964-c2 Skrevet November 13, 2011 Share Skrevet November 13, 2011 Hei. Mulig dette har vært diskutert før, men jeg greide ikke finne noe. Jeg har en 09 mod 325d jeg lurer på å lure ut litt mer effekt av. 3,0-literen er vel "ned-tunet" til 197hk i min bil, og kan vel lett skremmes opp endel med chip osv.. Det jeg lurer på er hvor stor er sjansen for at man blir tatt for dette? Man skal vel egentlig betale ekstra avgifter ved trimming. Har hørt rykter om at man kan bli stoppet og må kjøre bilen på rullende landevei. Eller at biltilsynet/tollvesenet også bare kan koble seg inn med et apparat på bilen og se om den er chippet eller ikke? Noen som vet mer om dette? Er det noen smarte ting man kan gjøre? Uansett, takk for svar. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bmw_dude Skrevet November 13, 2011 Share Skrevet November 13, 2011 man får jo den chip'en som man kan skru av å på med en liten fjærnkontroll da;) da kunne du jo bare skrudd det av når du blir vinka inn=) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet November 13, 2011 Share Skrevet November 13, 2011 Jeg har selv en 08 325d og til disse så er det flere typer å velge i! Har selv Hartge som gir ca 265 hester og 560nm dette er forøvrig en motoroppgradering som er ikke lengre mulig å få tak i! Men Autopower har CTC Stage 2 som gir eksakt samme effekt, altså 265 hester og 560 nm! ESS har flere varinanter som kan gi høyst 285 hester og 600 nm men denne blir man visst frarådet å kjøpe, men du får en mildere versjon som gir 255 hester og 500 nm! Hvis ikke så har du Svenske BSR også, men disse har jeg ingen kjennskap til! Er nok flere biltunere som tar inn bilen og kobler til PCer og styr, men dette koster fort 15 000 ,-. De vil på sin side hevde at alle disse alternativene over bare er søppel men faktum er at flesteparten som Tuner bilen sin i dag benytter seg av den enkle løsning å kjøper en software i butikken og gjør det selv ved å blugge denne i diagnosekontakten. Fordelene er også at du til en hver tid kan laste systemet tilbake til orginalt igjen og at du sparer halvparten av pengene på å kjøpe softwaren hos BSR, Autopower eller ESS. Risikoen med dette er jo at blir du stoppa i Vegvesenkontroll og de har med rullende landevei så kan du få er betalingskrav på de ekstra hestene i bilen. En annen sak er jo at Statens Vegevesen kun har en sånn "landevei"i hele Norge(sist jeg harte noe iallfall) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Wendel Skrevet November 13, 2011 Share Skrevet November 13, 2011 Såvidt meg bekjent så har Statens Vegvesen ingen rullende landevei lenger da denne ikke var godkjent som labratorie utstyr. Den var derfor ikke godkjent til å måle effekt med. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reintz Skrevet November 13, 2011 Share Skrevet November 13, 2011 TS-Racing har det meste innen chip til en grei penge, og det er TUV-godkjent Er en fin oversikt på hjemmesiden deres også. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
barsjef Skrevet Desember 22, 2011 Share Skrevet Desember 22, 2011 Hei Hvilken tuning anbefaler folk her, gjelder en 520Da(E60/2010) med 163hk Bor i rogaland så må være noe lokaøt her eller noe en kan fikse sjøl. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ColaJørn Skrevet Desember 26, 2011 Share Skrevet Desember 26, 2011 Til begge dere som lurte på trimming; sjansen for å bli tatt for dette av biltilsynet og tollmyndigheter, er så godt som ubetydelig. Det jeg heller ville vært bekymret for, er at du mister garantien på motor, drivverk og understell. Derfor ville jeg nok satset på et firma/produkt som overtar BMW s garanti på disse områder... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bmwZ Skrevet Desember 27, 2011 Share Skrevet Desember 27, 2011 Ja, det er utrolig liten sjanse for å bli tatt for deretter betale ekstra avgifter til staten. Men om man ønsker å betale for de 30-40hk ekstra, så er det mulig. Fra nyttår blir jo HK avgiften skrudd betydelig ned også (Noe jeg aldri trodde skulle skje!!) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
barsjef Skrevet Desember 27, 2011 Share Skrevet Desember 27, 2011 Ja, det er utrolig liten sjanse for å bli tatt for deretter betale ekstra avgifter til staten.Men om man ønsker å betale for de 30-40hk ekstra, så er det mulig. Fra nyttår blir jo HK avgiften skrudd betydelig ned også (Noe jeg aldri trodde skulle skje!!) Hva blir de nye satser på hk avgift? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bmwZ Skrevet Desember 27, 2011 Share Skrevet Desember 27, 2011 Ja, det er utrolig liten sjanse for å bli tatt for deretter betale ekstra avgifter til staten.Men om man ønsker å betale for de 30-40hk ekstra, så er det mulig. Fra nyttår blir jo HK avgiften skrudd betydelig ned også (Noe jeg aldri trodde skulle skje!!) Hva blir de nye satser på hk avgift? Kan ikke finne de nye satsene, men bruker man kalkulatoren under vil du se at effektavgiften koster en del mindre etter nyttår. http://www.statsbudsjettet.no/templates/bilavgift_NB2011.aspx?id=55393 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå