Gå til innhold

Thewiz's E36 Coupé - Tips?

Thewiz
 Share

Anbefalte innlegg

Lykke til :D

Ser bra ut! Husker jeg siklet etter de vaderstolene til IS'en selv!

Og FETE felger! I like. De ser dyre ut også! haha.

Skjønner du gleder deg til sommersesongen :D

Low and slow, just for show. Helt til du er alene på motorveien.. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan gjør du det med oppussing? Gjør du det selv? :)

Hva er planene?

Tenkte jeg skulle prøve meg på oppussing selv. Planene med felgene er først å bruke malingsfjerner for å få bort all klarlakken. Så er det å pusse ned med 200, 400, 600, 800, 1200 sandpapir og muligens få felgene lakkert med klarlakk på nytt. Har ikke pusset opp felger før, men tror dette kommer til å bli bra. :) Updates på felga kommer!

Venter spent på diagnosen!

Ja, så var det diagnosen da.

En kompis av meg som leverte bilen til diagnose iste, da jeg jobber sent fortiden. Diagnose ble tatt og det som kom opp var at høyre fremme abs sensor var gåen. That's it. Mekanikeren som tok diagnosen anbefalte meg å kjøpe nye plugger og bytte disse. Siden ikke noe kom opp på diagnosen, kunne han nesten si sikkert at det ikke var lambdasonden. Enda en grunn til at han ikke trodde det var lambda var at bilen går ikke dårlig / eller kutter på x turtall. Når lambda er gåen bruker bilen å ha nedsatte krefter osv.

Så da er det bort å kjøpe nye plugger i morgen å se hvordan det blir da. Jeg hadde jo en titt på pluggene i går, og de så greie ut, men som mekaniker sa, det kan være brudd på tråder/kontakter inne i tennplugg likevell.

Update kommer når jeg har byttet plugger i morgen! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag fikk jeg bytta termostathus og termostat. Gikk også over plugger for å se om dem var i orden. Jeg hadde visst NKG plugger, som forøverig var i god stand. Eneste som var litt dritt var at jeg ikke oppdaget at pakning til termostathuset fulgte med når jeg kjøpte dette hos GS. Syns dette var rart, burde vel fulgt med? :?

Ihvertfall, laga min egen pakning som jeg smurte inn med pakningsguffe.

Noen bilder hører med:

Startet med litt demontering.

v7qd5h.jpg

15ft643.jpg

Bilde av pakning "ala thewiz". Smurte på pakningsgugg etter dette altså. Ble veldig bra resultat.

2n21w0x.jpg

Og til slutt resultatet av nytt hus og termostat.

fkutqu.jpg

Resultatet ble faktisk at bilen ikke fusker på tomgang og det er varmt inne i bilen! :D

Bilen hakker / nykker fortsatt når jeg kjører, så jeg skal på diagnose på tirsdag for å finne ut av problemet. Lambda vil vise seg på diagnose hvis det skulle være den.

Pen Bil å felger!!:D Litt teit at det ikke fulgte med ny pakning, Men Rett i Toppen pakning funker det og :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det! :) Hehe, fungerte som bare det ;)

Update her nå!

I dag byttet jeg plugger, men problemet ble ikke noe bedre. Så da bestemte jeg meg for å koble ut lambda for å se om det ble noe forskjell. Den første turen jeg tok med bilen etter lambda var koblet ut var det ingen forskjell fra når den var koblet inn. Da konkluderer jeg med at lambda er gåen. Har derfor bestilt ny :)

Tok med meg bilen på jobb for å se hvordan den oppførte seg når jeg kjørte uten lambdasonde. Bilen virker faktisk helt frisk, veldig få tegn til problemene. Hadde kanskje 1 rykk på en halvtimes tur. Regner med dette løser seg når jeg får ny lambda.

Noen bilder jeg klarte å ta når jeg lå under bilen i dag. Beklager for dårlige bilder, men var ikke lett å ta bilder under bilen når det var så vått og jævlig :P

vhu7kuqai3cmd0bcfjf9.jpg

8hysa185lvf1rtm2iida.jpg

apdlmr2ik9qlwapefale.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye koster egentlig en original lambda? Jeg kjøpte en bredbåndslambda med analog måler inni bilen (+120hk MINST) til 1200 eller noe sånt på ebayen. Om dette går an å koble på originalt ledningsnett må vel dette være blodkurrant? Er jo ikke det spor harry med flust av målere inni bilen, og så er det klart til du skal bygge turbo seinere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er veldig varierende priser. På Bilia her i Fredrikstad skulle de ha 2600,- og på et annet verksted skulle de ha 3500,- Bestilte orginal lambda på koed.no til 980,- inkl mva. :)

Hva skal du med analog måler til lambda inne i bilen? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir til turbobygg på 535'en. Skal ha en slik fekzen-chip som såvidt jeg har forstått det sender en grovskisse av chip basert på opplysninger jeg gir han, og ved å lese av litt AFR på forskjellige pådrag og turtall kan jeg sende tilbake litt verdier som han kan bruke til sette opp et bedre map.

Men den EGENTLIGE grunnen er at tøffhetsgrad øker eksponensielt med antall målere man har klint opp i dashbordet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

300-350. Vi får se. Om jeg får start på den og den fremdeles gir ut 200 hester er jeg strålende fornøyd igrunn!

Fra spøk til alvor, halvveis enig i det du sier. Lambda-avlesning i bil er sikkert meget nyttig for de som kjører datasprut med map som går på grensene av hva dyser og tenning klarer, slik at fullstending overvåking er nødvendig, for meg blir det bare for showfaktor omtrent (bortsett fra disse målingene fekzen forhåpentligvis kan sette opp et bedre map fra). Men nyere bmw'er mangler jo tilogmed vanntemp-måler, det er jo bak mål spør du meg. Oljetempmåler kunne godt også vert inkludert, kanskje ikke så opp i trynet i dashen som på m3'en, men tilgjengelig på et eller annet vis. Jeg skal trykke inn foreløpig to ekstra målere i femmeren, turbotrykk og lambda, og lurer på å kjøpe oljetrykk så jeg har litt sikten på det også. Prøve få det litt fint til da, så det ikke blir blodharry. Bare litt harry! Ikke i a-stolpen altså!

edit: se forøvrig her for planer osv om "vinterbilen": viewtopic.php?f=1&t=211011&start=0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres morro ut! :D Skal dette godkjennes eller? Hvis du slenger på 10k på det budsjettet ditt der får du sikkert en M5 motor? Har ikke peiling på 5-serie i det hele tatt, så aner ikke hva jeg snakker om egentlig. :lol: Vel, jeg hadde foretrukket oljetemp måler framfor den helt ubrukelige drivstoffmåleren som er istedet for oljetemp i 3-serien min. Vanntemp syns jeg er veldig kjekt å ha.

Det første jeg tenkte var en svær måler på a-stolpen med blå bakgrunnsbelysning. JALL! :lol:

Skal følge med tråden ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...