Gå til innhold

Problem med automatkasse 520(E39) 98 mod

Anbefalte innlegg

Skrevet

Først vil jeg si; dette forumet har hjulpet meg mange ganger når jeg har hatt problemer med 520'an. Sinnsykt mye bra info å hente her :applause:

Så til mitt problem. Automatkassen har plutselig begynt å ha problem med å holde seg i 5 gir. Den står og veksler mellom 4 og 5. Dette skjer også om jeg legger den i manuell og forsøker å tvinge den i 5. Eneste mulighet for å få den til å bli i 5 er når jeg kjører ned av bakke, slipper gassen slik den ikke har press på. Da går den i 5 og blir der til den får for mye motstand og naturlig vil gire ned for å klare presset.

Jeg har observert at når den normalt går fra 4 til 5 virker det som at etter et par sekunder i 5 faller turteller ytterligere et par hundre omdreininger og blir stabil. Nå som den ikke vil bli i 5 har jeg lagt merke til at den ikke selv kommer til punktet hvor turtelleren faller disse ekstra hundre omdreininger.

Har i tillegg siden to år tilbake hatt problem når jeg akselerer kraftig. Når kassen kommer til 3 gir "hopper" den ut av giret og tilbake til 2 for dernest å gire opp til 3 igjen. Har nå kjørt i to år med dette og har ikke hatt problemer når bare jeg har akselerert normalt og ikke presset gassen i bunn.

Har på forumet lest meg til at batteriet kanskje skal byttes for å gi full power på strømstyrken, men kassen går ikke nødmodus som står beskrevet ved manglende strøm.

Hadde for to år siden problem med nødmodus, men da fant jeg frem til at venstre fremre abs-sensor var tilstøvet. Etter rensing av denne har jeg ikke hatt nevneverdige problemer med kassen.

Er litt redd for at kassen er ferdig, men tar gjerne mot forslag til hva som kan være problemet. [-o<

Skrevet

Hei,

Når den kommer til 5. gir og turtallet synker litt til, så går den i "lock-up" modus, altså den låser hele kassen, så den funker som en manuell kasse. Altså ikke noe sluring, så om du gasser, så holder den samme turtall, og turtallet stiger med hastigheten. :)

Prøvde og søke på googlem, men fant ikke noe i farten.

Men de fleste ville vel anbefalt og bytta oljen først, da dette kanskje kan hjelpe.

Ellers får du håpe noen med litt mer peiling på automatgear kan svare litt bedre :)

Om du interiserer deg for hvordan ting funker, så beskriver denne pdf, systemet til girkassa, ganske interesant! :) :

http://www.e38.org/electran1.pdf

Fredrik

Skrevet

Hvor langt har bilen gått?

Kan det være tid for å skifte olje på girkasse og converter? Kan også skyldes elektriske feil, vet at girkassen tuller dersom en av ABS sensorene er feil.

Det kan være lurt å ta bilen til noen som kan kjøre diagnose på den, mulig de kan avdekke feil med sensorer.

Utrolig bra link du kom med Alpejohn! Mye interessant der. Blir selvsagt engstelig når man ser kompleksiteten i det men, mye som KAN gå galt.

Skrevet
Hvor langt har bilen gått?

Kan det være tid for å skifte olje på girkasse og converter? Kan også skyldes elektriske feil, vet at girkassen tuller dersom en av ABS sensorene er feil.

Det kan være lurt å ta bilen til noen som kan kjøre diagnose på den, mulig de kan avdekke feil med sensorer.

Utrolig bra link du kom med Alpejohn! Mye interessant der. Blir selvsagt engstelig når man ser kompleksiteten i det men, mye som KAN gå galt.

Ja, er ikke bare og bare og skjønne hva som kan vær feil når en ser hvor mye som spiller inn :)

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Skrevet

Bilen har gått 340.000. Derfor er jeg redd det kanskje er normal slitasje og at jeg da må bytte kassen.

Om det er tilfellet kommer til å kjøpe en annen brukt bmw. Bor i Sverige og får lett en brukt bil for 15-20 lapper. Orker ikke å investere mange lapper på å feilsøke og bytte deler når man nesten kan få en hel bil for samme pris.

Finnes det virkelig bare to biler i hele Norge som har disse symptomene?

Har nå hatt ca 25 forskjellige biler/merker og bmw er klart den beste bilen jeg noengang har hatt :D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...