Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Driver for tiden å pusler med E30'n min som i år har fått S54 motor/gir fra E46 M3. Planen er å ha den ferdig til våren 2012.

Bilen er opprinnelig en 323i som er solgt ny i Norge. Har blitt fortalt at det er den første E30 323 som ble solgt ny i Norge, men har ikke noe sikre kilder på dette - den er i hverfall førstegangsregistrert i mars 1983. Altså er det ikke særlig lenge til den er veteran!

Kjøpte bilen sommeren 2009, det satt da en lettere oppskremt M20 2.7l i den og det var et prosjekt i sluttfasen. Bilen var lakkert og slitedeler skiftet. Planen var vel i grunn bare litt enkle oppgraderinger som diffbrems, sportsinteriør, senk osv. Men man får aldri nok, og har man først blitt bitt av E30-basillen er det ingen vei tilbake... Veldig dårlige investeringer økonomisk sett, men jeg for meg er det verdt det. Har ikke planer om å selge uansett :P

Litt om hva som er gjort/innkjøpt

Motor/drivverk:

- S54B32 motor med tilhørende 6. trinns girkasse (ny org clutch)

- Omsveiset S54-bunnpanne for å passe E30

- VANOS er fortsatt på plass...

- Vipec V44 datasprut

- Bosch 044 bensinpumpe

- E36 328 mellomaksel som skal overhales og innkortes (nye kryss, opphengslager osv)

- 3.91 188mm diffbrems med Z3M foring (har også 4.45:1 188mm diffbrems liggende som skal testes)

- 2.5" custom eksos

- VAC ombyggingskit fra el-gass til mekanisk wire

- Earls oljekjøler med stålomspunnede slanger

- Shortshift

- Aeromotive justerbar BTR

- K&N åpent filter (vil få varmeskjold etter hvert)

- Polyurethan 95A E28 535 motorputer og M20 girputer

- 16" elvifte

- Innovate LC-1 brebåndslamda

Chassis/understell:

- Wiechers skrudd halvbur (har resten av buret liggende, kommer muligens inn etter hvert slik at det blir helbur)

- IE 25mm/22mm stabstag med tilhørende foringer/forsterkninger

- FK Königsport coilovers

- Ground Control topplagere foran og bak

- XYZ 330mm bremser foran med stålomspunnede slanger

- Treehouse eksentriske bærearmsforinger foran

- Nye kuleledd/endeledd/hjullager etc rund baut

- Golf 1 BKF med innkortet "arm"

- 25mm hovedbremsesylinder fra E32 750

- Wilwood bremsereduksjonsventil (til bakbremsene)

- E36 tannstang

- Powerflex race foringer til bakre travers og bærearmer (de sorte race foringene, ikke de lilla vanlige)

- nye bremsesko/bremseskjold/brekkwire bak

- OMP tårnstag (ikke testet om det passer med S54 enda)

Ellers kan det nevnes:

- 2 sett GS 17" felger som skal lakkes hvite (banefelger)

- E30 sportsstoler i grått stoff

- Facelift front

- Sorte nyrer

- Sorte DE lykter foran

- Touring skjørt

- VDO oljetemp, oljetrykk, vanntemp målere i cockpit

- 10.1" touchscreen innfelt i dash tilkoblet bærbar PC som er skjult, som igjen er koblet til sprutet

- Dør/sider i sort skinn

- E30 M3 deksler i motorrom for å skjule alt av kabler

Planer/handleliste:

- justerbar camber/toe-sveisekit til bærearmer bak

- VDO oljetemp til diff og girkasse

- Startec baklykter

- Shadowline vindusllister på sidene (foran og bak har jeg)

- Dekke "baksetet" og hattehylle med carbon

- Lakkere buret

- Lakk av ny front, samt touring-skjørtene og chrome'n på bakfanger

Langsiktige planer/drømmer som tidligst evt. vil bli realisert sommeren 2012 er ESS 550 kompressorkit og 210mm diff med sviktstålaksler og oljekjøler. Hele poenget med prosjektet/motorvalget er at det skal være holdbart og at jeg skal slippe å skru noe særlig. Vi får se hvordan S54 motoren blir uten pustehjelp først og hvordan drivverket takler dette, så tar vi det derfra.

Et par dårlige mobilbilder fra idag:

IMAG0374.jpg

IMAG0377.jpg

IMAG0370.jpg

Endret av jorg1s1
Skrevet

Idag ble bilen flyttet til en garasje hvor den blir stående i vinter. Ikke store garasjen akkurat, men skal nok klare å lure meg rundt der:

IMAG0381.jpg

Skrevet

SpiderPig: skal ikke se bort i fra at det blir presse til sommeren, nei! Men må jo teste den uten pustehjelp først :)

MikaelR: Nei, det er ikke bestilt enda så tror bildet juger litt :P

Skrevet

Endelig fått lagd prosjekt tråd nå ja ! Når du snart nærmer deg slutten :lol:

Men er rått prosjekt, her har det ikke blitt spart på noenting, Kun det beste er godt nok.

Skrevet

Må smertelig innrømme at jeg liker enormt godt Brock B1 på E30... Og gratulerer med riktig motorvalg til E30-chassiet.

Spy ut bilder fortløpende, mottas med takk...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...