Gå til innhold

trimme S50B30 turbo


BB454BB
 Share

Anbefalte innlegg

hei

eg har fått fatt i en s50b30 med dårlige stempler og skal derfor borre opp blokken og ha i nye stempler...

motoren skal i en 70talls kadett c som skal piskes på bane i drifting..

eg trenger en oppskrift fra noen som har vært borti denne type trim av s50

kjøre sprut eller chippe ecu?

kan eg ta vekk vanosen ved kjøring av sprut (evt hvordan)

hvilken kompforhold bør eg ha?

trenger motoren større dyser?

hvordan er orginalkammene med overlading?

hvilken turbo skal eg kjøre?

det eg vil ha altså målet mitt:

BØR dytte 400 på hjul (vet det ikke er MYE for en s50)

vil ha god respons og masse krutt, ikkje dødt halve registeret så eksplosjon på 6000rpm....

hvordan få motoren så "spinnevennlig som mulig"?

blir enkelmasse svinghjul og en stum sinterlamell med sachs race plate som clutchoppsett

takker for tips og inspill..

mvh kristian.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eg har foresten hatt av toppen og plukket den i molekyler...den har blitt planslipt (var lite skjev men høvlet vel av en 13 hundredeler) eg har plukket ut alle ventilene og renset for dritt å sot....

skal skifte ventiltettningene før eg monterer toppen sammen, men lurte på en ting..

eg har lyst å slipe inn alle ventilene på nytt for å sørge for god og jevnest mulig komp i motoren.

men fikk høre att da må løfterene shimses på nytt for å få riktig klaring igjen pga litt ventilsetesliping.

er dette tilfelle? og hvor får man evt tak i shims til solide løftere i s50b30n?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du ha 5-600hk funker org kammer fint. Skal du kjøre e85? Skal du fjerne vanos er det best og kjøpe en vanos block off fra ppf. Du ma ha datasprut og selfølgelig større dyser. Ppf selger stempler med lavere komp. Tror det standard oppsette di selger har 8,5 i komp. Det funker fint både om du skal kjøre e85 eller med vanlig bensin. 400hk får du jo om du fiser i innsuget på en s50 så det er ett lavt mål ja. Men i en kaddet så trenger du kansje ikke så mye mere. :) ang turbo så har ppf fine turboer til di fleste effektmål i sin webshop :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du ha 5-600hk funker org kammer fint. Skal du kjøre e85? Skal du fjerne vanos er det best og kjøpe en vanos block off fra ppf. Du ma ha datasprut og selfølgelig større dyser. Ppf selger stempler med lavere komp. Tror det standard oppsette di selger har 8,5 i komp. Det funker fint både om du skal kjøre e85 eller med vanlig bensin. 400hk får du jo om du fiser i innsuget på en s50 så det er ett lavt mål ja. Men i en kaddet så trenger du kansje ikke så mye mere. :) ang turbo så har ppf fine turboer til di fleste effektmål i sin webshop :D

400 på hjul holder for den bilen...iallefall med det første....eg har kjørt en 1400kg drifte camaro med 330 på bakhjul...så 900kg kadett og 400 på hjul burde holde i bøtter å spann på små baner iallefall, og eg er fersk innen drifing så det kan bli en grei effekt å starte med..

eg skal kjøre vanlig bensin....men eg vil ha en"hissig" motor om du forstår?

planen var jo og kjøre den orginal som sugemotor, men var jo ikke rådelagrene som var gåent..og når det først må borres og bruke penger så bygger vi lav komp og lader trykk!

angående sprut så eg har 034EFI stage 2c som blir brukt om det blir sprut....aner jo ikke om dette klarer å styre vanos? uaktuelt å kjøpe annet sprut når eg har dette som koster en god slant! det som kan være aktuelt er å chippe orginal ecu. men eg har ikke vært så mye borti det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ønsker mest mulig kjørbar motor fjerner du ikke vanos, er jo derfor den er der i utgangspunktet. Vipec styrer vanosen, har selv lagt PnP nett på min s50b30.

hadde ikke planer om å handle nytt sprut da eg kjører 034efi stage 2c sprut om det blir sprut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den blir da kjørbar uten vanos og. 400 hjul hk på vanlig bensin er ikke noe problem. Du kommer til og få en kjemperespons med riktig turbo.

For all del, men man fjerner jo ikke et hjelpemiddel uten grunn. På den andre siden er det jo fordeler å med å fjerne den også, mindre ting som kan gå i stykker og enklere/billigere justering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og ja du må shimse inn ventiler på nytt om du freser om ventilsetene. Shims får du kjøpt på gs feks. Eller ett verksted som driver med motoroverhalinger. Feks cylmo i trondheim.

angående dette...var ikke snakk om å frese ventilsetene..bare enkel å greit litt slipepaste og "friske" opp "tettingen i ventilen....tar eg virkelig så mye gods att eg må shimse på nytt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eg kjenner folk som kan lage vanos "blockoff" plate for meg, MEN hvordan blir man kvitt vanosen da? kan man bruke de "orginale" kamhjula...bare sitte motor i 0 og skru fast eller hvordan blir det? må man ha tak i nye "nonvanos" hjul? evt fra hva eller hvor? :P

eg har skrudd litt motor, men vanos har eg vert veldig lite borti, har satt sammen en m50 med vanos, men det vanosoppsettet virket "simplere" og mer enkelt...

men da tenker eg slik...mål: 450-500 motorhk.. motor må være rappest mulig og lengst mulig register så eg kan tømme dekk på 1 2 3gir til eg blir sjøsjuk... 4 er fint om det kommer med men antar det har mye med utvekslinger å dekkmålene osv å gjøre om det går... altså så lenge man kan rive dekka på 3 giret på tørrt med sperr uten å ha heve den ut i sladd med brekk allerede, så har eg nok krutt å begynne med!

eg vil selvfølgelig gjøre dette billigst mulig uten å ta noen snarveier, men eg ser jo att eg ikkje trenger å bygge motor for mye mer hk enn målet mitt! så råder og veiv ønsker eg å holde orginal

bunndelen har jo allerede underspyling og det er jo bra! toppen har eg sett litt på og ser ut som eksoskanaler og innsugskanaler har mer enn godt nok design for å flowe mitt effektønske og vel så det.

-stempler, JE Ø86,5mm 8.5:1 stempler (med ringer og krysspinner)

-orginal toppakning,

-orginal bunndel

-orginal (overhalt) topp

-større dyser? siemens deka 630cc ligger på hylla her...

-034EFI sprut og kjøre uten vanos?

-98bensin

-walbro 255lph i/ved tanken, mulig fuel cell....

-grenrør lurer eg på en sånn "manifoild" da eg ikkje er superglad i kinagrenrør og ett skikkelig koster litt!

-ekoso lager eg bare fra turbo og bak i 3 toms eller i den dur

-turbo?????? trenger tips!!!

-sveise oljeretur i bunnpannen eller annet sted?

- hvor er kjekt å hente olje til turboen på denne motor?

-innsug beholde gasspjeldrekken og få fatt i/få laget alu trykkboks.

bør eg bytt til en kaldere termostat???

frykter ting blir varmt når det plutselig er en roterende eksoslyddemper på. og det blir pisket litt...

takker for inspill og ideer!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke shimse på nytt vist du bare fiser over med pasta nei.

Jeg mener det er dumt og ikke sette i nye råder når du først bygger motoren med stempler og greier. Råder har blitt så billig nå, og da har du og vokse i vist du vil ha mere effekt senere. 630cc dyser holder til 600-650 hk på bensin.

Ang turbo så kan du jo høre med ppf da di har meget god erfaring med generelt bmw turbo motorer. Di har turbomanifold og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo mer jeg leser hva du skriver i denne tråden jo mer innser jeg at S50 turbo egentlig er overkill for ditt effektmål, og for ikke å snakke om - fordyrende! :)

Først og fremst - med mindre du forsterker og balanserer chassiet og bakstillingsgeometrien på Kadett C'n din kommer den til å bli TOTALT hysterisk med snev av noe som heter S50 turbo. De er jo totalt hyseriske med en "400hk YB" motor. Jeg tror du undervurderer hvor sinnsyk mye moment og effekt disse S motorene produserer når du gir de overtrykk. Det er som å tenne på gress i midten av juli. Alt som heter Volvo, Ford og Audi rekkemotorer er totalt underlegne alt av S-seksere fra BMW. Det er dag og natt. Det sier jeg med BMW brillene av. Voldsomme motorer i såpass liten bil.

Jeg ville mye heller handlet meg en M50B25, satt i smidde stempler og råder (eller beholdt det orginalt med E85), dobble innsugskammer, et datasprut, handlet meg et billig turbogrenrør og satt dit en PT billetturbo SC6262 f.eks. Masse pulver helt fra bånn. En motor som er lettere å skru på, billigere deler (mye billigere!) og som det ikke er like dyrt å rase. Da kunne du fint dratt ut 600hk på bensin. Motoren har også en fin 8.8:1 kompresjon orginalt som gjør at den er meget turbovennlig. På verdensbasis er M50 den mest bruke overladdede BMW motor. I Sverige og USA er det enormt marked.

En S50 er du simpelten nødt til å gjøre mer (og dyrere) arbeid på, for å få den til å fungere godt med turbo. Orginale stempler og råder må umiddelbart byttes skal du overlade. Disse stemplene er såpass marginaliserte for høy rpm, lav vekt, og respons at de er kjent for å knekke selv med lavt ladd på 0,4 bar. Alt er mulig med safe mapping, men til slutt vil ringlandet på stemplene takke for seg. Spesielt med såpass høyt dome på stemplene sammens med så lite gods.

Et annet problem område er relatert til mye effekt på bensin. Kammene er satt opp til å masksimere virkningsgraden når vanos-vinklene slår inn og sammen lage en lineær momentkurve. Dette skaper problemer da man overlader, og spesielt om man plukker vekk vanos. Motorene blir veldig vare for tenningsbank, og Artan på PPF er rimelig krystallklar på at noe over 500whp på bensin med S50B30 er urealistisk med orginale kammer. Da måtte man eventuelt ned i så lavt som 8.0:1 i kompresjon og legge inn en bra mapp.

Dette problemet har de omsider begynt å forske på, og det viser seg at offsetsliping av kammene en senking av durasjonen og små endringer på kamvinklene så ble motoren mye mer samarbeidsvillig på høyere effekt/ladd/cyl trykk. Det er noen som har bremset godt over 650 motorhk med disse kammene på bensin. Om du husker tilbake til E90 gatebiltaxien, så hadde den S50B30 turbo med 652hk i motoren. Denne ble i sin tid bygd av Anders Ringstad, og etter min research er den som har bremset høyest tall på bensin av S50B30 turboer. Det var vel på ca 1.5-1,7 bar om jeg husker korrekt. Og kompresjonen var rundt 8.0:1, muligens noe høyere. Fant ikke bladet bilen var omtalt i her på rappen.

Så konklusjonen er at kammene må offsetslipet om du vil noe særlig over 500hk og ikke ønsker å utsette motoren for grenseland.

Artan hadde bremset en S54 turbo (E46 M3 motoren, 3.2L 343hk org) med vanos aktivert, og det hadde vært 100% mer moment i mellomregisteret enn uten. Så skal du ha det ultimate repsonssterke er vanos veien å gå. Men ulempen er at det er en ekstremt dyr måte for oss hobbytrimmere, siden mappekostander går i taket. Og jo fler bevegelige deler i en høyvarvende motor jo større risiko.

Forskjellen uten vanos blir stort sett at du får et lite "dip" rundt 4000rpm (et mini M20 kick) og der motoren drar igang noe vanvittig etter. Alt dette blir selvfølgelig utgjevnet endel med turboen, og dens størrelse. Momentet uten vanos vil også være enormt og i forhold til orginal suge S50 vil det føles overveldende uansett. Motoren får også en litt røffere og buldrende gange uten vanosenheten.

Orginal toppakning må evt brukes sammen med o-ringer og pianotråd. Vanlig pakning holder dessverre ikke lenge. Da er det bedre med MLS pakning. Eventuelt ekstrempakningen cooperring, eller helt tullerusk-ekstrem-løsningen: pyramidringer. På de to sistnevnte må du plane toppen for hver gang du løfter den skal den tette like sterkt etterpå.

Lag også ekstra uttak til veivhusventilasjon fra kamhuset, S50ene er kjent for å være trange på veivhusventilasjon.

Bygg M50 turbo sier jeg bare, så slipper du mye drama og ekstraarbeid!

Skal du ha E85 derimot kan gevinsten ved S50 turbo være stor. Godt og vel 750whp på 1.5 bar med offsetslipte kammer, eller drygt 100-120whp mindre med orginale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...