oab1966 Skrevet Oktober 13, 2011 Skrevet Oktober 13, 2011 Jeg har en BMW 540-E39 som jeg har trimmet. Fra før har jeg chippet den, satt på racekatter og et komplett kaldluftsinntak med konfilter på. Det ble noe merkbar forskjell. Den store forskjellen kom etter at jeg fjernet hele det originale eksosanlegget etter "kattene" og sveiset på et effektanlegg med gjennomstrømmingspotter og ettermonterte en kaldstartdyse på innsuget. (mere luft=mere bensin). Jeg ble igrunn svært overrasket over den store forskjellen. Det finnes mange "flaskehalser" som holder effekten tilbake. I dette tilfellet var det eksosanlegget som holdt tilbake den største effektøkningen etter alle disse nevnte modifikasjonene fra før av. Nå går bilen noe helt sinnsykt, ja den går som en rakett. BMW'n er blitt "Rambo on wheels". Tidligere hadde jeg en Ford Scorpio Cosworth, en 2,9 liters motor med 24 ventiler. Først chippet jeg den og sveiset på et komplett effektanlegg uten katalysatorer. Det ble noe merkbar forskjell. Etter at jeg laget meg et komplett kaldluftsinntak m/konfilter og en kaldstartdyse ettermontert på innsuget, (mere luft=mere bensin) ble jeg svært overrasket. Det ble en betydelig økning i effekten. "Flaskehalsen" i dette tilfellet lå på innsugssiden og holdt tilbake den største effektøkningen. For at man skal få god utbytte av trimmingen, gjelder det å få vekk flaskehalsene både på innsugssiden og ekssossiden. Når motoren drar inn mere luft, er det til stor hjelp å ettermontere en kaldstartdyse på innsuget som slår inn ved full gass.
T. Thøgersen Skrevet Oktober 13, 2011 Skrevet Oktober 13, 2011 Hvis du ikke "gir" mer tenning (som i disse tilfellene chipet sannsynligvis har gjort) vil jeg tro at det ekstra tilførte drivstoffet ikke gir noe voldsom effektøkning, men føles det sånn, er jo i og for seg målet nådd. Motoren trenger jo også nok tenning og ikke bare mer drivstoff for at det skal bli mer fart på forbrenninga. My opinion.
SweetBMW Skrevet Oktober 13, 2011 Skrevet Oktober 13, 2011 Jeg må da si at det med kaldstart dysa virker kanskje litt heller overdrevet da motorn bare vil senke den opprinnelige bensinmengden da den mest sannsynlig vil gå på for feit blanding med den ekstra dysa. But hey, its ur car :=)
oab1966 Skrevet Oktober 13, 2011 Forfatter Skrevet Oktober 13, 2011 Hvis du ikke "gir" mer tenning (som i disse tilfellene chipet sannsynligvis har gjort) vil jeg tro at det ekstra tilførte drivstoffet ikke gir noe voldsom effektøkning, men føles det sånn, er jo i og for seg målet nådd.Motoren trenger jo også nok tenning og ikke bare mer drivstoff for at det skal bli mer fart på forbrenninga. My opinion. Det fungerer iallefall utmerket, jeg er kjempefornøyd.
oab1966 Skrevet Oktober 13, 2011 Forfatter Skrevet Oktober 13, 2011 Jeg må da si at det med kaldstart dysa virker kanskje litt heller overdrevet da motorn bare vil senke den opprinnelige bensinmengden da den mest sannsynlig vil gå på for feit blanding med den ekstra dysa.But hey, its ur car :=) Jeg prøvde å sammenligne med og uten kaldstartdyse. Uten, får den for lite bensin og går dårligere. Kaldstartdysa fungerer utmerket.
SweetBMW Skrevet Oktober 13, 2011 Skrevet Oktober 13, 2011 Bra for deg Hehe, men det er ganske kjent at et grenrør eller HVILKET somhelst annet eksosanlegg vil gi merkbar bedring effektmessig på våre biler da hvertfall sekser motorene har katalysatorer HELT opptil eksosporten integrert i grenrørene. Og de er ekstremet dårlig utført fra fabrikk EDIT: Du merka den fikk for lite bensin? Hvordan merket du dette? Har du bredbåndslambda på bilen? Hvis den får for lite bensin fra før kan det jo godt være at du har en vakumlekk eller en gåen maf fra før :=) evt ander sensorer. Du har kanskje lest av feilminne og den sier engine bank lean eller noe? P0171 og P0174?
S.Hafsmo Skrevet Oktober 13, 2011 Skrevet Oktober 13, 2011 Grenrøret på M6x er ihvertfall ikke en flaskehals. Var noen karer på bimmerforums.com som testet div. løsninger for en tid tilbake, uten å klare å hente noe nevneværdig på det. Racekat har jeg derimot litt tro på, ihvertfall om man skal kjøre kompressor eller tilsvarende. mange har og dårlig/ødelagt kat, slik at opplever "oppgraderingen" til racekat noe voldsommere enn den egentlig er.
SweetBMW Skrevet Oktober 13, 2011 Skrevet Oktober 13, 2011 Nei det var akkurat derfor jeg nevnte seksera spesielt, ettersom jeg ikke har jobbet veldig mye med åtterne Men ja, det er jo som du sier.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå