Endre Hånde Skrevet Oktober 11, 2011 Share Skrevet Oktober 11, 2011 Min E39 520 touring har av og til litt napping når jeg kjører, men det er så lite at jeg ikke har brydd meg med det. Men igår så falt tomgangen plutselig mens jeg ventet i et kryss. Dette skjedde to ganger, samt jeg kjente at den lugget litt på veien videre i fart. Hva kan dette være? Lambda? MAF? Sensor? Turtallet falt så lavt at jeg trodde den skulle stoppe, før den spratt opp igjen og var da normal frem til det skjedde igjen. (Ca 20sek imellom) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SweetBMW Skrevet Oktober 11, 2011 Share Skrevet Oktober 11, 2011 Kan være MAF, kam \ veivføler, eller lambda. Start med å ta en diagnose Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Endre Hånde Skrevet Oktober 11, 2011 Forfatter Share Skrevet Oktober 11, 2011 Joda, men diagnoseutstyret er i nederste kasse i flyttelasset.. Så hadde vært greit om noen hadde vært borti dette før, så jeg fikk bestilt deler. (Men takk for svar) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SweetBMW Skrevet Oktober 11, 2011 Share Skrevet Oktober 11, 2011 Ja men det å kaste deler på bilen uten å vite hva som er galt er jo bare tullete? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Endre Hånde Skrevet Oktober 11, 2011 Forfatter Share Skrevet Oktober 11, 2011 Tja, en del ting er jo veldig klart utifra symptomer på bilen. Om det var tilfelle her, så kunne man da fått bestilt inn deler til man faktisk har tid til å se på det.. Diagnose på disse gamle bilene viser jo ofte ingen feilmelding uansett. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SweetBMW Skrevet Oktober 11, 2011 Share Skrevet Oktober 11, 2011 Nei ok da får du velge å tro det. Jeg har hvertfall gitt deg et tips etter å ha holdt på med disse bilene en god stund, både opp og ombygging. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Endre Hånde Skrevet Oktober 23, 2011 Forfatter Share Skrevet Oktober 23, 2011 Som antatt kom det ikke noe ut av diagnose. Noen som har innspill? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Endre Hånde Skrevet November 3, 2011 Forfatter Share Skrevet November 3, 2011 Fortsatt jager den noe når den er kald. Ingen feilmeldinger.. Tips noen? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
oleo Skrevet November 3, 2011 Share Skrevet November 3, 2011 Vanosfeil skal vist gi et symptom som jevnlige dropp i tomgang. Ellers vil jo både veiv- og kamsensor kunne gi lignende symptom. Det samme vil vel også en slitt bensinpumpe kunne generere. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Endre Hånde Skrevet November 3, 2011 Forfatter Share Skrevet November 3, 2011 Takk for svar! Tips til feilsøking? (Uten å begynne å bytte deler fra en ende) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
oleo Skrevet November 3, 2011 Share Skrevet November 3, 2011 Google litt på vanos symptomer... se f.eks denne http://forum.roadfly.com/threads/11027162 Sensorene er det jo lettest å bare bytte... ellers vet jeg noen ohmer dem... men med en periodisk feil så vil nok ikke dette kunne oppdages med et ohm-meter. Dette er klippet fra linken over her: The M52TU engine (99-00) has one further malfunction symptom which is far from subtle. It occurs on cold weather cold engine starts and takes the form of repeated engine attempted stalls and possibly a complete engine stall. The engine rpms drop dramatically and then recover. This then repeats after a few seconds of steady idle. The problem can be more definitively diagnosed by disconnecting the vanos intake or exhaust solenoid electrical connector. If the engine stalls seize then the problem is due to the vanos. The intake solenoid electrical connector is easier to access and is located to the left (at hood) of the oil filter canister. It’s at the end of a metal cylinder (solenoid). Skulle det være Vanos så er her også en god artikkel: http://forum.roadfly.com/threads/12264306-Vanos-seals-solution Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SSM Skrevet November 3, 2011 Share Skrevet November 3, 2011 VANOS Prøv å start den når den er kald, og bare la den stå å gå på tomgang helt av seg selv. Hør om den driver å tuller og lever litt selv. Min var slik i hvert fall. Man pleier jo aldrig å starte bilen og bare la den stå å gå i fred på tomgang, men gjorde det en gang. Den datt så langt ned et par ganger at jeg var sikker på at den skulle stoppe. Enkleste måten er jo at du hører lyden fra VANOS. Jeg lytta med et skrujern på min, var mye liv og røre pluss at den kan lekke olje under. Jeg merket det spesielt på kald motor og kjøring under 3000rpm. Når jeg nå har fått på nyoverhalt VANOS, så merker jeg jo hvor mye bunndrag som var borte. Det er mitt beste tips i hvert fall Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bimmerfører Skrevet November 3, 2011 Share Skrevet November 3, 2011 Hadde samme feil på min E39, her viste feilmeldingen kam-sensor, byttet den og slettet feilmelding uten at det ble noen endring. Byttet derfor veiv-sensor, tok ny diagnose, så kom det feilmelding på coil på syl4, byttet denne, slettet feilmelding. Fortsatt samme nykkingen, kjøpte 5nye coiler pluss 6stk coil-ledninger/hetter byttet alt, bilen hadde selv etter dette samme feil. Ny diagnose viste da feil på lamba, denne ble byttet og feilmelding slettet, fortsatt uten endring. Leste meg frem her inne at det kunne være vanos og eller LMM, byttet disse og tok ny diagnose ingen feilmelding..... men bilen oppførte seg helt likt. Byttet plugger uten at det ble noen endring. For morro skyld byttet jeg alle dysene siden jeg hadde dettet liggenes, SAMME FEIL FORTSATT. bilen rykker av og til og da spesielt mellom 1600 og 2200rpm på motor, og noen ganger på tomgang er det nesten så det høres ut som at den fjusker. Byttet bensinfilter og vips så ble bilen frisk, og går som en velsmurt klokke. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Endre Hånde Skrevet November 3, 2011 Forfatter Share Skrevet November 3, 2011 Hmm, symptomene ser jo ut til å kunne være vanos ja. Det kan vel også ha sammenheng med at den må ha 6000rpm for å yte noe.. (Men man forventer jo ikke all verden av en 520i) Forbruket ligger også på 1l/mil på variert kjøring. Det er vel normalt på en så tung undermotorisert bil? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
RaymondJ Skrevet November 5, 2011 Share Skrevet November 5, 2011 Min M52B20TU var helt håpløst orkesløs på lavt turtall. "Typisk BMW, de har alltid hatt dårlig bunndrag" skrev alle. Overhalt så Vanos, og byttet en juksende eksoskamføler (vikrer ikke eksos og innsugskamfølerene kobles vanosfunksjon ut) og fikk en ny bil! Bakker som automaten måtte gire ned for å beholde farta i før, drar jeg med letthet opp på 5.gir nå. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå