hufaz Skrevet Oktober 5, 2011 Skrevet Oktober 5, 2011 Fikk min 320D 2002 mod. tunet (omprogrammert) i sommer. Etter det ryker den ganske reelt ved pådrag. Ligger det biler bak er det nesten så det er skjemmende. Nå er det sikkert subjektivt hva man mener med mye/lite/akseptabel svartrøyk, men selv synes jeg det er for mye. Noe man kan gjøre for å redusere røyken utenom å sjekke at luftfilteret er ok?
Espen02E30 Skrevet Oktober 5, 2011 Skrevet Oktober 5, 2011 Dette er ofte resultatet av tuning av dieselbil, mer diesel tilført uten større mengde luft er nødt til å gi noe mer røyk. Dog er jeg usikker på hvor mye som er "normalt" etter tuning. Tipper dette henger sammen med at partikkelfilter osv brenner opp...
gica Skrevet Oktober 5, 2011 Skrevet Oktober 5, 2011 Er vel ikke dpf på en 2002 modell ? Regner med at bilen din får for lite luft, derfor mye svart røyk. Vanlig på en del tunede diesel motorer til en rekke kompiser av meg ialfall. De byttet luftfilteret og bilen sotet mindre etter dette.
320dt edition 33 Skrevet Oktober 5, 2011 Skrevet Oktober 5, 2011 min var likedan røyk mye etter tuning monterte kn filter og da var det nesten ikke røyk i det hele tatt:)
BMW 2002 Fredrik Skrevet Oktober 5, 2011 Skrevet Oktober 5, 2011 Nytt luftfilter samt blending av vakuumslangen til EGR-ventil vil hjelpe deg veldig på veg.
hufaz Skrevet Oktober 5, 2011 Forfatter Skrevet Oktober 5, 2011 Takker for svar. Får prøve det der med å blende EGR-ventilen. Luftfilteret mente jeg var ganske ok, men kanskje like greitt å bytte det i samme slengen. Slikt KN-filter, vil ikke det gi mere lyd fra motoren? Vil helst ha alt så tyst som mulig.
gica Skrevet Oktober 5, 2011 Skrevet Oktober 5, 2011 på en 4'rer diesel vil dette bare lage enda mer støy, gir deg ingen fordeler, eller effekt og koster mye mer. Skaff deg heller ett originalt kvalitetsfilter, du kommer like langt med dette
hufaz Skrevet Oktober 22, 2011 Forfatter Skrevet Oktober 22, 2011 Nå har jeg byttet luftfilter og satt inn en bypassventil istedet for EGR-ventilen og det hjalp betraktelig. Var ute å testet den med litt "hard på gassen"-kjøring, men hadde vanskeligheter å provosere fram særlig med røyk.
mbruer Skrevet Oktober 22, 2011 Skrevet Oktober 22, 2011 K&N er et merke som lager feks luftfilter. Man får K&N innsatsfilter som går i orginale luftfilterboksen.. Blir kke mer lyd da. Derimot om man setter på et KON filter, eller åpent luftfilter, vil man få lyd..
hufaz Skrevet Juli 5, 2012 Forfatter Skrevet Juli 5, 2012 Nå, etter ca 8 måneder har den begynt å ryke svart ved kraftig pådrag igjen. I og med at jeg byttet ut EGR-ventilen med en bypassventil, samt satte inn nytt luftfilter sist jeg fikk bort svartrøyken, tenkte jeg at å bytte luftfilter skulle gjøre det bra igjen denne gang. Satte så inn nytt luftfilter, men det hjalp ikke. Hva kan da være årsaken?
hufaz Skrevet Juli 10, 2012 Forfatter Skrevet Juli 10, 2012 Byttet også veivhusventilasjonsfilteret, men fortsatt er det en god del svartrøyk ved pådrag, noe jeg ikke hadde før. Hva er neste punkt man bør sjekke?
mbruer Skrevet Juli 10, 2012 Skrevet Juli 10, 2012 Eller bare ikke bry deg om det... Er vel ofte at de som tuner legger inn litt ekstra fuel for sikkerhetsskyld... En kompis har en transporter som røyklegger alt bak seg ved hardt pådrag... Men spiller jo ingen rolle..
TRF Skrevet Juli 10, 2012 Skrevet Juli 10, 2012 Biler som begynner å ryke svart (av betydning, dette er verdens med subjektive tema) lenge etter tuning, og den får den lufta den skal ha (ingen lekkasjer på luft eller mellom motor og turbin), tyder på feil andre steder, eksempelvis lavt railtrykk (dette er ikke noe som forandrer seg selv, men ved f.eks dårlig sensor vil den kunne begynne å skli ut), dårlig MAP sensor, dårlig vnt regulering, you name it. Men det må altså være noe rent mekanisk eller teknisk som gjør at den oppfører seg annerledes en stund etter tuning. Svart røyk kureres enklest med mer turbotrykk, men det blir en avveing av belastning man utsetter komponenete for, mot viktigheten av å ha en 100% røykfri motor (de fleste fra denne epoken kunne man se røyk på selv som originale).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå