Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jada. Da har jeg fått bytta toppakning på bimmern, har helt på ett par liter vann osv.. Men hvordan lufter man denne motoren? Vet jeg skrur opp den lille skruen ved siden av radiatorlokket... Men hvordan gjør man denne prosessen fra a til å? Slik at det blir gjort riktig?

Takker for svar...

Skrevet

eller fyll på masse vann, skru av lille skruen oppå radiatore, å jekk den opp i tryne, å ligg på rundt 1500-2000 rpm, til det slutter å komme bobler

Skrevet

Hmm, skal prøve det der ja.. Fylte vann og kjørte en tur men det dampet som helvete ut av skruehullet og motor tempen gikk opp... Blir ikke klok på den der motoren...

Skrevet
Hmm, skal prøve det der ja.. Fylte vann og kjørte en tur men det dampet som helvete ut av skruehullet og motor tempen gikk opp... Blir ikke klok på den der motoren...

hvis du bare prøver akkurat det jeg sa.. så skal det funker veldig bra. gjorde dette i går, å det funket veldig bra

Skrevet
Hvor setter du jekken da? Om du skal jekke den opp i front..

nå husker jeg ikke hva det staget heter, men det staget som er bak stab staget, som motor festene sitter i

Skrevet

Helt grei måte spaix beskriver.

Kan godt sette den litt i motbakke som han nevner for det hender at lufta ikke kommer helt til lufteskruen.

La den bare stå å gå til det slutter å boble eller minke kjøleveske.

Yngvejos. Du må bare ha drømt om at denne er selvluftende :lol:

Skrevet

Før du starter så løsne lufteskruen og fyll opp ekspansjonstanken. La det stå til det kommer vann ut av lufteskruen. Steng lufteskrue og ekspansjonstak, start motoren. Åpne lufteskruen og la den gå på tomgang en stund til det kommer ren væske uten luft ut av lufteskruen. Steng så lufteskruen, fyll opp ekspansjontank og du er ferdig. Dette er standard lufteprosedyre på alt av motorer og har fungert 100% for min del også på M50.

Folk her på forumet har mye rart for seg med bruk av jekker, motbakker, 1,5-liters flaske stikkende i ekspansjonstank osv. Tror dere virkelig BMW har konstruert motoren og bilen slik at den må luftes med snuten i været og flasketut i ekspansjonstaken?

Skrevet

Interessant tråd. Blir muligens 520i med denne motoren på meg snart, og den jeg har sett på sleit med mulig luft i systemet, for han mente det var vanskelig å lufte disse. Kjekt triks å parkere i motbakke, jekke litt opp for å få luften frem til ekspansjonstanken :)

Skrevet
Før du starter så løsne lufteskruen og fyll opp ekspansjonstanken. La det stå til det kommer vann ut av lufteskruen. Steng lufteskrue og ekspansjonstak, start motoren. Åpne lufteskruen og la den gå på tomgang en stund til det kommer ren væske uten luft ut av lufteskruen. Steng så lufteskruen, fyll opp ekspansjontank og du er ferdig. Dette er standard lufteprosedyre på alt av motorer og har fungert 100% for min del også på M50.

Folk her på forumet har mye rart for seg med bruk av jekker, motbakker, 1,5-liters flaske stikkende i ekspansjonstank osv. Tror dere virkelig BMW har konstruert motoren og bilen slik at den må luftes med snuten i været og flasketut i ekspansjonstaken?

er mye lettere å lufte den med jekk, da det kan vær luft lemmer lenger bak i motoren som ''siter'' fast, å luft stiger altid opp.

Skrevet

Du løfter lufteskruen lengre opp ja, men er du sikker på at du ikke lager nye luftlommer ved å sette den helt ut av stilling? Ikke vet jeg, men BMW har garantert ikke konstruert bilen slik at det skal være nødvendig. Prøv heller å gjør det skikkelig med en gang.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...