Skands1 Skrevet Oktober 18, 2011 Skrevet Oktober 18, 2011 Har hatt X5-en inne for EU-godkjenning, og verkstedet mener det er kast i bremseskivene foran og at disse må byttes for x-antall tusen kroner. Vil ikke godkjenne uten siden dette er en 2-er feil. Jeg vet bremsene er nye for ikke lenge siden (mai 2011), men nå skal det visst nok være kast i skivene. Men hvordan merkes dette ved kjøring? Trodde at det skulle være vibrasjoner i rattet når jeg bremser, noe det ikke er antydning til.. Kan det være andre symptomer?
S.Hafsmo Skrevet Oktober 18, 2011 Skrevet Oktober 18, 2011 Kast i bremseskiver bruker å merkes ved bremsing i høy hastighet. Hvis du fikk nye (originale) bremseskiver i Mai 2011 høres det veldig merkelig ut at de skulle være kast i nå. Har jo hørt litt av hver om at feil innkjøring kan gjøre at bremseskiven "slår seg" og blir skjeiv pga varmen. På en annen side har jeg og lest at dette bare var en myte. Litt kast skal det jo være for å dytte bremseskiven inn i kaliper igjen. Du får kjøpe deg et måleur, og mål bremseskiva selv.
Dan Skrevet Oktober 19, 2011 Skrevet Oktober 19, 2011 Det er uansett en reklamasjonssak siden bytte er såpass ferskt. Da får du nye skiver der du kjøpte de og må sende de gamle i retur. Det eneste du må betale for er bytte av skivene på verksted hvis du ikke kan gjøre det selv. Men rart du ikke merker noe ved bremsing...Spør om de har kjørt en vibrasjonstest eller om de merket det under kjøring?
kimmen12 Skrevet Oktober 19, 2011 Skrevet Oktober 19, 2011 En kamerat fikk byttet alle bremseskivene hos et verksted, 3 mnd etterpå var kasten tilbake. Det ble en reklamasjons sak og fikk 4 nye skiver. Man merker mer og mer vibrasjon jo høyere fart. Hvis du ligger i 100 og bremser litt kraftig ned bør du kjenne vibrasjon i rattet. Har vært borte i andre verksted i Bergen som legger litt ekstra på på godkjenningen, slik de skal få mer arbeid. Jeg vil tatt bilen og fått etterkontroll et annet sted.
Kåre Skrevet Oktober 19, 2011 Skrevet Oktober 19, 2011 Hvis du har sentrerings-ringer, så sjekk at disse er på, og at de sitter som de skal, f.eks at de ikke ligger i klem mellom bremseskiven og felgen. Evt så kan det være lagrene.
StigJ Skrevet Oktober 19, 2011 Skrevet Oktober 19, 2011 Vel, du kan jo få teste Z4en min så skal du få oppleve kast i skivene Har både vibrasjoner i ratt og bremsepedal. Så hørtes jo litt søkt ut det der. Og tviler vel på at verkstedet måler kast i skivene med apparat ved en EU kontroll.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå