Gå til innhold

Bytte børster på Dynamo ?


Thomaz
 Share

Anbefalte innlegg

  • Svar 35
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Mye billigere å bytte børstene. Selv om børstene er utslitt, trenger ikke kommutatoren være det. Jeg har byttet på flere biler, ikke noe problem.

Kan anbefale triconor på alnabru. Ta med de gamle børstene dit, og du får kjøpt nye til en brøkdel av prisen av ny dynamo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis regulatoren/børstene kan byttes på din dynamo er det 95% sikkert det er dei som er gåen. Se denne filmen på youtube, det er ikkje sikkert du har ett plast deksel men regulatoren er mykje lik. veldi enkelt! du treng ikkje ta den ut. MEN noen dynamoer har innebygd regulator då sliter du litt meir, da ville eg berre fått meg en innbytte dynamo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du ser på børstene om de er slitt, er to stk "klosser" som du ser er slitt. Det hender det kan hjelpe, iom at din lader, men lader lite, ville jeg prøvd meg på børster først. Du kan mest sansynlig ta ut børstene og sette inn nye uten å demontere dynamo. Litt usikker på plassen i motorrommet hvis det er m3'en du skal bytte på? Hvis ikke, så er det jo normalt ikke så mye jobb å skru løs dynamoen heller.. Dynamoen min gikk i fjor vinter, og jeg stakk på mekonomen å spurte om jeg kunne "låne" børstene for å se om det var det som var feilen. Det fikk jeg, og det var det ikke, så fikk pengene igjen selv om jeg hadde montert de nye. Kosta 450'ish til bilen min, så er jo en del for så lite, men ny dynamo er mye dyrere:) Kjøp deg haynesbok, og lykke til:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt dette problemet på min 520 e39, den laddet ikke. Har Valeo dynamo og regulatoren kostet 1450 kr hos bmw, Borch koste den 2300 ca hos bmw. (finnes billigere andre plasser).

Det svarte dekslet bak dynamoen er festet med 3 stk muttere + muttern til strømkabelen (husk å koble fra batteriet). Så er det bare trekke den ut. (syns det var lettere å ta ut hele dynamoen men da må du av med kjølevifta og ta av reima)

Regulatoren er festet med 2 stk 8mm muttere samt 2 stk 7mm muttera. Så er det bare å trekke den ut.

Jeg gjorde dette,(uten å ta av dynamoen) Og ja børstan var slitt. Og ytterste slepering var også mye slitt. Satt på nye regulatoren, skrudde ALT på igjen (så dum jeg var) og startet.. Ikke faen om den laddet.

Innså kanskje måtte bytte dynamo. skudde av alt. og demontere dynamoen. Fikk da av ny regulatoren, så att den ytterste børsten ikke hadde gått nedi sporet. Tok da ei fil og filte spore på sleperingen breier så børsten gikk ned.

Skurdde alt på igjen,,. OG DEN LADDER:. alt funket som faen.. dermed sparte jeg flere tusen på å bytte dynamo.. .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt dette problemet på min 520 e39, den laddet ikke. Har Valeo dynamo og regulatoren kostet 1450 kr hos bmw, Borch koste den 2300 ca hos bmw. (finnes billigere andre plasser)

... dermed sparte jeg flere tusen på å bytte dynamo.. .

Er det ikke mulig å få tak i byttedynamo/overhalt dynamo?

Synd å bruke 2000.- på børster/spenningsregulator hvis det viser seg at det er dynamo som er gåen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...