Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her er en liten video av dette, er det noen som ser/hører noe unormalt? Jeg mistenker at det er en sprekk i toppen..

Skrevet

Ser jo hvertfall ut som det kommer ut luft opp i flaska, men skal vel ikke være fullproppa med vann dette systemet heller? Tar du ut noe vann etterpå da eller? Koker motoren eller?

Skrevet

Hvis du ikke har hatt flasken der for å forsyne med vann kontant ville jeg sagt helt sikkert at toppen er sprukket.

Tydelig at det blir trykk i kjølevannet, men usikker på hvordan dette arter seg med flaska på.

Ta den av og prøv.

Hvis det fortsatt bobler i kjøleveska uten at den ikke er proppfull av vann er det helt klart sprekk.

Du får ikke grå olje også da?

Skrevet

Så på en 520i selv på mandag og han sa at når han fylte på kjølevæske, så sank den ganske fort ned til minimumsnivået i ekspansjonstanken og der forble det hele tiden, ikke noe problem med koking hvis man stod stille heller, men han sa at han mistenke noe luft i systemet fordi disse motorene var vanskelig å lufte. Er det stor sannsynlighet for at toppen er sprukket eller er det verdt å ta sjansen på å lufte ordentlig? Ville det fortsette å forsvinne hele tiden hvis toppen var sprukket?

Skrevet

var jo masse bobler i vannet ditt, trur ikke den er sprekt. fytt ekspansjonstanken helt full, sett på lokket å la det boble ut av det lille hullet, å ligg på rundt 1500 rpm, å sett vifta på 2, så skal det gå seg til, luft den i ca 5 min så er du sikker, så prøver du å la den gå på tomgang, å ser om den fortsatt koker,

Skrevet
Hvis du ikke har hatt flasken der for å forsyne med vann kontant ville jeg sagt helt sikkert at toppen er sprukket.

Tydelig at det blir trykk i kjølevannet, men usikker på hvordan dette arter seg med flaska på.

Ta den av og prøv.

Hvis det fortsatt bobler i kjøleveska uten at den ikke er proppfull av vann er det helt klart sprekk.

Du får ikke grå olje også da?

Jeg får grå olje på olje lokket, men ikke i motoren.. Fant ut av det i går, men håpte det var fra gammelt av...

Skrevet
Før du starter så løsne lufteskruen og fyll opp ekspansjonstanken. La det stå til det kommer vann ut av lufteskruen. Steng lufteskrue og ekspansjonstak, start motoren. Åpne lufteskruen og la den gå på tomgang en stund til det kommer ren væske uten luft ut av lufteskruen. Steng så lufteskruen, fyll opp ekspansjontank og du er ferdig. Dette er standard lufteprosedyre på alt av motorer og har fungert 100% for min del også på M50.

Folk her på forumet har mye rart for seg med bruk av jekker, motbakker, 1,5-liters flaske stikkende i ekspansjonstank osv. Tror dere virkelig BMW har konstruert motoren og bilen slik at den må luftes med snuten i været og flasketut i ekspansjonstaken?

10+ :applause:

Du løfter lufteskruen lengre opp ja, men er du sikker på at du ikke lager nye luftlommer ved å sette den helt ut av stilling? Ikke vet jeg, men BMW har garantert ikke konstruert bilen slik at det skal være nødvendig. Prøv heller å gjør det skikkelig med en gang.

10+ :applause:

Du har helt rett Odd-M, kunne ikke sakt det bedre selv :)

Jeg har skiftet x antall vannpumper, radiatorer, termostater, termostathus og kjøleslanger på et x antall e39. Har aldri hatt problemer med luftingen hvis denne prosedyren blir fulgt, det eneste jeg kan tilføye er at jeg kjører en tur på ca. 10min med lufteskruen halvveis åpen så går det ikke så lang tid å lufte. Står den bare på tomgang så bruker den mye lenger tid, kan også ruse den opp på 2500 - 3000omd og holde den der en stund. Det er også viktig å ha tempraturen på varmeapparatet helt på fullt så ventilene står helt åpen og slik at man får sirkulasjon inn til varmeapparatet.

Og som du sier, hvorfor skal folk styre med jekker og oppoverbakker, lufte skruen på radiatoren står jo på det høyeste punktet :wink:

Skrevet

Tror jeg også at det er en enkel jobb å lufte M50 hvis en følger ovennevnte oppskrift.

Selv har jeg en svak bakke der jeg som regel bruker å gjøre dette så derfor blir det slik. Tenker også at det kan ikke skade så for å være sikker så blir det slik.

Tror mange som lufter ikke følger godt nok med slik at beholder går tom for vann midt i på fyllinga slik at de får luft inn rett før de avslutter prosedyren, og deretter får koking som fjerner mye vann og så har problemet fra start igjen.

Så har du de som lager lange tråder med lufting der det er topp-pakning som er årsaken, og det vil aldri bli bra samme hvor mange "gode" råd en får, men for de som leser tråden vil det virke som at det er en kjempe utfordring å lufte bil.

Men alt er enkelt når en kan det.

Skrevet

Jeg ser hva du skriver og skjønner det.. Nå har det seg sånn at jeg nettopp byttet toppakning på min. Og ville ha en korrekt måte å gjøre dette på. Den lar seg ikke lufte og da regner jeg med at toppen er ødelagt. Ny topp på vei forresten.

Jeg får ikke varme i varmeapparatet, og det slutter aldri og boble. Så da bytter jeg topp.

Skrevet
Jeg ser hva du skriver og skjønner det.. Nå har det seg sånn at jeg nettopp byttet toppakning på min. Og ville ha en korrekt måte å gjøre dette på. Den lar seg ikke lufte og da regner jeg med at toppen er ødelagt. Ny topp på vei forresten.

Jeg får ikke varme i varmeapparatet, og det slutter aldri og boble. Så da bytter jeg topp.

Er nok mest sannsynlig at topp/pakning er gåen ja. :(

Skrevet
Jeg skrev jo at jeg har byttet pakning, da er jo ikke den gåen.

Der er jeg usikker, men regner med at den er ubrukelig ettersom den har vært gjennom en lekkasje og en montering fra før.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...