Gå til innhold

Et hælvetes leven fra motorrommet (M52b20) [LØST]

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var en tur over grensa på litt harryhandel i dag. På vei ned merker jeg at tempen begynner å stige, så faller den tilbake til normalt. Dette gjorde den flere ganger. Stoppet på Shellstasjonen rett før bomstasjonen v. grensen og kjøpte kjølevæske og pøysa på. Etter det holdt temp.måleren fred. [-o<

Nesten hjemme igjen stoppet jeg innom den lokale butikken for et siste ærend. Når jeg startet bilen igjen skranglet den som en gammel traktor. Kunne nesten høres ut som noe som kom borti grenrøret e.l. Kjørte bilen de ca. 100 m. hjem og "stupte" under panseret. Der ble jeg møtt av en svilukt, type svidd gummi omtrent. Peilet oljen og der var det ikke mye gitt! Fikk ordnet meg en 4-liters dunk og pøysa på. Gikk hele 2,5l på den!!!! Startet den opp igjen og skranglingen var der fremdeles. Kjørte en liten prøvetur opp og ned gaten. På vei tilbake igjen gikk skranglingen mer over til en hylelyd. #-o

Ok, dette ble ganske mye, men tenkte det er like greit å ta hele hendelsesforløpet først som sist. Noen som har en aning om hva dette kan være? Kommer uansett til å ringe verksted på mandag og høre om de kan titte på den. Tar ikke sjansen på å kjøre med slike ulyder, vil ikke risikere å gjøre vondt værre. :?

Er en 97 mod. 520iA btw.

Skrevet

Vannpumpen har slått meg ja. Forrige eier har byttet den to ganger tidligere. Kan jo også nevne at hele kjølesystemet faktisk er byttet av forrige eier (radiator, slanger osv.). Skal se om jeg finner papirer på det siste vannpumpebyttet og se om det fremdeles er noen garanti på det. Hadde vært kjekt å slippe å blakke seg på dette her.

Edit: Hva får deg til å si dynamoen forresten? Er det noe jeg har oversett?

Skrevet

Tenkte på potensielle kilder til sviddgummilukt og dynamoen har ett av få reimhjul som potensielt kan bremse viftereima. Og så kan de bråke noe forjævlig når det blir slakk i de.

Skrevet

Da er bilen satt på verksted, så får vi se hva de sier. Typisk nok så malte den som en katt på vei ned, bare en svak hvining (nesten som kompressorhyl). He he...!

Skrevet

Mulig skovlhjulet på vannpumpe har gått til helvete og låst seg,derfor lukt av svidd viftereim,så har den løsnet igjen og hyler.har vært borti lignende.

Skrevet

Da har jeg vært og hentet bilen igjen. :D

Det var flere faktorer som spilte inn her. Ja, vannpumpen var gåen, i tillegg byttet de reimen og strammeren.

Det som var årsaken til den værste ulyden var starteren. Den trakk seg nemlig ikke tilbake som den skulle og lå på svinghjulet mens motoren gikk. Ikke rart det hørtes ut som om bilen gikk på spiker og småstein.

De fikset dette på en dag, og det kom på 7900,- for alt. Ikke så altfor ille pris vil jeg si. Godt å ha bilen på tunet igjen. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...