TorAtle Posted November 2, 2011 Posted November 2, 2011 På EU-kontroll fikk jeg beskjed om at det var såpass rust i bremseskiver bak at de måtte byttes. Bilen har gått 35000km på litt over 4 år. Parkeres ut i sommerhalvåret og i garasje på vinter. Bor i Oslo og bruker bilen til småkjøring til/fra jobb og butikker. Er dette vanlig? Kjedelig utgift (nesten 5000kr selv med 15% rabatt) med tanke på at de var langt fra utslitt... Tor Atle
BlueM Posted November 2, 2011 Posted November 2, 2011 Om bilen blir brukt lite, og i tillegg blir kjørt "forsiktig" når den først blir kjørt, så er nok ikke rust på bremseskiver bak uvanlig nei. For å holde bremseskivene - særlig de bak - i god trim, så lønner det seg å ta en litt kraftig nedbremsning med jevne mellomrom. Ikke så hard at ABS'en slår inn, men nok til at også bremsene bak får bite litt fra seg. Forøvrig synes jeg det var en drøy pris for å skifte skiver og klosser, men det får være en annen sak.
Simpel Posted November 2, 2011 Posted November 2, 2011 Ikke uvanlig. Som BlueM sier, et par harde nedbremsinger i måneden gjør susen. Står i instruksjonsboka (hvertfall til E34).
TorAtle Posted November 2, 2011 Author Posted November 2, 2011 Takk. Får vel bare "bend over" og betale. Dette er hos Bavaria. Blir hardere bremsing fra nå av
Hansh Posted November 2, 2011 Posted November 2, 2011 På BMW kan man jo også sørge for at antispinn jobber litt for å unngå dette. Spesielt forenlig på vinterføre når saltet herjer.
Endre Hånde Posted November 2, 2011 Posted November 2, 2011 Mulig at det heller ikke er for sent og at det som er av rust slites til om du tar noen skikkelige oppbremsinger nå. La gjerne ABS få jobbe skikkelig. Skjønner ikke hvorfor folk er så redde for å BRUKE bremsene. (Både på vei og bane)
haakon85 Posted November 2, 2011 Posted November 2, 2011 Du får drøye litt lenger med nedbremsing når du kommer til kryss o.l. og heller klampe til litt ekstra.
Z1 Posted November 2, 2011 Posted November 2, 2011 Du kan jo ta en ringe runde og høre hva di forskjellige verkstedene skal ha for jobben .....
TorAtle Posted November 2, 2011 Author Posted November 2, 2011 Du kan jo ta en ringe runde og høre hva di forskjellige verkstedene skal ha for jobben ..... Bare logistikken som må til for å frakte bil og legeme fra og til to forskjellige verksteder, hjemme og jobben er nok til å droppe den tanken. Det er garantert ikke verdt det. Det er første uforutsette utgiften siden bilen var ny, så greit nok. Til sommeren er den 5 år, og da er det tid for å få seg 5 nye år med garanti igjen
SideIn Posted November 2, 2011 Posted November 2, 2011 Du får drøye litt lenger med nedbremsing når du kommer til kryss o.l. og heller klampe til litt ekstra. ikke å anbefale på glatt føre
Simpel Posted November 2, 2011 Posted November 2, 2011 Du får drøye litt lenger med nedbremsing når du kommer til kryss o.l. og heller klampe til litt ekstra. ikke å anbefale på glatt føre Og sjekk speilet før du setter igang...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now