Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har hatt en del ulike BMW'er og vurderer nå å erstatte min nåværende E61 med en E38 728 + en nyere bil av foreløpig ukjent merke. Som leser av forumet har jeg fått inntrykk av at E38 er relativt dyr å eie med bl.a. generelt høyere delepriser og driftskostnader enn andre BMW'er. Jeg har tidligere hatt E30, E34, 2xE39, E46 og E61 uten at noen av disse har hatt skremmende driftskostnader. Er det noen som har noen erfaringer å dele rundt dette?

Skrevet

E38 deler vel relativt mange deler med E39, og denne er du jo kjent med.

Tipper driftskostnadene med en E61 er høyere enn en E38.

Selvfølgelig kan du bruke 32k på nye EDC / SLS bakdempere, men det er jo kun hvis du kjøper det over disk i Norge. Evt. kan man blende av slikt utstyr dersom man synes det er unødvendig.

Elektriske moduler får man jo tak i brukt over alt, noe som gjør feilsøking mye billigere enn ved nye biler, hvor tilgangen på brukte deler er begrenset.

Edit:

Nå skal det sies at jeg har aldri eid en E38, men har brukt mye tid på å bla igjennom div. forumer for å finne ut av akkurat det du spør om. Siden jeg (forhåpentligvis) akkurat har kjøpt en E38.

Skrevet

Jeg tok noen stikkprøver på GS/ETK og det var nettopp dempere som skremte meg litt. Men det finnes kanskje som du sier alternative kanaler å bruke som gjør at prisene er mer spiselige.

Skrevet

Er jo en svær bil, så muligens bærekuler, lager foringer o.l slites fortere pga tung bil. Dette står sikkert i stil til størrelsen, men bare en tanke. Er jo alltid muligheter å kjøpe deler fra utlandet til en rimeligere penge enn her i landet, så så dyrt kan det vel umulig bli;P

Skrevet

jeg har hatt to e38r. en 94 mod 730ia som jeg kjørte fra 230 til 259k km, og en 740n som jeg nå har nå. -kjørt fra 180 til 185k.km.

jeg har vært strålende fornøyd meg begge to. spesielt 730n med den høye km. jeg gikk fra en e39 tds med masse trøbbel til denne, og forventet like mye tull. men neida. enste som feilet den mens jeg hadde den var bremseklosser, noen foringer, bensinpumpe, dynamo. og div småtteri som ikke er verdt å nevne engang. knallbil!

740n har og vært ganske bra. har skiftet endel foringer. hadde litt motorproblemer, men det viste seg at det var veivhusventilasjonen som jeg bytta var defekt. den har noen dårlige pixler i instrumentet som jeg har tenkt å sjekke. denne er import fra tyskland i fjor, så den er helt rustfri også.

svaketer med de: foringer/ vibrasjoner i ratt , rust på bunn av dører, nederst på framskjermer, bagasjeluke, dårlige pixler i instrument og stereo, svetting fra toppdekselpakninger, lekasje servooljebeholder, rusten bensintank, og sjekk alt elektrisk. det er det jeg kommer på i farta. men kjøp en bil som er fulgt servicer på, og ivaretatt!

delene koster kanskje bittelitt mer enn noen andre modeller, men er du litt flink og leter litt på nett så er det faktisk en hel haug med billige deler å få tak i ;) mye i usa og tyskland bla. (ebay)

Skrevet

Takk for gode innspill. Må si jeg sikler veldig etter en slik bil akkurat nå. Håper å finne et bra eksemplar i løpet av vinteren. (Hvis ikke fornuften kommer og tar meg) Er det forskjell på R6 og V8 modellene med tanke på understell, bremser osv, evt kan man forvente mer og dyrere vedlikehold på V8 modellene?

Skrevet

Får vel skrive litt her jeg også da.. :P

Kjøpte min første E38 740ia 1997 modell til nyttår ifjor.. Jeg har vært litt uheldig å hatt litt problemer med bilen, men når blir den også brukt noe mer hardt enn hva gjennomsnittet sikkert ligger på. :-)

Av delekjøp osv, så er jo alt slitedeler når det kommer til en hvis km-stand.. E38 er en tung bil, uansett om det er den minste motorutgaven eller den største..

Den kjipeste reparasjonen jeg har hatt på min er overhaling av girkasse, dette er hardt for lommeboka når det skulle ryke.. Min røyk ikke før etter 272.000 km, og det var ingen tegn til at den startet å bli sliten før den røyk, så dette er ting som kan skje når som helst. :P

Fikk vite når jeg hentet bilen at det aldri har vært utført noen form for overhaling på girkassa, mekanikeren som skrudde på den ble noe overasket at den hadde klart å gå så langt, siden BMW sine automat kasser ikke er de beste.

Når det kommer til forbruket på min bil, så ligger den på litt under litern eller såvidt over ( spørs på trafikken ) på pen kjøringa, noe som jeg synes er meget bra med tanke på at bilen veier 2000kg. :-) På by kjøring er forbruket et sted rundt 1,4-1,6 :-)

En på jobben som har en E38 728 ligger på samme forbruk både på kø kjøring og langkjøring..

Skulle jeg ha kjøpt en ny E38 igjen, skulle det ha vært en 740D eller 740i :-D

Skrevet

Jeg syns også det var veldig mye vedlikehold på E38. Syns jeg bytta understellsdeler i ett kjør. På de to årene eller hva det var så begynte jeg vel til og med å bytte deler om igjen. Skrudde selv og skaffet meg vel alltids gode avtaler på deler, men syns det ble dyrt nok, og ikke minst utrolig irriterende å skru ufrivillig hele tiden, sikkert noe sånt som annenhver måned. Men havarerte aldri langs veien. Kjørte riktig nok med 20" på sommeren, og en del på dårlige veier, men allikevel i overkant. Og kjørte originale 16" med masse gummi på vinteren.

Ja, det er forskjeller på understell, men er vel ikke så mye å tenke på. Kjekkeste med de "små" variantene+740d er at de har firestemplede alu Brembo-kalippere foran, mens 740i og 750i har enstemplede klavekalippere i stål.

Når det gjelder forbruk så lå min 728ia på ca. 1.2-1.3 på blandet med hovedvekt av bykjøring, og jeg var tung på gassen, og var nede i 0.78 på langkjøring. Den går også like bra som 730i og er billigere å forsikre (iallfall for meg da jeg sjekket rundt for noen år siden).

Men når det er sagt, så er det helt fantastiske biler å kjøre! Selv ikke-bilinteresserte samboeren min har klart å prestere å si "åh jeg savner sjuern" en gang eller to. På langturene våre mellom øst og vest har jeg enda til gode å kjøre noe som slår den. E61 er f.eks. ikke i nærheten.

Skrevet

Og, selv om jeg kjørte en del på dårlig vei, så har vi kjørt på akkurat de samme veiene med A4en og 1-serien, uten å bytte en eneste understellskomponent (bank i bordet). Land Roveren bytta jeg vel bærekule foran på.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...