Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
er vell ikkje "godkjent" for meir effekt då det er den største motoren som bremsene blei levert på. m20b25. m3 e30 har større skiver.

De samme bremsene ble brukt i 320is som har s14b20 med 192hk samt hartge h27 med m20b27 og 205hk.

Jeg har selv 205hk i vognkortet med standardbremser på bakgrunn av Hartge H27 dokumentasjon.

Larsen, jeg kan ikke se hvorfor det ikke sku gå an å godkjenne en m3 motor (2.3) med 325i bremser i år. Når de godtar H35 dokumentasjonen, vil jeg tro at de fremdeles godtar H27 dokumentasjon også.

Skrevet

Nettopp, da kan man ikke sammenligne det heller. Det er E30er i landet som er godkjent med mye mer enn 330hk/350nm, som f.eks Helge Vik sin bil, en annen med S50B30 turbo er vel godkjent med 399hk også.

Skrevet
er vell ikkje "godkjent" for meir effekt då det er den største motoren som bremsene blei levert på. m20b25. m3 e30 har større skiver.

De samme bremsene ble brukt i 320is som har s14b20 med 192hk samt hartge h27 med m20b27 og 205hk.

Jeg har selv 205hk i vognkortet med standardbremser på bakgrunn av Hartge H27 dokumentasjon.

Larsen, jeg kan ikke se hvorfor det ikke sku gå an å godkjenne en m3 motor (2.3) med 325i bremser i år. Når de godtar H35 dokumentasjonen, vil jeg tro at de fremdeles godtar H27 dokumentasjon også.

Spørst jo hvem av de man bygger på grunnlag av det. Men nå er det jo ikke S14 motor det er snakk om i denne tråden. De må godta all dokumentasjon fra Alpina og Hartge, men den H35-24v er jo den "kvasseste" man kan velge. Bygger du på H27 spec så får du godkjent det som H27 hadde også, det er jo forferdelig enkelt egentlig.

Skrevet

Det har absolutt blitt lettere de siste årene, jeg føler det var en periode på rundt 5 år som var tullball.

Første gangen søkte jeg om å få benytte schnitzer s3t som grunnlag for å godkjenne min 323 turbo. det gikk ikke fordi bilen min ikke var identisk. da begynte de å bable om samme grenrør etc.

over 4 år etter ble bilen godkjent med turbo:)

Skrevet

Er det noen som har vært på tur til TUV i Tyskland i det siste, og utfordret muligheten om at TUV papirer fra utenlandsk sertifisert labratorium nå er anmodet om å gå gjennom "uansett" hos norske trafikkstasjoner?. Vi vet allerede at TUV godkjenner dimensjonerte E30 ombygginger med langt høyere effekt enn 330hk.

Holder på med søknad om turbomotor inntil 330hk/350Nm ut fra de angitte Hartge papirene, og holder TUV tur som alternativ nr.2.

Skrevet

Har de fått "kjeft" for at de ikke såg på TÜV pappirer som gode nok?

I første svaret jeg fikk på min søknad (mars 2010) stod det at jeg kunne ta bilen på en TÜV godkjenning eller DEKRA, men det betydde ikke automatisk at de kunne godkjenne bilen. De tok også en vurdering på bygget.

Med andre ord så tok dem de pappirene med seg på dass å tørka seg i ræva med dem.

Skrevet

Om de har fått kjeft vet jeg ikke, men de har fått en innstruks, og sånn policyen er på TUV til senking har blitt nå burde mulighetene være gode:

viewtopic.php?f=9&t=202446

Det skal nok ekstreme begrunnelser til for å unnerkjenne en komplett TUV rapport fra Tyskland. Begrunnelser ingen ansatt i Vegvesenet har kompetanse til å diskredditere uten ekstern hjelp. Og meg bekjent finnes det ingen med høyere spesialkunnskap i Norge som overgår TUV organet. Vi har simpelten ikke slik kompetanse og tekonolgimiljøer/labratorium i et land hvor det ikke eksisterer bilindustri. Det nærmeste jeg kommer er NTNU og Kongsberg gruppen.

Skrevet
Man får godkjent 330hk/350nm i E30/E30M3 uten at en må dokumentere noe som helst om karroseri styrke.

Det du må skrive i søknaden din er at du har den type bil med den type motor som du vil bygge om til slik og slik.

Du trenger ikke liste opp hver eneste del du skal bruke i motoren.

Siden du skriver her at du skal bygge turbo på 320, så regner jeg med det er M20B20 det er snakk om.

Da skriver du at du vil bygge turbo på denne motoren og at du søker om godkjent ombygg/trimming på grunnlag av Hartge H35-24v spesifikasjoner.

Det du da må tenke på er at bilen og jobben du gjør må vere BRA. Ikke noe som er kasta sammen som ser helt jalla ut, det kan du glemme. Bilen må vere i forskriftsmessig stand. Lys, belter, seter, dekk osv. ALT må vere på stell.

I motorrommet må du tenke på varmeutviklingen fra turboen og plassere delene rundt denne med omhu. Lage varmeskjold. Passe på at ingen ledninger ligger åpne, legg ledninger så pent du kan bak deksler, i pølser osv.

Olje lekkasje er jo heller ikke aktuelt. Mer en 3 dråper på gulvet under kontrollen var for mye sa han som godkjente min. Jeg hadde vert uheldig når jeg bytta olje på min, så kobber pakningen på bunnpluggen lakk litt. Jeg forklarte til han at jeg visste om det (det gjorde jeg også), men jeg hadde lite lyst til å tappe av 8l med helt ny dyr olje bare for den lille lekkasjen der. Det forstod han, men jeg måtte love å fikse det ved neste oljeskift.

Når jeg sier at du må bygge etter Hartge H35-24v spesifikasjoner så inneberer det at du MÅ ha minimum 325 understell med bremser som er større enn 295mm forran. Har du ikke dette, kan du glemme det.

Du MÅ også ha stiver over støtdempertårn forran og bak.

Det er mulig å få godkjent med bremser som er levert med braketter i kittet. Som f.eks Willwood, AP-Racing, Brembo. Men tviler på de godtar K-Sport, XYZ, D2 og andre donald bremser.

Nå skal jo ikke du ha noe serlig mye mer vekt i bilen, men du på jo passe på at total vek og aksellaster er innenfor tallene som står i vognkortet. Dette inneberer at du regner med 75kg i hver seteplass. Eventuelt senkesett må også ha rette pappirer og vekt grensene i TÜV pappirene må vere høyere eller lik det som allerede står i vognkortet ditt.

Dekk og felg er jo også et tema. Jeg bare satte på orginale felger. Skal man ha godkjent andre felger nå i dag så MÅ TÜV pappiret inneholde informasjon om at DE felgene er godkjent til DEN bilen. Ikke bare at felgen er TüV godkjent i seg selv, men den er godkjent til bruk på den bilen. De jobber med å få løyst litt på den regelen der ble jeg fortalt av min kontakt når jeg godkjente. Enkleste er da å sette på noe som er orginal BMW felg, da kan de ikke si noe.

Siden du skal godkjenne trimming på din orginal motor må du bremse bilen. Med turbo er det hovedsakelig Newtonmeter MAX du må holde deg innenfor (350nm). Putter du 330hk på den M20en så har du langt over 350nm.

Da bremser/mapper du bilen til det som du skal ha, så kjører dere et par pull med mindre ladetrykk for å komme under 350nm. Pass på at bremsepappir inneholder info om bilen og navnet ditt, gjerne rammenummer også. Slik at han som tar kontrollen vet at det er din bil som er bremsa og ikke at du har fått pappiret fra noen andre.

Tror jeg har fått med det meste her.

Lykke til!

Tusen takk! dette hjelmpel meg veldig mye :) har en kjenning som har en godkjent 327 turbo e30, regner med han hjelper meg med det meste.. planen er jo og bare få den godkjent med turbo, om den er godkjent med 170hk eller 300, spiller ikke så veldig mye rolle, bare det står turbo i vognkortet om du skjønner :) hadde tenkt og kjøpt komplett turbokit fra ebay rett og slett, og bytte ut deler etter hvert.. da det koster bare 5000 ca komplett levert på døra så ser jeg ikke noe tap i det.. og 325 understell blir det såklart, men hvordan er det med bremser? er det bare sånn att hvis den som tar kontrollen måler størrelse selv eller må man ha noe dokumentasjon på det?;s

skal gjøre det skikkelig, og gjerne litt overdimensjonert når jeg først er i gang:)

blir selvfølgelig prosjektforum på dette og:D artig og vise frem litt når en sitter og ser hva andre gjør..(:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...