h0vard Skrevet Oktober 17, 2011 Skrevet Oktober 17, 2011 Hei. Bilen min hakker/lager klunkelyd når jeg slipper gassen, for og så gasse på igjen. Veldig typisk i kø-kjøring. Den rister altså/humper avgårde. Det gir seg etter kort tid/økning i turtall. Kjennes virkelig brutalt ut. Noen som har noen formeninger om hva som kan være galt? Kan det skyldes slitte tennplugger? For å unngå dette har jeg pleid å trykke inn clutchen når jeg slipper gassen, for og så slippe den rolig ut igjen ved gasspådrag. Da er fenomenet så godt som fraværende.
h0vard Skrevet Oktober 17, 2011 Forfatter Skrevet Oktober 17, 2011 Bakre eksospotte på bilen er så og si kaputt, kan dette ha en innvirkning??
PenguiN- Skrevet Oktober 18, 2011 Skrevet Oktober 18, 2011 Kanskje noe med svinghjul/clutch/trykkplate å gjør ?
h0vard Skrevet Oktober 18, 2011 Forfatter Skrevet Oktober 18, 2011 Hvordan sjekker jeg det grundigere?
h0vard Skrevet Oktober 18, 2011 Forfatter Skrevet Oktober 18, 2011 Hvordan kan jeg sjekke om lambdaen streiker?
Concep Skrevet Oktober 18, 2011 Skrevet Oktober 18, 2011 Hvordan kan jeg sjekke om lambdaen streiker? trekk ut kontakten til den og sjekk om det er noe forskjell. Kan også prøve å gjøre det samme med luftmengdemålern !
PenguiN- Skrevet Oktober 18, 2011 Skrevet Oktober 18, 2011 +1 på det gutta over sier! (tenkte litt feil først)
h0vard Skrevet Oktober 18, 2011 Forfatter Skrevet Oktober 18, 2011 Da skal jeg sjekke det. Takk for hjelp. Jeg forteller hvordan det går. Er det farlig å kjøre uten lambda? Eller kan jeg trygt kjøre en halvtimes tid for å teste om det er forskjell?
Concep Skrevet Oktober 18, 2011 Skrevet Oktober 18, 2011 Er ikke noe fare ved det, den vill bare fuske som du sier, da hjernen får feil verdier på Bensin/luft blanding.
h0vard Skrevet Oktober 18, 2011 Forfatter Skrevet Oktober 18, 2011 Så visst motoren går ujevnt/likt fenomenet ovenfor er det lambda'en som er gåen? Forstår jeg riktig?
PenguiN- Skrevet Oktober 18, 2011 Skrevet Oktober 18, 2011 hvis motoren IKKE forandrer seg etter du har tatt ut lambda / LMM så er det jo helt klart noe feil med en av disse to.. Hvis den blir "VELDIG ANNERLEDES" etter du har tatt ut den ene eller andre så er det ikke noe galt med disse..
KKise Skrevet Oktober 18, 2011 Skrevet Oktober 18, 2011 hvis motoren IKKE forandrer seg etter du har tatt ut lambda / LMM så er det jo helt klart noe feil med en av disse to..Hvis den blir "VELDIG ANNERLEDES" etter du har tatt ut den ene eller andre så er det ikke noe galt med disse.. Du vil sannsynligvis merke en liten forbedring når du trekker ut stikket til den defekte komponenten, da den defekte komponenten gjør at styreenheten regulerer blandingen feil. Når komponenten trekkes ut går styreenheten i nødprogramm/grunnprogram, og skal gå bedre på det enn feil regulert. Om en har tilgang på å få tatt diagnose er såklart det det letteste.
h0vard Skrevet Oktober 18, 2011 Forfatter Skrevet Oktober 18, 2011 Kjørte nå 20min uten lambdasonden koblet til. Bilen gikk bedre. Var minimalt med harking. Tyder dette på defekt lambda?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå