Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Veit ikke om det er helt likt men har hatt av vifta flere ganger på E39en min nå,og da har jeg spent fast en fastnøkkel på en av skruene på vannpumpa før jeg begynner å denge på 32mm nøkkelen.

Gått mye lettere av da,men kan være litt knotete å få satt fast den lille fastnøkkelen :)

Skrevet

Var inne på tanken, men om disse små tassene på vannpumpa er "vanlig" og den store på viskosen er links, så slår vel man helst bare løs den vesle skrua på pumpa? Om de er links også så snakker vi, men det er det vel ingen grunn til at de skal være. Men det har altså funket?

Skrevet

Litt vanskelig å forklare men du setter 10mmnøkkelen på med ringen,vrir rundt til midten av nøkkelen stanger mot akselen og så mot noe annet nedi motorommet.

Da får du et mye mer dødt slag hvis du skjønner :)

Skrevet

Skulle hatt en slik tang som ligna på en oljefiltertang for å låst av vannpumpa mens jeg dro til/slår løs på 32-saken på koblinga. Oljefiltertanga jeg har går ikke an å "åpne", så den får jeg ikke over. Er det kanskje det verktøyet jæger snakket om at de hadde på lur? Kanskje jeg får låne hos de, synst det virker som en ålreit gjeng som sitter på kokstad.

Skrevet
Litt vanskelig å forklare men du setter 10mmnøkkelen på med ringen,vrir rundt til midten av nøkkelen stanger mot akselen og så mot noe annet nedi motorommet.

Da får du et mye mer dødt slag hvis du skjønner :)

Skjønte faktisk hva du mente, takk for tipset, alt skal prøves!

Skrevet

Når du får av vifta, så kan det være greit å bare smøre litt kobberpasta på skruen, så er det lett å få av neste gang noe skjer.

Har gjort dette selv på min E39 m54B22 maaange ganger i sammenheng med radiatorskifte og det gikk greit å løsne uten spesialverktøy. 32 mm fastnøkkel og et solid slag mot høgre gjorde susen på min.

Om du vil ha spesialverktøyet, koster det ikke mange kronene på ebay, du finner mer info om du sjekker http://tis.spaghetticoder.org/ for modellen din. Det står nummer på hver "aksjon" om en trenger spesialverktøy eller ikke.

På min er det verktøy

11 5 030 + 11 5 040 og søker du på de numra på ebay, finner du de nok.

Skrevet

Woho, fikk det av! Noen (ca 500) bestemte kakk med hammer og den løsna. Har hivd på litt kobberpasta, så den løsner lettere neste gang. Som ikke blir lenge til, venter på dekselet som skal ligge over vifta. Håper GS får det på mandag.

Går vel fint å kjøre uten dette i noen dager? Bare passe litt på temperaturen. Ser egentlig ikke for meg det er noe problem i det hele tatt, med temperaturer på rundt 10 grader ute.

Takk for hjelpen folkens!

Skrevet

går fint å kjøre uten ja.. når du skal ha den på så skrur du den bar einntil, så strammer den seg slev og er MYE enklere neste gang den skal av =)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...