Gå til innhold

Skifte olje og filtrer

Balleks
 Share

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg skal til med å skifte ut motorolje, girkasseolje og alle filtrer på bilen, 523i E39(1999).

Motorolje skal jeg bruke 5W-40 olje, kjøpte på statoil sist gang, betalte 240kr for 1 liter. Er den god nokk?

Girkasseoljen tenkte jeg at jeg skulle få tak i på Bavaria, regner med de vet hvilken olje som egner seg best til det. Andre forslag?

Når det gjelder filtrer skal jeg skifte luftfilter, bensinfilter, oljefilter og veivhusventilasjonsfilter.. flere?

Er ikke noe bilekspert og er ny med BMW, så jeg lurer på hvilke å hvor mange filtrer det finnes på bilen?

Er det flere oljefiltrer og flere luftfiltrer? Skal handle inn i morgen så jeg bør vite akkuratt hva jeg skal kjøpe!

Takker for svar! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt riktig.

Biltema har mye jalla, men de selger ikke motoroljer som forårsaker havari og alskens elendighet..

olje er olje sålenge spesifikasjoner er oppnådd.

Men som du sikkert vet, liker enkelte å betale mer fordi det står "castrol" osv...

med mindre du har en ferrari, veyron eller annen superbil så hadde jeg ikke hatt noen betenkeligheter med å kjøpe vanlig synt olje på biltema..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe :) Tar en tur til mekonomen i morgen! Ser hva det er å få tak i der, stoler litt mer på kvaliteten på mekonoment kontra Biltema.. Liker å være på den sikre siden ;)

Har sjekket litt ut oljen til kassa. Fant ut at SMX-S olje visst nokk skal være like god som BMW MTF-LT-2 olje men til rimeligere pris. Vet nå ikke om mekonomen har slikt inne, men om det ikke lar seg gjøre før jeg cashe ut litt ekstra for å få original olja :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:mrgreen:

Jeg får si som andre før meg, jeg starter ingen diskusjon men.

Styr unna biltema oljer, her kjøper du kun ting som ikke skal stoles på. Ikke brems, oljer, filter, tennings-deller og lign. Selv kjøper jeg bortimot alt av verktøy og småtteri der.

Bytta akk olje på brukseren min. 5L fina-first til 380kr.

Til der som tror biltema er like bra som castrol tar jeg med dagens utsagn

olje er olje sålenge spesifikasjoner er oppnådd.

Er artig spmål da: Hvor lenge holder oljen spesifikke kvalitet ved belastning?

Balleks. Kikk i instuksjons-boka, alle krav til oljen i din BMW står der så sammnligner du med oljen i butikken. Står bakpå flaska :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har blitt fortalt å holde meg borte fra Biltema om jeg bryr meg om bilen og vil ha god olje! Fårstår i grunn ikke hvorfor. Olje med de rette spesifikasjonene er vell rett uansett pris?

Med normal bruk av bilen er det helt riktig.

Leverandør har med spec godkjent oljen for din bil hvis du vet hvilke spec bilen krever.

Her er det bare og velge å vrake.

http://www.statoil.no/FrontServlet?s=sd ... id=2064443

http://www.mobil.no/Norway-English-LCW/oilselector.aspx

http://www.castrol.com/castrol/iframe.d ... Id=7066588

http://shelllubematch.earlweb.com/searc ... 2&sector=1

Har du Felleskjøpet (Agri) i nærheten selger de olje som er tappet av Statoil men til redusert pris

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser det er litt blandede meninger om biltema oljen! Men som sakt, for å være på den sikre siden styrer jeg unna biltema, er ikke vits i å ta noen kjangser får å spare et par hundre lapper slik jeg ser det! Dårlig olje kan ha veldig dyre konsekvenser!

Skal nok finne en god olje med rette spesifikasjoner! :)

Det jeg ikke har fått så mye tilbakemelding om er filtrene! Hvilke filtrer er det å skifte på bilen lurer jeg på. Vil bytte ut alt! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg skal til med å skifte ut motorolje, girkasseolje og alle filtrer på bilen, 523i E39(1999).

Motorolje skal jeg bruke 5W-40 olje, kjøpte på statoil sist gang, betalte 240kr for 1 liter. Er den god nokk?

Girkasseoljen tenkte jeg at jeg skulle få tak i på Bavaria, regner med de vet hvilken olje som egner seg best til det. Andre forslag?

Når det gjelder filtrer skal jeg skifte luftfilter, bensinfilter, oljefilter og veivhusventilasjonsfilter.. flere?

Er ikke noe bilekspert og er ny med BMW, så jeg lurer på hvilke å hvor mange filtrer det finnes på bilen?

Er det flere oljefiltrer og flere luftfiltrer? Skal handle inn i morgen så jeg bør vite akkuratt hva jeg skal kjøpe!

Takker for svar! :)

Du har ett kupè-filter/"pollefilter" også :P

edit: Du har to faktisk 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser det er litt blandede meninger om biltema oljen! Men som sakt, for å være på den sikre siden styrer jeg unna biltema, er ikke vits i å ta noen kjangser får å spare et par hundre lapper slik jeg ser det! Dårlig olje kan ha veldig dyre konsekvenser!

Skal nok finne en god olje med rette spesifikasjoner! :)

Det jeg ikke har fått så mye tilbakemelding om er filtrene! Hvilke filtrer er det å skifte på bilen lurer jeg på. Vil bytte ut alt! :)

logg inn i GS så finner du alle filtre.... Skal du bytte absolutt alt og alle? nå kjenner ikke jeg dine kunnskaper men å devle med feks oljefilter på girkasse og slikt kan vel gjøre mer skade enn å kjøpe biltema olje for å si det sånn (spes hvis det er aut da....) :mrgreen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...