Gå til innhold

Vinterbehandling av BMW - Hva gjør du for å bekjempe saltet?

Thewiz
 Share

Anbefalte innlegg

Bilen jeg bruker daglig kommer ikke inn i varm garasje på vinteren, det tror jeg er det værste man kan gjøre.

Der står kun biler som ikke blir kjørt etter saltet er kommet.

Bilene som blir brukt blir vasket ofte, sikkert 3-4 ganger i uka.

Vasker da like mye under som over... Med 75 grader på vannet.

Blir så klart en del vedlikehold av lakken igjennom vinteren.

Ang tectyl har jeg det på den ene 02'n, sandblåst en god del først.

Virkningen er knall den, men fy FAEN for noe dritt å ha på en bil man ofte skrur på!! Angrer som en hund #-o

Noen steder er det over 2 cm tykt! ( ikke jeg som la på dette)

+ 1

Aldri finn på å lagre en bil som har kjørt i saltlaka i en varm garasje uten at den har blitt vasket ordentlig. Salt + fukt = instant rust!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg støtter det som er sagt om at varm garasje til bruksbil om vinteren er dumt. Ikke bare virker saltet mer, men du vil jo få en mye større grad av kondens overalt pga temp.endring fra varm til kald til varm osv.

Eneste jeg har problemer med på de fleste bruksbilene mine er at jeg får lakkrust uansett. Vasker jo bilen minimum en gang i uka(varmtvannsspyler og deretter håndvask), helst mer ettersom hvor mye salt osv pluss polerer to ganger i året. Det blir da polert på høsten før vinter og vår etter vinter.

Nå skal det jo sies at bruksbilene mine er noen år og vet jo ikke hvordan tidligere eiere har behandlet bilen. Nåverende en E-46 Touring fra 2000 og den er gått i Oslo, kansje ikke smarteste plassen å kjøpe bruktbil fra selveste saltgryta da men den er det endel lakkrust på :oops:

Men allikevel, noen tips å komme med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kompis hadde en høytrykkspyler med bryter som man kunne regulere vanntempen på. Han hadde også en tank (høytrykkstank) med blanding av såpe og varmtvann. Tror dette var en slags spesialsåpe (type sterk). Sprutet hele bilen inn med såpe fra tanken, lot dette virke i 2min. Spylte derheter av med høytrykk på 80 grader.

Aldri sett bilen så ren før. Vannet pærlet seg fint på lakken etterpå og bilen skinte :D

Blir nok en del turer bort på det verkstedet i vinter for å spyle bil.

Det jeg gjør før vinteren tror jeg blir en god polering, samt bruke litt lakkforsegling. Utover vinteren blir det ukentlig vask med høytrykk med varmtvann :) Burde holde rusta sånn nogenlunde unna. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lurer på dette jeg og. kvir meg for å bruke e34n i vinter. den er ikke langt fra rustfri, men kommer den til å være det etter en vinter til? hmm. frister mest å sette inn den og, og kjøpe en billigbil til vinteren.

E34en din har mange vintre under beltet, så greier nok noen flere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...