Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har målt ledningene frem til starterer nå. Det er to tynne og to tykke. Måler 12 volt på alle fire ledningene. Når jeg måler styrestrømmen (de tynne ledningene) så har jeg 12 volt, men når jeg vrir om tenningen så går den ned til rundt 1 volt og noen ganger 0. Det betyr altså at starterern ikke får strøm når jeg vrir om tenningen. Hva kan dette skyldes?

Skrevet

Nei, det gjorde jeg faktisk ikke. Men etter at jeg hadde målt i går så monterte jeg de sammen igjen, trillstartet bilen og etter noen meter så hørte jeg en skrapelyd under panseret, da var det starteren som slo seg inn i flere sekunder uten videre. Etter en stund så skjedde det igjen, da virket det som hovedkontakten der var litt hardt skrudd igjen og kom bort i styrestrømmen, så den trodde jeg startet bilen. Etter å ha vridd kontakten litt så fungerte starteren utmerket.

Men i dag så skjedde det igjen, starteren helt død. Tok nå av kontaktene igjen og har satt de på igjen, men fremdeles helt dødt. Er det mulig å ta to ledninger (pluss og minus) rett fra batteriet og inn på polen på starteren? I tilfelle det er dårlige kontakter som er der, bare for å sjekke om starteren går da.

Synes også det er litt rart at pluss og minus er på samme kontakten (eller skruen) på starteren, skal det være slik? De to tynne ledningene er på hver sin skru, men de to tykke er på samme.

Skrevet

En elektromotor er jo en sluttet krets så når kablene står på er det på en måte kortslutning.

Prøv å mål uten ledn på starteren.

Og har du muligheten til å ha noen sammen med deg når du holder på; få vedkommende til å holde nøkkelen på start, og så drar du til starteren med en hammer el.l samtidig.

Hender at børstene "setter seg" i sitt eget støv og dritt inni der som løsner da. Funker det er det et tegn på at det er på tide å bytte starter snart..

Skrevet

Kan alltids måle uten styrestrømmen i starteren også. Er det ikke litt rart at den henger seg opp, for så å virke, for så å henge seg opp igjen? Jeg synes at dette virker som at det er dårlig kontakt. Men finner egentlig ikke ut hvor det er dårlig kontakt. Hvordan er det med å ta strøm rett fra batteriet og bort til starteren for å se om det er liv i den?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...