Gå til innhold

Min førstebil E36 Touring 316i


Mantis
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg har alt rukket å fylle 21 år før sertifikatet kom i boks. Skal vel ikke direkte lyge å si at min egen sløvhet er en av faktorene, men militæret og andre ting tok også opp litt tid. Nå har jeg i alle fall endelig førerkort for personbil og bilen står utenfor.

Dette er en bil som tidligere har tilhørt min mor og jeg har da overtatt den. Rekke 4`eren er unnskyld ettersom dette er en totalt kostnadsfri bil og noe jeg egentlig bare har planer om å fikse opp også eventuelt selge til en fin pris og sånn finansiere E39 eller E46 coupe.

Om bilen:

BMW 316i Touring

Årsmodell: 1999.

Motor: 1,6 liter bensin

Rullet: Nærmere 300.000

Bilen har tidligere gått som skolebil for kjøreskole med de bakdelene og fordelene det måtte ha. Jobber til daglig som bilklargjører og har en stefar som er verkstedsmester, så bilen har hele tiden fått pent stell den tiden den har tilhørt familien. Har ikke full historikk, men clutch og topplokk ble byttet på rundt 250.000km. Videre utover det er calipere og bremser skiftet for ikke så alt for lenge siden.

Bilder:

bmw2t.jpg

bmw3h.jpg

bmw4g.jpg

bmw5a.jpg

Bedre og flere bilder av vraket mitt kommer :D Ble bare noen kjappe bilder etter jobb i dag på en location jeg trodde egnet seg bedre.. vell vell..

Ting som er gjort:

Nå overtok jeg bilen for få dager siden, men ble igjen på jobben en god del timer på torsdag og fikk tatt det jeg fikk tid til. Bremsevæske ble byttet, bremser demontert og smurt opp. Bilen har stått en del, så dette var sårt trengt. En grundig rengjøring var også nødvendig etter at søsteren min har knasket i seg bokstavkjeks og tyggis i setet :roll: Skrudde ut førersetet og passasjerside for en real omgang med støvsugeren og interiørrenseren.

Ting som må gjøres:

Som dere kanskje ser ut i fra de bildene jeg har lagt inn, så er det en del rust på skjermer og kanaler. Eller det vil si.. der er ikke bare litt, men det er mye å ta tak i. Dette vil være førsteprioritet når tiden strekker til og jeg har fått rast fra meg de værste kjøreabstinenstene etter arbeid. Ikke nødvendigvis en like stor hiver til å igjen skru og dulle med bil etter 8 timer arbeid i akkurat samme stilen. Iver er der, men ikke like stor som kjøregleden er akkurat nå.

Bensinmåleren viser noe for mye bensin, slik at når måleren viser kvart tank.. vell så er der tomt. Om det kan være noe som hindrer flotøren å gå fritt vet jeg ikke, men en rask sjekk under baksetet vil eventuelt avdekke dette.

Ellers er det litt generell vedlikehold som justering av håndbrems, justere spissing ettersom bilen drar noe til høyre og rattet peker i motsatt rettning. Fronturen må også byttes, men dette lurer jeg på om jeg skal ta på forsikringen nå som den enda er registrert på min mor og frontruteskift er inklusive i den forsikringen.

Planer:

(utenom det som er nevnt)

- Facelift baklykter med kvit blink. DONE!

- Sorte Angeleyes frontlykter / koble USA-lys. Er litt usikker enda. DONE!

- Sorte nyrer

- M3 speil

- Senk

- Panser BH (Dersom dette er å oppdrive)

- Kantfelg

- Endestuss

- Grøftelys i fanger

Vet ikke om jeg ønsker å legge så veldig mye penger i det. Som sagt er målet egentlig å shine den opp og så videre få solgt den for å finansiere en annen bil, men det skader jo ikke å ha en fin bil å kjøre rundt med i mellomtiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fint objekt du har fått deg. ikke la deg stoppe av motoren da du lett får godkjent større motor og touringen er en fin bil hvis jeg skal si min mening så ville jeg tatt rust og fylt opp bilen med m-tec fangere, senk og noen gromme felger alt dette får du gjort billig å kjøpt brukt forresten bare å spørre hvis det er noe du lurer på. kan skaffe det meste av deler og er det noe du ikke fårstår så kan jeg muligens hjelpe da jeg er på min 2. touring nå til oppussing

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk :)

M-tec fangere er så absolut noe jeg vurderer, men aller først blir det gjort små invisteringer som facelift baklykter, kobling av USA-lys, ta værste rusten og generelt få den i OK stand.

Er bare det å samle seg opp krefter til å trakke de ekstra timene på verkstedet etter jobb. Tenkte å koble opp frontlysene i morgen og se om jeg får tak i noen rimelige baklykter fra koed eller en annen side nå i kveld. Får rabatter gjennom jobben med GS, så spørs om det blir flunkende nye og noe annet snaddet også.

Noen som vet om en plass jeg kan få tak i panser BH/vindavviser? Har sett litt på ebay og googlet litt, men blir ikke videre klok. Fant en som solgte, men dette ser ut som det er laget i skinn? Jeg trodde helt ærlig dette som regel var av plast. Tar jeg feil da?

BMW 3 E36 1991 - 1998 Custom Bra Car Bonnet Mask

%21CEYBo6Q%21Wk%7E$%28KGrHqR,%21h4E0Eje2ywiBNRslY,Uvw%7E%7E_12.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er usikker på frontlykter. Bilen har jo orginalt kvite blinkers og er en 1999 modell, men likevell vil jeg ha noe freshere. Er redd for å at det skal se for "tjally" ut. Baklyktene bestiller jeg fra GS. Alternativ vare orginal med kvit blink.

Som sagt er dette en bil jeg ikke egentlig ønsker å legge så vanvittig mye penger i, så jeg er på jakt etter noen rimelige, men freshe frontlykter.

Har kommet over et par AD Angeleyes hos partsandretars.no som jeg synes ser helt greie ut. Er usikker på om jeg skal kjøre den stilen eller ta den helt ut med Californiastyle og US-lys. Lakke sideblinkers knæsj oransje kanskje?

AD Angeleyes hos partsandretars

305367.jpg

Noen andre med rimelig og fint forslag?

Er også på jakt etter rimelige og brukte m-tec fangere om noen vet om. Orginal eller uorginal spiller ingen rolle. Har sett på koed under "nye deler", men prisen er noe for høy etter mitt budsjett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå besluttet å beholde de orginale frontlyktene inn til videre. Eventuelt bestille et og annet "angel eyes" monteringssett fra ebay til en billig pengè bare på gøy og for å se om hvordan det blir.

Gjort i dag:

Har ringt karrosseriverksted og bestilt lakk på boks, så til uken begynner det store rustarbeidet på bilen. Har planer om å ta skjerm etter skjerm etterhvert, for bilen kan maks stå over natten pga plassmangel hos arbeidsplassen. Er ikke helt trygg på å gjøre dette her helt selv med perfekt resultat, men jeg får prøve å se hvordan det går. Morsomt å få prøve litt karosseriarbeid også. Har fått en god del kunnskap og innputt fra kollegaer, så jeg satser på at det går greit.

Utstyrt med sanpapir i alle slags grovheter, sparkel og god tålmodighet så går vel alt.

Skrev i førsteposten at måleren viser for mye bensin enn hva som er de faktiske forhold i tanken. Vell i dag skrudde jeg opp flotøren på høyresiden uten å se noe merkverdig der. Slo opp i verkstedshåndbok og fant ut røret som er formet som en C på bildet egentlig skal være rett.

381840_10151006072005054_714130053_22081150_1866213415_n.jpg

313155_10151006075855054_714130053_22081151_44110933_n.jpg

Fikk benda den til i skrustikka og smekka den på plass. Ingen aning hvorfor denne har formet seg slik, men i følge diverse håndbøker fra 19 pil og bue, så skal den være stright, pen og ben.

Tok opp flotøren på venstre og her stogget det seg aldeles. En rusten slangeklemme og idiotiske meg med en avbiter og et forsøk på å klippe av slangeklemma. Det sa "knekk" og plasttuten til returslangen knakk :applause:

Heldigvis klarte jeg å komme opp med en reodorfelgen-løsning. Drilla en 8,5 mm plastplugg gjennom nytt hull og limte igjen det knekte hullet.

Flotøren hadde kjilt seg fast inn i mellom fjøra og noe greier, så jeg fikk ordna det og nå viser tanken rett, men det hjalp jo fint lite når jeg klarte å ødelegge den flotøren og uansett må bestille ny. Jævla frustrerende med alle skjøre plastdeler egentlig. Slik pluggen er festet nå vil det nok skvulpe over og opp i setetrekket dersom jeg fyller full tank. Får fylle for hundringsen på den lokale esso`n oppi her til ny flotør er på plass 8)

Har bestilt kvite sideblinklys og baklys med kvit blink fra GS i tillegg til flotør også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Kan vel skrive noen linjer om noen interesserer seg.

Har fått bilen opp i brukbar tilstand nå og fikset en god del rust og lakket i dag. Litt på halv åtte, men det begrenser seg på hvor mye arbeid jeg orker å legge i det og jeg er vel ikke akkurat noe karosseri-arbeider, men jeg er greit fornøyd med resultatet når man tar utstyr, erfaring og tid til grunne. Første gangen jeg lakker karosseri og jeg måtte prøve meg litt fram underveis.

Trodde sparkel og glassfiber skulle være enklere å jobbe med, men med sandpapir i alle mulige finesser og en hånd, så var det noe vanskelig synes jeg.

427457_10151225822130054_714130053_22929326_1681283196_n.jpg

Helt i startfasen av nepussing av buer foran.

Skjermer foran, buer bak, dører samt kanaler var ganske spist opp i rust. Bilen har gått som skolebil i saltsuppa på Østlandet og med 300`på telleren så bærer karosseriet preg av det også.

425077_10151225803270054_714130053_22929299_487853645_n.jpg

Litt lenger fram i prosessen. Banket ut djupe rustporer, "skrellet" vekk en del rust med børstemaskin, fått på klassfiber for å bygge opp de sjøre buene og klart for noen lag med sparkel.

405263_10151225854725054_714130053_22929397_89400284_n.jpg

408149_10151225834255054_714130053_22929353_2010059535_n.jpg

Lakkering av venstre framskjerm.

425449_10151225830270054_714130053_22929341_1451545185_n.jpg

Lakkering av høyre framskjerm.

417958_10151225832925054_714130053_22929350_490569852_n.jpg

Skjønnheten har fått på klarlakk og står og godgjør seg litt mer varmluftspistol.

Som sagt helt greit fornøyd med resultatet

Regner med rusten kommer krypende tilbake med tid og stunder, men får heller vurdere nye framskjermer når den tid kommer.

Husker ikke hva lakken jeg brukte heter, men bestilt hos karrosseriverksted på farvekode og klarlakken kostet intet mindre enn 700,- for en boks :D

På kanaler, skjørt, nede på dører og på bakskjermene tok jeg faktisk et godt lag med grå Hammer lakk på boks. Ble faktisk et ganske bra resultat, noe jeg ikke hadde forventet. Fargen stemte utrolig godt med orginalfargen og med litt god vri på håndleddet så fikk jeg tonet det ganske bra. Pusset bare grovt over og tenkte at det uansett vil se bedre ut enn rust, men resultatet ble imponerende.

_______________________

Litt andre ting jeg har gjort med bilen.

Nye baklys:

429081_10151225810930054_714130053_22929308_1361060272_n.jpg

Bestilt brukt hos koed.

Før:

425052_10151225815130054_714130053_22929317_294924472_n.jpg

Etter:

427507_10151225817810054_714130053_22929322_1805436134_n.jpg

395641_10151225827700054_714130053_22929334_1045675252_n.jpg

Loddet på en ekstra pære for kjørelys slik at det ser litt mer komplett ut bak der.

Ny flotør:

70,- kr brukt hos koed.

Så nå kan man stole på tankmåleren igjen. Deilig :D

Xenon:

Har koblet opp xenon kjørelys framme på bilen. Biltema leverer varene og det var en utrolig enkel montering.

402732_10151225837965054_714130053_22929366_2028526333_n.jpg

Lyser rimelig heftig, men har justert de litt ned for normal lyskurve og i tillegg har jeg på hakk 3 inne i bilen. Ingen som har blinket foreløbig, så da regner jeg med jeg ikke er til pest og plage i trafikken. De lyser i alle fall så godt at de orginale halogen-fjernlysene såvidt lyser i forhold.

Skiftet bærekule:

Vell ikke særlig spennende. Det viste seg faktisk at bilen hadde bærearmer fra E30 og det medførte i at jeg sto der med skjegget i postkassa når den gamle bærekula var voldtatt og litt til for å få den ut, så sto jeg der klokken 7 på kvelden med en bærekule som ikke kunne monteres. Fikk ordnet det på Meca dagen etter, så nå er den på plass og bilen oppfører seg eksemplarisk på veien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...