Gå til innhold

Feil på klimaanlegg E39 1999


tobiasw
 Share

Anbefalte innlegg

Hei!

Har kjøpt meg en BMW E39 520i idag, og har merket at klimaanlegget ikke virker som det skal.

Har 2 soner klimaautomatikk. For å få normal temperatur inne i bilen må jeg sette ca 30 grader på displayet på begge sonene. Hvis jeg setter på ca 22, blåser det kald luft. Utetemp. viste 5 grader ca, noe som var riktig.

Noen som vet hva jeg kan gjøre? Er det en sensor, eller displayet? Kan også legge til at firmaet som tok klargjøringen (elendig!) klarte å støvsuge ut "Auto-knappen", så den står alltid på auto. Hva kan jeg bytte billigst mulig for å få alle knappene?

På forhånd takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Funker viften din optimalt? Driver den å regulerer på hastigheten?

Jeg hadde dette problemet som du har, skiftet motstanden til viften. Ble bedre men ikke optimalt.

Tok ut klimapanelet, demonterte dette. Da da er en vifte inni der, som blåser coupeluft over en temp.sensor, slik at den kan reglurere temp inni bilen.

Kan prøve å rengjøre viften og smøre den opp hvis den sviver dårlig.

Men dette hjalp ikke for meg, så jeg fikk tak i ett brukt panel, og nå funker det 100%.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rett infor panelet sitter en liten tempsensor og en vifte ( for og trekke inn kupelufta ) disse blir ofte helt nedstøvet

Sensor sitter infor rillene 1x1cm ca i frontpanelet , sjekk for støv og sjekk at minivifta går den er sikket tett av støv den også.

Enklest og sjekke dette ved og ta ut panelet.

Ellers så finnes det komplett knappesats som reservedel , der en kan skifte ut enkelt taster :-)

men ser ut som om det er laget av gull viss denne prisen er riktig ?

64118375645 Front AC/varmapp.reg E-39 org 908.60 kr ( GS bildeler )

9khi6bx2c36po6u6j9jm.jpg

ellers fins knappene løst på Ebay

http://www.ebay.com/itm/BMW-AUTO-Climat ... 35b650b7df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkleste måte å se om denne lille viften fungerer er å holde en sigarett foran panelrillene på venstre side. Hvis viften ikke klarer å trekke sigarettrøyken inn i rillene så fungerer den ikke.

Vifta skal starte så fort du åpner bildøra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rett infor panelet sitter en liten tempsensor og en vifte ( for og trekke inn kupelufta ) disse blir ofte helt nedstøvet

Sensor sitter infor rillene 1x1cm ca i frontpanelet , sjekk for støv og sjekk at minivifta går den er sikket tett av støv den også.

Enklest og sjekke dette ved og ta ut panelet.

Ellers så finnes det komplett knappesats som reservedel , der en kan skifte ut enkelt taster :-)

men ser ut som om det er laget av gull viss denne prisen er riktig ?

64118375645 Front AC/varmapp.reg E-39 org 908.60 kr ( GS bildeler )

9khi6bx2c36po6u6j9jm.jpg

Takk for svar alle sammen!

Var innom Schmiedmann idag, og kjøpte en motstand til klimaanlegget (piggsvin som det blir kalt) som skal byttes under hanskerom? Noen som har guide/DIY?

Bestile også nytt bryterpanel, ikke display. Rundt 750,-

Hvordan får man ut displayet? Bare vippe det ut på en måte?

ellers fins knappene løst på Ebay

http://www.ebay.com/itm/BMW-AUTO-Climat ... 35b650b7df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rett infor panelet sitter en liten tempsensor og en vifte ( for og trekke inn kupelufta ) disse blir ofte helt nedstøvet

Sensor sitter infor rillene 1x1cm ca i frontpanelet , sjekk for støv og sjekk at minivifta går den er sikket tett av støv den også.

Enklest og sjekke dette ved og ta ut panelet.

Ellers så finnes det komplett knappesats som reservedel , der en kan skifte ut enkelt taster :-)

men ser ut som om det er laget av gull viss denne prisen er riktig ?

64118375645 Front AC/varmapp.reg E-39 org 908.60 kr ( GS bildeler )

9khi6bx2c36po6u6j9jm.jpg

Takk for svar alle sammen!

Var innom Schmiedmann idag, og kjøpte en motstand til klimaanlegget (piggsvin som det blir kalt) som skal byttes under hanskerom? Noen som har guide/DIY?

Bestile også nytt bryterpanel, ikke display. Rundt 750,-

Hvordan får man ut displayet? Bare vippe det ut på en måte?

ellers fins knappene løst på Ebay

http://www.ebay.com/itm/BMW-AUTO-Climat ... 35b650b7df

Er vel denne du mener: http://www.bimmers.no/forum/viewtopic.p ... 68&start=0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idag fikk jeg byttet motstanden/piggsvinet, helt utrolig trangt under der! Brukte vel opptil en time, da det var så knotete.

Det ble litt bedre temperaturstyring i bilen, men ikke optimalt. Viften og autoprogrammet virker fint mener jeg. Det jeg sliter med er ujevn temperatur inne i bilen. Bytter på mellom kaldt og varmt, men ble relativt mye bedre etter jeg byttet. Skal ta å støvsuge den lille viften bak displayet etterpå og se om det hjelper.

En annen ting, comp. viser alltid rundt 5-6 grader utetemp. Vil tro det har vært andre temperaturer, men får se litt senere og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg prøvd å støvsuge den lille viften til klimadisplayet, både fra innsiden og utsiden. Fikk vekk mye dritt takket være kraftig støvsuger. Ble enda litt bedre, men ikke helt riktig enda... Noen forslag? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idag fikk jeg byttet motstanden/piggsvinet, helt utrolig trangt under der! Brukte vel opptil en time, da det var så knotete.

Det ble litt bedre temperaturstyring i bilen, men ikke optimalt. Viften og autoprogrammet virker fint mener jeg. Det jeg sliter med er ujevn temperatur inne i bilen. Bytter på mellom kaldt og varmt, men ble relativt mye bedre etter jeg byttet. Skal ta å støvsuge den lille viften bak displayet etterpå og se om det hjelper.

En annen ting, comp. viser alltid rundt 5-6 grader utetemp. Vil tro det har vært andre temperaturer, men får se litt senere og.

Bare gjetning dette , men mulig att programmet også tar hensyn til utetemp ved regulering av innetemperatur? så viss Tempsensor ute tuller kansje det vil gå noe utover innereguleringen ????.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det stemmer. Klimaanlegg bruker utetemp som styringsparameter. Har opplevd at klimaanlegget lever sitt eget liv når utetempsensor fusker. Etter bytte av den stabiliserte alt seg igjen.

På min E61 opplever jeg også at vifta øker hastighet dersom det begynner å regne og jeg ikke av AC tilkoblet. Mistenker at den også har en sammenheng med regnsensor, for å forebygge dugg på rutene innvendig. Med AC tilkoblet ligger den dønn stabil på vifta, da AC fjerner fukt fra luft som trekkes inn i bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...