du er ute etter. Grisedyr.. Forøvrig er boltavstand helt lik på disse. Det du må være obs på før du setter dette sammen er bremsebalanse, regn ut dette oppimot hvilke bremser du har bak. Mulig du kommer bedre utav det med "facelift" 840/850 brembo kalipperne og 325mm skiver. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
baremats91 Skrevet September 28, 2011 Forfatter Share Skrevet September 28, 2011 hvordan regner man ut sånt? kommer til å bruke hydraulisk bremsekraftforsterker fra E32 om det har noe å si? også blir det M3 3.2 bremser bak, eller E46 M3 bremser om det passer Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SSM Skrevet September 30, 2011 Share Skrevet September 30, 2011 Så lenge man har ABS så finner bilen ut av det med bremsebalanse selv... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ealoken Skrevet September 30, 2011 Share Skrevet September 30, 2011 Så lenge man har ABS så finner bilen ut av det med bremsebalanse selv... feil... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mbruer Skrevet September 30, 2011 Share Skrevet September 30, 2011 ABS gjør jo bare så du ikke låser hjula. Bremsebalansen kan jo være helt på tur forde:) hvis den låser bak først hjelper det ikke at ABS slår inn;) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SSM Skrevet September 30, 2011 Share Skrevet September 30, 2011 Jaha? Da må man til med en slik bias ventil da. Var sikker på at ABS fant ut av dette helt selv. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ealoken Skrevet September 30, 2011 Share Skrevet September 30, 2011 må nok det ja. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
e30tic Skrevet September 30, 2011 Share Skrevet September 30, 2011 Hvorfor bruker du ikke heller BMW performance/135 calipere, disse er bolt on på e36 sammen med e46 m3 skiver. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TRF Skrevet September 30, 2011 Share Skrevet September 30, 2011 Hei, beklager sent svar, og jeg har ikke formelen her (leenge siden jeg holdt på med dette). Men det du må renge på er det totale arealet (stemepelet) som bremsevæska virker på, effektiv skive diameter, og friksjonkoeffisient til klossen. Sistenevnte kan droppes om du kjørere på samme type skiver og klosser foran og bak. Dersom du er heldig finner du data for "retadasjone ved gitt væsketrykk", da er det mye enklere å velge bremser foran og bak. Men generelt, bremsebalanse er vanvittig viktig! De aller fleste som kjøper "kule store bremser" aner ikke noe om dette og ender opp med den bil som bremser enda mer foran, og du får enda lengre bremselengde. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
baremats91 Skrevet Oktober 1, 2011 Forfatter Share Skrevet Oktober 1, 2011 litt info om hva jeg har funnet ut på skivediametere E36 M3 3.2 foran: 315x28 bak: 312x20 E46 M3 CSL foran: 345x28 bak: 328x20 850CSI foran: 345x32 bak:328x20 så om jeg skal få riktig bremsebalanse burde jeg kanskje ha E46 M3 csl bremser bak? om det passer da Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TRF Skrevet Oktober 1, 2011 Share Skrevet Oktober 1, 2011 du må også vite det totale arealet som bremsevæska virker på (da må du vite stempel diameter, og antall stempel). Den gamle 1 stempels 850ci kalipperen er vel den som retarderer mest av alt om man kun er ute etter massiv bremsekraft. Men det er jo balanse man ønsker. Skal rote gjennom gamle papirer og se om jeg finner igjen noen formler, men jeg vil tro du finner det på google før et slikt mirakel intreffer.. lol.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå