Gå til innhold

Bmw E30 Touring 316i. Regreim eller kjede?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Jeg har nettopp kjøpt meg en Bmw 316i E30 Touring.

Dette er en 1993 modell, som ble produsert i Desember 93.

Dette skal jo være en M40 B16 motor, med registerreim. Men jeg har kjede på denne.

Kan det være at det sitter en gammel 318 motor i denne? Eller har dere noen andre forslag? :)

Skrevet

Disse 2 motorene har følgende:

Den med reg-reim ser sånn ut (m40)

6p47x5ss0kyw8n90539v.jpg

Den med kjede ser sånn ut (m42)

8hh7n02fnys1zu3laxjs.jpg

Om du tar en titt under panseret, så ser du fort hvem type motor du har.

Men siden bilen din er en sen 93 mod.. Så er det nok mulig du har m42 motoren med kjede. Vet disse motoren kom sent i 93 eller begynelsen i 94. Skal ikke si for sikkert hvem eksagt dato på året disse bilene kom med den type motor.

Skrevet

Du er litt ute å sykler! M42 kom i 89 i e30 318is og sånn som bildet ditt i 91 e36 318is. E30 touring kom aldri med m42, kun m40 (og m20).

M43 kom i 93 (ca) men ble ikke levert i e30, den kan minne litt om m42 men har 8v topp. Nesten samme innsug..

Skrevet
Disse 2 motorene har følgende:

Den med reg-reim ser sånn ut (m40)

6p47x5ss0kyw8n90539v.jpg

Jeg er nesten helt sikker på at det er den der, (m40) men han jeg kjøpte bilen av sa de hadde hatt bilen på verksted for å bytte vannpumpe, og skulle da bytte regreim samtidig. Men da dette skulle bli gjort så sa han på verkstedet at det var kjede på den.

Jeg syns det høres veldig merkelig ut, da jeg er rimelig sikker på at det er en m40 motor. Men jeg skal ta en ekstra kikk så fort jeg kommer hjem, og muligens slenge opp et bilde her. :D

Takk for svar :)

Skrevet

Den har reim, men på på mange motorer med reim så sitter vannpumpa i forbindelse med reima, det gjør den ikke på m40. Kombiner det med en svimete mekaniker så får du nok mange gode forslag;)

Skrevet
Du er litt ute å sykler! M42 kom i 89 i e30 318is og sånn som bildet ditt i 91 e36 318is. E30 touring kom aldri med m42, kun m40 (og m20).

M43 kom i 93 (ca) men ble ikke levert i e30, den kan minne litt om m42 men har 8v topp. Nesten samme innsug..

Sorry sa feil.. mente m43.

Blandet mellom m42 og m43.

Som du sier så ligner den på innsug osv.

Men var faktisk ikke klar over at e30 touring aldri ble levert med m43 motoren. Siden den motoren kom rundt 93-94 på bmw e36.

Skrevet

Da er det enkelt å greit bare å dra til et annet verksted. For hvis mekanikeren ikke klarer å finne ut av at det er reim på m40 motoren, så hadde ikke han fått lov til å skru på min bil. Ærlig talt, hva slags verksted er detta? :P

Skrevet

Litt dårlig bilde, men slik ser ihvertfall motoren ut, og jeg mener man kan se dekslet til regreima her. Jeg hadde den også på VIKING, hvor en jeg kjenner jobber. Han hadde ikke så mye peiling på BMW, men han mente det kunne stemme at det var kjede på den, etter hva han så. Men det skal da vel ikke være kjede på 316i e30 4'er.

1322225473_1.jpg

Hvilket verksted det var på vet jeg ikke, da det var forrige eier som tok den dit.

-CONFUSED

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...