Gå til innhold

Castrol olje vs Biltema olje.


Muztang289
 Share

Castrol olje eller Biltema olje?  

224 stemmer

  1. 1. Castrol olje eller Biltema olje?

    • Castrol
      170
    • Biltema
      54


Anbefalte innlegg

http://biltema.no/no/Bilpleie/Olje-og-S ... ife-36678/

Det er sertifisert olje, byråkratisk så er dette godkjent olje. De hadde fått mange klager og bøter dersom de skrev noe som ikke stemte. Jeg ser ikke problemet med garanti så lenge man har brukt en olje som er sertifisert for bilen. Har testet mye med forskjellige oljer, og funnet frem til at det er svært lite som skiller de forskjellige oljemerkene..

Hei

Må bare hive meg på denne diskusjonen... Når det gjelder Biltema olje så er problemet det at Biltema kjøper olje der hvor det får billigste innkjøpsavtalene, fabrikatene kan variere. Denne oljen tapper de på egne bokser/kanner og merker det som egen olje, det betyr at du aldri er sikker på hva du får av kvalitet. Disse på-klistrede merkene på dunkene stoler jeg heller ikke på da de lager disse på generell basis. Selv om det står at denne oljen er godkjent av BMW så tviler jeg på at dette stemmer. Nå har jeg også informasjon om at Biltema bruker ofte STATOIL olje og den er rimelig bra, spesielt Lazerway. Det er denne usikkerheten som gjør at jeg ikke velger Biltema, trur faktisk at dersom du har brukt Biltema olje i garantitiden til BMW og du får motorhavari så vil du nok få en utfordring med oppgjøret.

Men har du en gammel bil så bruk gjerne Biltema olje, min påstand er at du ikke sparer noe i det lange løp med å bruke en billig olje. Jeg bruker alltid det beste jeg kan få.

Viser samtidig til min trå om Motorolje og motorhavari;

viewtopic.php?f=1&t=208641

Ok.. hvis du ikke kan stole på at oljen som er i de forskjellige dunkene stemmer med det som angis bakpå dunken så mener du biltema prøver å lure deg..? hvordan vet du at oljen oppi castrol dunken er riktig kvalitet da og at ikke de også lurer deg..? greit biltema har mye rakkel men at de vil selge en olje som ikke oppfyller kravene på dunken nekter jeg å tro.. da kan man ikke drive butikk i 2011... snart 2012...:)

(det står heller ikke på dunkene at BMW godkjenner oljen.. bare sånn på det rene...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hauso skrev:

"Er jo ikke sånn at Biltema kjøper opp masse slam-olje om de får det for 50 øre/liter'n. De har antakelig en viss kontroll over hva de kjøper, og at det sjeldent er veldig forskjellig fra det de fikk tak i forrige gang, og gangen før der." Ok. Så nå er det ett faktum at Biltema bare kjøper fra Statoil. Dette fordi du ikke lukter noen forskjell? Merkelig postulat, men da har vi norges første oljelukter!

"Når det kommer til biltema 10w40 delsyntetisk olje som jeg kjøper til e30'en, så kan du faktisk lukte at det er Biltema olje når du åpner kanna. Denne lukta er i følge min nese helt lik hver gang jeg kjøper olje der, og jeg ville stussa om den plutselig hadde endra lukt."

Hm, Mørk brun, anelse karamell, bitter mandel, fylldig, vellagret på oljefat osv.

Biloljer blir samlet opp på verksteder ol og spillolje blir faktisk renset og resirkulert, men ender ikke som Biltema 10W-40 nei.

Det jeg mener her er at noen bilmotorer tåler variasjonene dårligere enn andre. Biltema kjøper vel på spot innenfor hvisse spesifikasjoner og da er det flere leverandører å velge i.

De handler vel ikke olje fra billigste leverandør bare, men har ett sett med krav de stiller som pris, specs, kvalitet, kvantitet, leveransebetingelser osv.

Det samme ser vi på bensin og deler og det gjelder også for andre varer vi handler!

Noen kjøper First Price, andre ikke. Noen differensierer igjen mellom hvilke First Prise varer de kjøper og ikke. det går på preferanser og ikke nødvendigvis på kvalitet. Jeg trekker heller opp ett laksestykke enn en grandis.

Vi velger heldigvis litt selv i sosialistnorge enda. Selv om butikkene våre har det miste dagligvare tilbudet i europa.

Siste ord fra meg om olje fra meg må bli at det handler om preferanser og ikke så mye om solid økonomisk gevinst. Selg da bilen, kjøp månedskort og invester i fast eiendom eller betal ned på gjeld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...
Prøvet biltema på min e 39. Bilen ble rar bråket mye og røyk. Nei bytta til den dyre olje og alt ble bra. Har prøvet dette på min gamle e34. Med samme resultat . Synes det e rart . Så noe forskjeller er der .

det har jeg faktisk ikke trua på. har fylt tema på flere m50/2/4 motorer og di maler som en katt etterpå, summer å går silkemykt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvet biltema på min e 39. Bilen ble rar bråket mye og røyk. Nei bytta til den dyre olje og alt ble bra. Har prøvet dette på min gamle e34. Med samme resultat . Synes det e rart . Så noe forskjeller er der .

Akkurat det kunne du ha opplevd med en dyrere olje også hvis den hadde truffet på en lik måte i forhold til tidligere olje, tilsetninger ol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fyller castrol 10-40, får dette for nesten inkjøpspris fra et verksted hvor en jeg kjenner jobber. så da hiver jeg likeså godt på noe skikkelig noe :) Olje skifte er jo null problem å gjøre selv. Bare passe på at man leverer oljen inn og ikke bare heller den ut i et avløp :)

Bytter ca pr 10.000km

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt Agip olje på alle motorer(bestandig hatt 3-4 biler i bruk,snøscooter,2-3 traktorer,fiskebåt,outboard motorere,plenklippere og motorsager) her på tunet i over 10 år nå og har aldri hatt et olje relatert problem.

Bruker konsekvent bestandig orginalet oljefilteret også sålenge det lar seg og få tak i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...