Gå til innhold

Godkjenne senkesett med TUV-papirer

Thewiz
 Share

Anbefalte innlegg

Har bilen på Bilia, som skal være BMW forhandler. De mente at de ikke fikk justert camber da denne bolten var byttet ut med vanlig bolt. De sa jo det manglet bare på ene hjulet, mener de sa det var et av bakhjulene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 41
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Når Bilia ringte og fortalte at de manglet denne bolten og det tok 1 dag for å få tak i denne, fikk jeg litt noia, da jeg trenger bilen så fort som mulig. Pluss at de ikke kunne fullføre kontrollen før mandag. Ringte rundt til alle verksteder i lokalområde for å høre om noen hadde på lager. Fant et verksted som hadde på lager. Hentet bolten og leverte til bilia. De sa de skulle få ordnet dette innen morra dagen. :)

Så sparte litt tid der. Utsatte kontrollen hos BT til tirsdag da, er ikke noe stress med den kontrollen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hiver meg på her jeg. Jeg har en E39 med Spax høydejusterbart og hardjusterbart senkesett, med TUV papirer. Slik jeg forstår det nå, er at bilen må stilles inn i rektig høyde som står i papirene. Og lys må justeres. Jeg har urogniale lykter fra GS'en. Noen angel eyes lykter til rundt 3500 kr. Går det ann å stille lysa på disse? Har også byttet topplagrene fremme, da de orgniale røk. Er dette også noe de henger seg opp i? De nye topplagrene går det ann å stille caster/camber på.

Har også en eksospotte som er kjøpt fra ebay, aner ikke hva merke det er, og har ikke papirer på det. Blir den eventuelt et problem?

Sist EU kontroll så gikk den ikke gjennom pga senkesett, da skiftet jeg tilbake til orginal å sendte den inn på etterkontroll, men gidder jo ikke å holde på sånn hver gang, så har lyst å ha det godkjent i vognkortet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt kommer ann på hvem du møter. I teorien skal det gå bra med TüV papirer og 4hjulskontroll som viser at alle vinkler er innenfor godkjente verdier etc, og at hjulene ikke stikker utenfor skjermene/tar i noe sted ved full sving osv.

Men møter du en som har en dårlig dag får du mangellapp på uorginale topplagre (antar at det er K-sport eller lignende siden det er justerbart?) og uorginal potte. Du kan eventuelt sjekke om det står noen numre stemplet i potten noe sted, om det skulle bli et problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser GS bildeler ikke skriver noe om TUV papirer på topplagre. På senkesettene som det ikke er papirer på så står det tydelig "ikke Tuv på dette settet". Da bør vel ikke det være noe problem da? Men ser jo merkelig ut med disse organsje lagrene. Åpner de i det hele tatt panseret på slike kontroller med senkesett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De åpnet panseret på min kontroll for å leite etter chassinr på dempertårn. Aner ikke hvorfor, han fant ikke noe heller.. Men som sagt det kommer ann på hvem du møter. For meg og deg gir det jo mening at man kan bruke andre lagre for å få vinklene til å stemme, men møter du en som har en dårlig dag så får du det ikke godkjent fordi "det ikke er dokumentert at de er laget til bilen". Har hørt om folk som ikke har fått godkjent pga andre camber-justeringsstag bak også. Argumentet om at vinklene blir feil uten staget hjalp ikke. Beste hadde vel vært å ha noe lokk over så det ikke viser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg vært på kontroll hos vegvesenet i dag. Stasjonen jeg hadde var Hafslund.

Dagen startet litt dårlig da jeg kom 5 min for sent til timen min da jeg var litt sent ute. Timen startet 9. Når jeg kom fram til biltilsynet, stilte jeg meg bare foran porten jeg hadde avtalt med BT over telefonen. Så kom det en kontrollør og åpnet porten og ba meg kjøre inn på rampa. Karen fikk papirer: TUV, 4-hjulskontroll (stemplet og underskrevet) og vognkort del 1 og 2.

Vil legge til at jeg kom på kontrollen med vinterdekk (med størrelse: 215/40/17 foran og 225/40/17 bak), dette hadde jeg ringt BT om tidligere og de mente jeg ikke få godkjent dette, men jeg møtte likevell opp med disse dekka, da jeg rett og slett ikke har noen andre liggende.

Somsagt, karen fikk papira og begynte å skumlese at alt var som det skulle før han begynte kontrollen av bilen. Det første han gjorde var å heise bilen opp (ca 1.5 over bakken) og begynte å se litt inn i hjulbuer osv. Så tok han en kloss under bilen (regner med at dette er den 11 cm / 8 cm klossen som må gå glatt under bilen uten å ta borti), dette gikk fint da bilen ikke tok borti, hadde vel 1-3cm klaring fra kloss. Derheter heiset han opp bilen bak, derheter foran for å sjekke serienummer, navn. Han tok også mål fra hjulbuekant til NAV. Etter dette så det ut som den tekniske kontrollen var over, men han påpekte at høyre dekk ikke satt helt riktig, var litt slakk i tannstag.

Etter dette sa han at jeg kunne gå inn på kontoret for å betale og at han skulle ta en prøvetur med bilen. Fikk beskjed om å sette meg i venterommet etterpå, da han skulle sjekke og ordne noe.

Klokken 10:30 kom han ut i venterommet og fortalte meg at bilen var godkjent ( :D ) og at jeg ville få tilsendt nytt vognkort i posten.

Oppsumering: BT kontrolløren nevnte ikke hjul eller lysjustering (målte ikke engang). Bilen ble godkjent uten problem! :)

På kontrollseddelen står det: Godkjent med Supersport senkesett. XXXXXX (serienummer på fjær) lengde fra hjulbuekant til NAV bak: ca. 33cm. Lengde fra hjulbuekant til NAV foran: ca.32cm.

Likte at det sto CA :P hehe

Slenger ut noen bilder jeg tok under kontrollen:

dh95df.jpg

2vwg1sm.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en metallbukk på sliders. De bruker også denne når de jekker bilen foran og bak. Kan minne om en planke. Usikker på om de bruker 8cm nå, siden de nettopp har endret fra 11 til 8. Bukken har ihvertfall størrelse på 11x15cm. Kontrolløren min dro denne under bilen for å se om den tok borti, det gjorde den ikke :)

Jeg har Supersport 60/40, så tror det går bra for deg også. ;)

Edit: Du kan såvidt se bukken under høyre kanal på bilen min. Det første bildet. Det er den røde saken der. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...