Gå til innhold

Garantirep. på BMW, må det utføres på aut. BMW verksted?

Gjest
 Share

Anbefalte innlegg

Topicen sier alt her. Har en 2011 mod E90 som lager høye ulelyder fra forstillingen, og har ikke lykkes å komme i kontakt med mitt lokale BMW verksted, og vil heller bruke noen andre. Er dette mulig, eller MÅ jeg bruke BMW merkeverksted på en garantirep?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det viktig å holde tungen rett i munnen. Hvis det som skal repareres/byttes er omfattet av nybilgarantien må du bruke et autorisert merkeverksted for å evt. kunne gjøre bruk av garantien. Poenget er at merkeverkstedet skal kunne vurdere om reparasjonen og/eller delene som skal byttes faller inn under den aktulle bilprodusentens tidligere garantiforpliktelser (altså gratis for kunden).

Reparasjoner eller bytte av deler som ikke er dekket av nybilgarantien kan derimot utføres på et hvilket som helst verksted uten at dette normalt skal kunne påvirke nybilgarantien eller garanti på andre deler som evt. er byttet på bilen. Dette gjelder også alminnelig service på bilen jmf. serviceheftet. Kun hvis servicearbeidet kan dokumenteres å være mangelfult og dette er årsaken til evt. andre feil, kan nybilgarantien eller garantien på andre deler falle bort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nybilgaranti er ikke noe man ubetinget har krav på å få. Det er en ytelse bilprodusentene, importøren eller bilforhandleren tilbyr og konkret hva garantien inneholder (og hvordan garantien aktiveres) varierer med bilprodusent og bilmodeller. Kjøpsloven derimot er en lov som gjelder under alle omstendigheter, men den er generell og har vist seg vanskelig å bruke i mange sammenhenger når det gjelder biler. Derfor blir nybilkøperne som regel tilbudt en ekstra garanti som et supplement.

Prosedyren er derfor at garantiutstederen (merkeverkstedet) vurderer mangelen/skaden og evt. innrømmer garantiforpliktelsen. Såfremt det foreligger en garanti på bilen og mangelen/skaden dekkes av garantien... er bilforhandleren forpliktet til å dekke både dele- og verkstedsutgifter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo,bilen er en 2011 modell. Tror 5 års garantien gjelder da. Så her skal det vel ikke vurderes en shit av BMW. Men hvis dette er bruktimport, så må du ta kontakt med impotør av bilen.

Neida, kan være han har vært oppi noe for.eks #-o bøyd bærearm\styrestag\stabstag ++ masse som kan lage lyder uten at det går på garantien

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for info.. Bilen er kjøpt hos BMW forhandler i Norge, og har 5 års garanti.. Nå fikk jeg endelig kontakt med de og jeg setter inn bilen der. Er uansett litt forvirret mht. reglene rundt dette. Ble det ikke forandret nå nylig for å sette alle godkjente verksted på lik linje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for info.. Bilen er kjøpt hos BMW forhandler i Norge, og har 5 års garanti.. Nå fikk jeg endelig kontakt med de og jeg setter inn bilen der. Er uansett litt forvirret mht. reglene rundt dette. Ble det ikke forandret nå nylig for å sette alle godkjente verksted på lik linje?

Det er riktig, men det gjelder alle andre former for oppdrag enn garantireparasjoner. Poenget er at man fritt skal kunne velge et verksted uten at dette skal ha innvirkning på bilens garanti i forbindelse med f.eks pliktig service iht. serviceheftet. Bilprodusentene er pliktige til å stille reparasjonsmanualer og veiledninger til disposisjon (f.eks ETK og TIS) for alle godkjente verksteder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...