Gå til innhold

Bøyde blad på radiatorvifte e36m3


flonoen
 Share

Anbefalte innlegg

Heisann godtfolk.

Kjøpte meg guttedrømmen i helga, en e36 m3 fra en hyggelig kar her på forumet.

I går da jeg skulle parkere den dukket det derimot opp et problem. Merket da jeg var på vei inn i garasjen at temperaturen var noget høy, vanntemp lå mellom normalt og rødt område, oljetemp lå i overkant av 110 grader. Satt i bilen med motoren i gang og så at tempen steig, så jeg rygga ut og fikk kjørt meg en tur med lavt turtall/pådrag. Tempen gikk eventuelt nedover, men på topp var vanntemp i det røde området, og oljen på ca 115 grader.

Da jeg parkerte bilen kikket jeg nedi motoren for å se hva som gjorde at den ikke kjølte seg selv, og merket at dekselet som dekket over radiatorviften ikke lå nedi "skinna" den skulle ligge i, men var hoppet av og lå på feil side av vifta, så den la press på vifta som sto og stanga mot et klips på dekselet. Altså vifta hadde ikke mulighet til å snurre. I dag fikk jeg pressa dekselet på plass ved å løfte det over vifta uten å løsne noe skruer, så det var jo en forholdsvis quick fix. Men problemet nå er at de to bladene på vifta som sto i press fra dekselet er bøyd, slik at disse skraper borti dekselet når det er kommet på rett plass.

Kanskje tåpelig forklart, men bilder sier mer enn 1000 ord har jeg hørt. Første bildet er slik det så ut når vifta ikke gikk. Andre bildet er slik bladene på vifta skal se ut, siste bildet er de to bøyde bladene:

1009224.jpeg 1009225.jpeg 1009226.jpeg

Det jeg i grunn lurer på er om det går an å kjøpe en varmepistol, og enten presse en liten klosse mellom de to bladene som er dårlige og dekselet, og så varme de opp så de blir lettere å bøye, og kanskje går litt tilbake til sin opprinnelige tilstand? Eventuelt varme med varmepistol og ha på seg noen hansker og bøye de litt til manuelt? Eller bør det ny vifte til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det kan hende slurekoblingen er gåen iogmed at vifta di har stått låst mesn motoren er igang.. Du kan lett sjekke dette med å prøve å stoppe vifta med en avis e.l når motor er igang. Stopper vifta så er viskosekoblingen din ferdig. Ikke prøv å stoppe vifta med hendene ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal sjekke dette i morgen Kobar! OM den er gåen, så går det vel greit å kjøre med sliten/gåen kobling i to-tre ukers tid til bilen skal avskiltes for vinteren, så lenge temperaturen holder seg noenlunde? Mye jobb å bytte denne koblingen?

For å få på plass igjen det bøyde bladet på vifta, som jeg trodde var grunnen til at dekselet har blitt løftet opp og over vifta ved at det tar tak i kanten på dekselet og vipper det over, puttet jeg en liten trebit ca en halv cm tjukk imellom bladet og dekselet, varmet opp litt, lot kjølne ned, og gjentok noen ganger. Fjernet trebiten og vifta var nå ganske grei igjen, litt skeiv var bladet enda, men omtrent samme klaring inn mot dekselet som på de andre bladene.

Tok meg en kjøretur for å feire min brillians, men da jeg var tilbake hadde dekselet pokkern meg flyttet seg over vifta igjen! Lurer på om jeg mangler en klips eller en annen form for dingseboms som skal holde dekselet på plass. Der jeg har tegnet en rød pil på bildet, skal det være noe som låser seg mot den tappen jeg har tegnet en blå pil fra?

1009786.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom det viser seg at slurekoblingen din er gåen, så bør du investere i ny vifte uansett. Det er sikkert noe ubalanse i vifta slik den er nå, og det kan jo slite på noe annet..

Du kan kjøre helt fint med gåen slurekobling, bare ikke gå ifra bilen når den står på tomgang, da kan den plutselig gå varm! Jeg ville ikke gått sommeren i møte med M3 og gåen slurekobling for å si det slik ;)

Du må ta opp det dekselet som du har problemer med, så sitter viskosekoblingen akslingen inn på motoren, denne er da LINKS! kan være litt lei å få av...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, tenkte å fikse det om den er gåen, men utsetter det fint tre uker da jeg har tenkt å levere inn skiltene da for vinteren. Fram til da får jeg passe på tempen litt.

Men ingen som har noen tanker rundt hvorfor dekselet fremdeles hopper bak vifta, nå som bladet som tok tak i den er retta opp? Skal det være noe klips/skruer som holder vifta på plass? Det er mange små hull i den stålkanten dekselet skal ligge inntil, men ingen hull i selve dekselet. Ikke blir det noe lett å eventuelt få på plass en skrue der da, om det skal være.

Kan noen med s50b30 eller b32 ta litt bilder av dette området så ser jeg kanskje om det er noe forskjell?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk noen mindre gøyale lyder fra motorrommet da jeg startet motoren i sta, stoppet den og åpnet panseret. Oppdaget at ca halvparten av viftebladene var knekt av samt en del av viftedekselet. Så blir å kjøpe ny viskosekobling, ny vifte og nytt deksel, ca 2000kr

Snakket med en hyggelig kar hos Jæger, som mente at jeg skulle fikse biffen med å skifte viskosekobling selv, uten å ta ut verken radiator eller noe som helst heldigvis. Klarer en amøbe som meg dette på 4-5 timer?

Men liker ikke helt å ikke vite grunnen til HVORFOR det dekselet ikke holdt seg på plass. Mekanikeren hos Jæger kunne ikke se noe som manglet av klips, men mistenkte kanskje at noen mothakk på dekselet var slipt vekk med tiden.

Edit: Ser GS selger original viskosekobling, og en Febi-sak. Er disse jamngode ca? 700 å spare ca, er jo noen kroner det.

Edit2: Koed har viskosekobling til m3 3.0 for 633 kroner! Det er jo en mildt sagt SINNSYK forskjell. Så står det "blæservinge" 215 kroner, er det selve viften det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lest meg nedover her og tenkte mitt og ja OOOPS Heldig om du ikke har skadet radiatoren din.

SJEKK DEN NØYE OG BYTT ALT DER FRAMME SOM ER SKADET.

Forstår ikke sparingen på hundrelapper når det dreier seg om muligheten for havari på motoren!

-Monter av deksel til vifte og ta det ut Sjekk at det er helt og uten brekasje-

-32 Fastnøkkel og "spesial" verktøy for å låse av reimhjulet når du skal motere av viskosekoblingen og viften(Mener å huske den er 11 bladers)

KAST gammel viskosekobling hvis du er usikker på om den er defekt.

Det samme med vifta-

-HUSKAT viskosekoblingen er LINKS altså av mot venstre fra førersiden eller hvis det er lettere for deg å tenke at den skal mot HØYRE når du står mot motorrommet!

Når NYE deler er montert sammen skal du sjekke at alt sitter som det skal og at du kan snurre viften uten at noe kommmer i kontakt med hverandre

Viskosekoblingen skal IKKE noen gang ligge med trykk på lageret Altså med "mutteren ned"

Jeg ville så forsiktig ha tiltet tatt tak i motoren og sett om du kan dra den for langt til høyre eller til venstre Skal sitte temmelig fast. Rugg og hør etter om du hører klunkelyder Det er ett sikkert tegn på defekte/løse motorfester Sjekk også girkassefestene.

Usikker på om alt er bra? Dra til GS BILDELER http://www.gsbildeler.no/article.asp?w=42034984&x=20304 og få det sjekket der

Telefon GS Bildeler Bergen

Kokstadveien 54

Hverdager 0800-1700

Torsdag 0800-1900

Lørdag Stengt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber du hos GS, pedro?

Tar meg nok en tur til de i morgen og hører om de har slikt liggende, selv om jeg er litt skeptisk. Har hørt koed opererer med litt lengre leveringstider enn GS, så kommer kanskje til å betale de ekstra kronene om jeg får deler på timen.

Synst forresten ikke det å betale tredjedel av prisen hos Koed er å "spare noen hundrelapper", når jeg sammenligner uoriginale GS-deler og uoriginale Koed-deler. Rekner med det ikke er totalt ubrukelige deler Koed selger, men har ikke like store forventninger til kopier til 700 som originaler/kopier til 3000 nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte ny viskosekobling og vifte hos GS i dag, og bestilte ny kappe/deksel siden de ikke hadde inne.

Prøvde å få løsnet bolten til viskosekoblingen i dag som jeg ble fortalt hos jæger og har lest her, ved et lite kakk på en 32 fastnøkkel med en hammer. Gikk ikke det, hele klokka som reima går rundt følger med. Prøvde gjentatte ganger, prøvde med smøremiddel for å løsne bolten litt, prøvde å varme bolten, prøvde å stramme reima litt, prøvde en kombinasjon av disse, prøvde å ta en pils for å roe nervene litt, men ingenting hjalp. Pilsen hjalp litt kanskje.

Jæger snakket om at på noen motorer brukte de et spesialverktøy for å låse av reima, kanskje dette er noe jeg kan få lånt? Har ingen hatt problem med dette før? Bare vert et kakk og så løsne skiten? Har selvsagt fått med meg at det er links, og slår clockwise når jeg står foran bilen ser på motoren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan si att å løsne den så må du slå HARDT! med stoor slegge. hehe bare pass på att du kun treffer fastnøkkelen.. jo hardere du slår dess mer "kicker" du mutteren så den løsner.. har gjort dette fler ganger så bare slå til den løsner.. selv om den går "rundt inni reima"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir bare så oppgitt når man har slått og slått på den forbanna fastnøkkelen at man til slutt gir opp på hele konseptet med gjenger og trur harry potter har vert der og trylla mutteren på plass. Men du lover altså at eg får skiten vekk ved å slå hardt nok?

Får prøve igjen i morgen, må jo av til slutt uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...