Gå til innhold

93 E36 316 kokte på tomgang. Vil ikke starte?

Anbefalte innlegg

Skrevet

det klikker ikke i startmotoren heller !! kommer ingen lyd når jeg vrir nøkklen!! fikk dyttet den til start istad, og da gikk motoren helt griet , ingen ulyder ..men dersom jeg slo av motoren fikk jeg ikke start på den igjen !!

• Svar 32
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Det kan være de tidligere nevnte ting som vannpumpe og termostat.

Og når du sier "går fint i 1.5 timer", da antar jeg at du kjører? og at kokingen skjer mens du kjører, og ikke mens bilen står i ro? (Les: Dårlig vifte)

Skrevet

lot bilen stå i ro, og motoren gikk !! hva tror du at det startproblem kan komme av!! planlegger å få byttet hele motor siden jeg ikke har så mye peling på det der, eller kommer det til å bli billiger å få fikset motoren på et verksted !!

Skrevet

Ville ihvertfall begynt med å sjekke startmotor/batteri/jording, for så å gå over til termostat/vifte/vannpumpe.

Hvis den koker på tomgang kan det være at den enten lekker ut trykket et sted, slik at den begynner og koke, ellers er det ikke tilstrekkelig sirkulasjon igjennom radiator.

For å sjekke om det er toppakning, kan du holde på slangene for å kjenne om disse blir harde etter oppstart, evt. se etter bobler i ekspansjonstanken når motoren går.

Er det noe vann i oljen? Evt. mye hvit røyk når motoren går?

Skrevet

ahha, men hvilken slanger skal jeg holde på for å skjekke toppen?? det er bobler i ekspansjonstaken for kjølevann når motoren går !! men kan det også hende at stemplenen har blitt ødelaggt ??

Skrevet

Dem som går mellom radiator og motor. De store.

Hvor store skadene er synes først når toppen er tatt av.

Klarer du å kjenne om det er eksoslukt fra boblene? bobler det hele tiden så lenge motoren går?

Skrevet
ahha, men hvilken slanger skal jeg holde på for å skjekke toppen?? det er bobler i ekspansjonstaken for kjølevann når motoren går !! men kan det også hende at stemplenen har blitt ødelaggt ??

Er vel lite trolig at stemplene ryker først ved koking, er vel toppen som går først, da vil du vel miste litt kompresjon. Høres ikke ut som om det er noe problem.

Ville startet med det enkle først, er du sikker på at den er luftet skikkelig? Når den koker, kommer det kald eller varm luft ut av varmeapparatet?

Skrevet

det kommer varmt luft ut av varmeapparatet når det koker!! når jeg kjører den , den går egentlig akkurat som den pleide før den kokte, drar godt !! men problem er at får ikke statet den, må dytte den til start og når motoren var i gang, lot jeg stå den i ca 1.5 timer å etter det så begynnte den å koke igjen?? kan det bare være vannpumpe som er defekt ?? hvis ja , kan startproblem komme av det??

Skrevet
det kommer varmt luft ut av varmeapparatet når det koker!! når jeg kjører den , den går egentlig akkurat som den pleide før den kokte, drar godt !! men problem er at får ikke statet den, må dytte den til start og når motoren var i gang, lot jeg stå den i ca 1.5 timer å etter det så begynnte den å koke igjen?? kan det bare være vannpumpe som er defekt ?? hvis ja , kan startproblem komme av det??

Så lenge du lar bilen stå på tomgang, tar det veldig lang tid før bilen når driftstemp. Høres ikke ut som luft i systemet da nei. Da ville jeg gått på å skiftet termostaten og vannpumpe for å være sikker på at dem fungerer, gjerne viskosekoblingen og.

Som han nevnte over bor du se etter olje og lukte om det lukter eksos i ekspansjonstanken.

Vet ikke, men tror ikke det ligger noen forrigling som gjør at man ikke får startet bilen når den overoppheter. Der igjen holder jeg med han over som nevner starter, batteri og jording.

Skrevet

det komme masse luft ut når bilen hadde kokt og jeg skrudde ut den lille skrue som sitter ved sidden av hvor man fyller kjølevannet, kan den koke hvis det er luft i systemet ??

Skrevet
det komme masse luft ut når bilen hadde kokt og jeg skrudde ut den lille skrue som sitter ved sidden av hvor man fyller kjølevannet, kan den koke hvis det er luft i systemet ??

Er ofte da den begynner å koke, har man luft i kjølesystemet risikerer man å ikke få nok sirkulasjon, eller at luften samler seg i toppen og ikke kommer seg videre, toppen blir så varm at den koker vannet, er ofte sånn man slår toppen skjev. Men igjen, tror ikke du har problemer med luft i kjølevannet siden du får ut varm luft av varmeapparatet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...