Gå til innhold

hvordan få ut radiator vifte E39 523ia?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, er det noen som vet hvordan jeg får ut "radiator vifte" som sitter foran radiatoren??...den som sitter mellom grillen og radiatoren. Det er E39 523ia 97mod.

Takk for hjelpen!

Skrevet

Om det er sånn som jeg tror det er, med viskosekobling som står på vannpumpa, så finner du en 32mm fastnøkkel og setter på den store mutteren mellom vannpumpa/reimhjulet og vifta, lar den stå rett opp og finner en hammer og deiser til den ALT du makter. Denne bolten er links, så du må slå mot høgre når du står framfor bilen og ser ned i motorrommet. Jeg måtte sikkert slå en milliard ganger før den løsnet, så ha tålmodighet og virkelig slå alt du klarer. Når den er løs kan du skru den helt ut, da løsner viskosekoblinga som vifta er skrudd i og du kan løfte det ut. Kanskje du må fjerne dekselet rundt vifta også.

Men når jeg leser dette på nytt, så står det at vifta di står mellom grillen og radiatoren. Da må vel den nesten være elektrisk, og alt det jeg skrev over her var bortkastet. Jaja, sånn er livet.

Edit: Det gir vel lite mening å ha vifta mellom grillen og radiatoren? Tror det er viskosekobling på den du har, at du har grillen, bak grillen er radiatoren, bak radiatoren er vifta, og bak vifta er motoren, og bak motoren er du.

• 4 weeks later...
Skrevet
Jeg sliter fælt med den nå :( hva brukte dere og slå med ? da jeg slår så flyr jo bare alle hjula rundt... virker som jeg slår i lufta omtrent :(

Er det radiatorviften du prøver å få løs? Bruker bare en 32mm fastnøkkel og kakker på den (Ikke slå men ett velrettet slag som gir ett sjokk)

Husk på at det er links gjenger her, så den skal skrues av mot klokken.

Jeg bruker dette verktøyet, kjøpte det på Ebay:

21IGN0GCS8L._SL500_AA300_.jpg

Skrevet

Om du finner ut at all "slåinga" virker helt Fred Flintstone så setter du et rør eller noe over fastnøkkeln (må være lengre en nøkkeln da) Da har du naturlig nok mer moment, og tar jeg ikke feil så løsner dine problemer:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...