Gå til innhold

Effektøkning med effektanlegg og kn-filter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bare effektanlegget eller kn-filteret alene vil ikke utgi så mye, men kombinasjonen av disse vil bli en god del merkbart.

Hadde en Scorpio Cosworth som jeg hadde chippet og satt på effektanlegg fra før av. Da jeg satte på et komplett innsugsrør med kn-filter, ble jeg svært overrasket og trodde ikke at et modifisert innsug skulle utgjøre så mye.

Opplevde det samme med 540'n jeg har nå. Jeg hadde fra før av chippet bilen og montert et modifisert innsugssystem med kn-filter. Det største økningen kom etter at jeg fjernet det originale eksosanlegget og monterte et effektanlegg med race-katter.

For å få en bra gevinst ut av trimmingen, må man få vekk flaskehalsene BÅDE på innsugssiden og eksossiden. Det må samstemme der.

Skrevet

Race-katter kan vel være at hjelper, spesielt om den gamle katten din var ødelagt ;), men slike ting merkes som regel best på FI biler. Da flowen igjennom filter/innsug/eksos som regel er tilpasset flowen igjennom topp, såfremt ikke ladetrykk er tilstedet.

Selvfølgelig kan enkelte modeller ha innsnevringer som fjernes med overnevnte modifikasjoner, men dette blir mere som unntaket som bekrefter regelen.

Skrevet

Jeg leste i det svenske bladet Bilsport der de trimmet en 200 hesters Golf GTI mk 5 med effektanlegg og åpent konisk luftfilter. De forsket og målte effekt og dreiemoment med de forskjellige komponentene og kombinasjonen av disse.

Her er dynoresultatene, veiv:

Original: 208 hk / 309 Nm

Halvsett: 207 hk / 300 Nm

Helsett inkl racekat: 224,5 hk / 324 Nm

Helsett inkl racekat og åpent konisk filter: 242 hk / 332 Nm

Dynoresultater, drivhjul:

Original: 187,5 hk / 278 Nm

Halvsett: 186,5 hk / 270 Nm

Helsett inkl racekat: 202,5 hk / 292 Nm

Helsett inkl racekat og åpent konisk filter: 218 hk / 299 Nm

Kilde: Bilsport nr 14-15 / 2010.

Merk dere at den største økningen kom etter at innsugsrøret med kn-filteret kom på plass.

Er dere overrasket?

Skrevet

vel, hvis du setter inn en turbo eller en kompressor mellom luftfilteret og intercooleren er jeg enig.

Har lite forseg å sette IC på en bil uten turbo/kompressor. luften i og utenpå IC vil jo holde akkurat samme temp på en sugemotor. ;)

Edit:

Men du er selvfølgelig sarkastisk, og jeg er dum. :lol:

oab1966:

Som jeg nevnte, joda, det finnes unntak hvor dette faktisk gir litt effekt. Og spesielt sammen med racekat.

men jevnt over får man ingenting av slike modifikasjoner, og jeg har, som nevnt tidligere, sett tilsvarende tester som det du refererer til, hvor det har resultert i -5hk i forhold til originalen.

Resultatet du poster er vel en turboladet motor?

Isåfall forklarer jo det det gode resultatet.

Skrevet
vel, hvis du setter inn en turbo eller en kompressor mellom luftfilteret og intercooleren er jeg enig.

Har lite forseg å sette IC på en bil uten turbo/kompressor. luften i og utenpå IC vil jo holde akkurat samme temp på en sugemotor. ;)

Edit:

Men du er selvfølgelig sarkastisk, og jeg er dum. :lol:

oab1966:

Som jeg nevnte, joda, det finnes unntak hvor dette faktisk gir litt effekt. Og spesielt sammen med racekat.

men jevnt over får man ingenting av slike modifikasjoner, og jeg har, som nevnt tidligere, sett tilsvarende tester som det du refererer til, hvor det har resultert i -5hk i forhold til originalen.

Resultatet du poster er vel en turboladet motor?

Isåfall forklarer jo det det gode resultatet.

Jeg var faktisk ikke sarkastisk.

Jeg kom i snakk om dette med åpentfilter og varmluft ( som gir effekt tap )

Om du setter en IC mellom luftfilteret og innsuget vil du vel i teorien kjøle ned lufta på vei fra luftfilteret og inn i innsuget, som gir posetiv effektøkning kontra den " normale trimmen med åpentluftfilter helst ved siden av eksosmanifoilden ".

EDIT:

Selvsagt mye unødvendig arbeid for og ha ett åpent luftfilter, da den orginale luftfilterboksen gjør jobben enda bedre.

Skrevet

Eller bare flytte luftfiltere ned dit hvor du ville ha plassert IC. ;)

Ser litt rart ut, men dog. Tror forøvrig at motstanden i ICen vil redusere flowen mere enn den klarer å kompansere for i form av økt densitet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...