Gå til innhold

Hvor ofte skifte olje?

Anbefalte innlegg

Skrevet

bytter olje på e30'en min på hver 5.000 km, har gjort dette en stund nå, og kommer til å fortsette med det. Koster jo ikke mange kronene om man gjør det selv, så for min del synes jeg det er verdt det:)

Skrevet
bytter olje på e30'en min på hver 5.000 km, har gjort dette en stund nå, og kommer til å fortsette med det. Koster jo ikke mange kronene om man gjør det selv, så for min del synes jeg det er verdt det:)

Hver vår og høst her. Kosejobb, og får så god samvittighet av det :)

• 1 year later...
Skrevet

Hvilken type olje bruker dere til bmw E39 520D, tenker å bruke 0W 30 av castrol. Det var vist den beste av de beste til den motoren?

Skrevet

Kan jo spørre f.eks forhandler, gsbildeler. eller så bør jo butikken som selger castrol ha et hefte hvor det står anbefalinger fra fabrikant ;) vet du ikke hva forige eier brukte da?

Skrevet

kanskje ikke så lett å svare på her. det kan fort variere noe. ring nærmeste bmw verksted, så har du svaret med en gang ;)

Skrevet
Kan jo spørre f.eks forhandler, gsbildeler. eller så bør jo butikken som selger castrol ha et hefte hvor det står anbefalinger fra fabrikant ;) vet du ikke hva forige eier brukte da?

Jo, han brukte 5W 40.

Men castrol sier at 0W30 er den beste til bilen. Så da regner jeg nesten med det :) er 20000 langt uten oljeskifte? Mye langkjøring!

Skrevet

du vil altid få ulike svar, beror på hvem man spørr. men uansett hvor god en olje alle påstår, så kjører jeg ikke 20k før skift. det er min mening. skift d som blir anbefalt av fabrikant. da er man sikker. eller om man har mye småturer, så skifter man oftere en anbefalt.

Skrevet
du vil altid få ulike svar, beror på hvem man spørr. men uansett hvor god en olje alle påstår, så kjører jeg ikke 20k før skift. det er min mening. skift d som blir anbefalt av fabrikant. da er man sikker. eller om man har mye småturer, så skifter man oftere en anbefalt.

Aha, da vet jeg det til neste gang :) nå har jeg bare fulgt intervall som lyser i bilen. Men bilen skal på service nå til uken så da blir alt skiftet ;)

Takk for svar ;)

Skrevet

Syns det er overdrivning å bytte før 10 000km. (normal bruk) Men når jeg bytter så bytter jeg kun det beste longlife olja (anbefalt fra bmw) og kjører mellom 10-15k km på den samt max 1år på samme (ikke at det noen gang har vært i nærheten da). Å det skal holde i massevis.. Klart bruker du biltema olje så ser jeg problemet. FOr det handler om hvor lenge olja holder viskositeten. Å Det er gjort tester på at feks biltema olja er betraktelig dårligere etter 8000km enn premium olje.

Dette er en 520d men oljeskift intervall på 20k km. Noe jeg personlig syns er for mye. Men like viktig er det kanskje å flushe motorn en gang i blandt om man er redd for avleiringer.

Skrevet
Syns det er overdrivning å bytte før 10 000km. (normal bruk) Men når jeg bytter så bytter jeg kun det beste longlife olja (anbefalt fra bmw) og kjører mellom 10-15k km på den samt max 1år på samme (ikke at det noen gang har vært i nærheten da). Å det skal holde i massevis.. Klart bruker du biltema olje så ser jeg problemet. FOr det handler om hvor lenge olja holder viskositeten. Å Det er gjort tester på at feks biltema olja er betraktelig dårligere etter 8000km enn premium olje.

Dette er en 520d men oljeskift intervall på 20k km. Noe jeg personlig syns er for mye. Men like viktig er det kanskje å flushe motorn en gang i blandt om man er redd for avleiringer.

Jeg er forsåvidt enig om at Biltema olje høres dårligere ut enn f.eks castrol eller Mobil1.

Men jeg har faktisk ALDRI sett en test der dette dokumenteres, jeg tror også at du ikke har sett eller lest en slik test. Vennligs link/dokumenter dette hvis du legger frem en slik påstand.

Selv kjører jeg med Castrol Edge og holder meg til merkevareoljen. Men jeg har ennå tilgode å se en test der man sammenligner billigolje mot dyr olje.

Skrevet

Legger meg ikke så veldig oppi dette, men så vidt jeg vet, så er biltema olje statoil olje ;)

Ang flusching av motoren, så er det totalt unødvendig så lenge man kjører med fullsyntet og holder seg til rimelighetens grenser ang oljebytte. hva andre gjør er opptil hver og en, men har kjørt bil i mange år, hatt til tider samme bil lenge med lang kmstand. aldri hatt problemer av noen av bilene jeg har hatt. så jeg gjør det på min måte, så for andre gjøre på sin ;)

Skrevet
Bruk det som er anbefalt fra bmw ;)

Noe sted jeg kan se hva de anbefaler?

Ja, du kan se det på oljeskiftindikatoren i bilen. BMW anbefaler at du følger den. Ikke noe annet

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...