venture2076 Skrevet Oktober 23, 2011 Skrevet Oktober 23, 2011 E46 330xiat med oljelukt i bilen. I tillegg viser bilen gul oljelampe noen ganger bare 4000km etter oljeskift der man fylte på 6.2 liter. Nå har jeg lest meg ihjel på forumet om hva dette kan være. Ventiltetninger tror Autopower ikke det kan være De tror det kan være utluftningsventil, gudene vet hva det er... Forumet mener vel det er veivhusventilasjon? Har lest at hvis det filteret er tett så kommer olje inn i eksosmanifolden og det er noe med tett oljepeiler rør og? Noen som har peil? Verste jeg vet er å bytte deler og betale dyre dommer, og så er det ikke det som er problemet... Hva tror dere?
Robin L Skrevet Oktober 23, 2011 Skrevet Oktober 23, 2011 vil nesten tippe toppdekselpakning. drypper sikkert litt olje nedpå eksosen. jeg hadde akkurat det samme på min bil. smal sak å skifte heldigvis ta å kjenn langs siden på motoren om det er litt fuktig der. spesielt når motor står på.
venture2076 Skrevet Oktober 23, 2011 Forfatter Skrevet Oktober 23, 2011 Takk, altså en fjerde diagnose, men til dels logisk og. Og da vil man jo miste olje og... Du tror IKKE det er veivhusventilasjon eller utluftningsventil? Hvorfor ikke tør jeg spørre? Hvem er flinkest på feildiagnose i Oslo? Furubakken, alf Lie, Autopower? Stoler ikke på Bilia, stenshagen eller bavaria...
Robin L Skrevet Oktober 23, 2011 Skrevet Oktober 23, 2011 det kan være noe med veivhusventil og ja. om denne klikker så kan man få trykk i olja, og da vil olja trenge ut den letteste vei (pakninger) og dermet svetter det på toppdekselet. ta å dra opp peilepinnen. hører du en surklelyd der/ vakum, så er mest sansynlig veivhusventilen defekt. gul oljelampe betyr vell lavt oljetrykk? rød er lite olje. bør kanskje sjekke oljetrykksføleren ? uten at jeg vet for mye om dette altså. mener å ha hørt navnet alf lie her innpå før iaff ellers aner jeg ingenting om oslo. men de fleste verksted burde klare å sjekke dette da : D lykke til!
venture2076 Skrevet Oktober 23, 2011 Forfatter Skrevet Oktober 23, 2011 Takk. Skal nevnes at den var på minimum da jeg peilet så et sted går oljen, om det er til forbruk eller lekkasje er det jeg prøver å komme til bunns i. Da jeg peilet, var pinnen tørr og lei å dra ut, da jeg åpnet oljelokket så var det ikke noe hvit guffe der, eller lignende.
Balleks Skrevet Oktober 24, 2011 Skrevet Oktober 24, 2011 Et spm! Hva kan skje om veivhusventilasjonen er defekt? Har en "durelyd" i bilen min i det jeg tråkker på gasspedalen. Kommer kun på lavt turtall, når motoren er varm. Hører ingenting til det når motoren er kald. Er dette noe som haster å få fikset? Kan det gjøre større skader på motor evt andre ting? Har kjent en liten tindens olje lukt i bilen min også.
venture2076 Skrevet Oktober 24, 2011 Forfatter Skrevet Oktober 24, 2011 har snakket med alf lie motor og autopower nå. begge bekrefter at det med all sannsynlighet er dette. Skjer typisk ved 100.000 km +/- da man skifter olje sjeldnere og sjeldnere fordi oljen tåler det, men veivhusfilter og dertil liggende deler tåler ikke alle slaggstoffer og blant annet vanndamp. Når det så blir kaldt så kan man virkelig få problemer. Jeg skal fikse dette asap, inkl bytte av slanger og deler, huset og peilepinne rør. Alf lie indikerer ca 9000,-. Tipper autopower er billigere, men Per er på ferie, så skal snakke med han mandag som kommer. Kan oppdatere pris da. Noen som har billigere sted å få det fikset på østlandet? Hører gjerne.
Balleks Skrevet Oktober 24, 2011 Skrevet Oktober 24, 2011 Jeg velger å ikke gå til verksted dersom jeg kjenner noen som er kvalifisert til å gjøre denne jobben Kan spare noen lappen på å gjøre det selv! Her ser du det som skal byttes: http://bmwfans.info/parts/catalog/E39/S ... separator/ Dette er på en 523i E39, aner ikke hvordan det ser ut i forhold til din E46 330. Men det er nokk ikke vanskelig og finne noen bilder og forklaring av hvordan man skal gjøre det. Anbefaler også å kjøpe BMW's håndbok " gjør det selv" der det står veldig bra hvordan ting skal gjøres
venture2076 Skrevet Oktober 24, 2011 Forfatter Skrevet Oktober 24, 2011 hehe, jeg har kjøpt boken, og har skrudd mye, så er fristet, men... ja, må innrømme jeg kanskje ikke TØR!!! Også er det inni faens trangt der. Hva koster delene alene?
venture2076 Skrevet Oktober 24, 2011 Forfatter Skrevet Oktober 24, 2011 Ja, sjekket delene, ikke faen at jeg begynner på dette selv!!! hehe. Sikker på at dere alle klarer det, men jeg tør ikke, rett og slett! Byttet snøscooter belte her forleden da, moro det. brukte mye tid på det, men gøy å få det til, men er ikke avhengig av snøscooteren, som jeg er av bilen daglig (med to unger som skal leveres i bhg osv osv...)
Balleks Skrevet Oktober 24, 2011 Skrevet Oktober 24, 2011 Hehe Jeg har heller ikke "mye" erfaring når det gjelder skruing på bil! Derfor har jeg fått noen til å gjøre det for meg. Sparer noen lapper på å få gjort det svart. Men da er det viktig å stole på personen som gjør det for deg Da er det bare å handle inn delene som trengs å gjøre det sammen med personen! .. kan være ganske lærerikt! Men i mitt tilfelle har dette med økonomi å gjøre dersom jeg ennå ikke er ferdig utdannet, har du penger til det er det jo såklart best å få dette gjort på et kvalifisert verksted å også få det ned i serviceboka
venture2076 Skrevet Oktober 24, 2011 Forfatter Skrevet Oktober 24, 2011 Er du i oslo? og din venn, si han kan slå to fluer i en smekk. Jeg er en god assistent, men ikke tøff nok til å gjøre det alene. Vi kan gjøre det side om side, med din kompis som "big boss"...
Balleks Skrevet Oktober 24, 2011 Skrevet Oktober 24, 2011 Jeg er desværre mange timer i borte fra Oslo! Men du finner nok mange av de i Oslo også! Folk som jobber i verksteder som også jobber ved siden av jobben hjemme i garasjen og skal ha småpenger for jobben kontra verksted! Det er ikke verre en å forhøre deg litt rundt i det området du er i
venture2076 Skrevet Oktober 24, 2011 Forfatter Skrevet Oktober 24, 2011 Jepp, allerede i gang En kompis røk ventilen i 20 minus i fjor da jeg ikke hadde bmw så tenkte ikke noe over det. Betalte 11000 inkl rens av motorrom for oljespruten sto!!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå