mitsugto Skrevet November 28, 2011 Skrevet November 28, 2011 Hvordan jeg får ut radiator "vifte" som sitter mellom grillen og radiatoren? BMW E39, 523IA 97mod. Takk for hjelpen!
Haug530D Skrevet November 28, 2011 Skrevet November 28, 2011 Da må du demontere fronten, om du tenker på AC vifta som sitter foran radiatoren.
mitsugto Skrevet November 28, 2011 Forfatter Skrevet November 28, 2011 Da må du demontere fronten, om du tenker på AC vifta som sitter foran radiatoren. om den ikke virker........kan motoren bli varm? Du får tusen takk for hjelpen!
Haug530D Skrevet November 28, 2011 Skrevet November 28, 2011 Da må du demontere fronten, om du tenker på AC vifta som sitter foran radiatoren. om den ikke virker........kan motoren bli varm? Du får tusen takk for hjelpen! Tja, motoren skal egentlig ikke bli varm bare pga at den ikke virker nei, men på varme sommerdager så kan den hjelpe litt på å kjøle motoren ekstra ned, men jeg har selv aldri hatt noen problemer med kjølingen på min E39 selv på varme dager med 30+ grader å min AC vifte fungerer heller ikke. Er ett kjennt problem på E39 at denne viften slutter å fungere, som regel er det noen motstander som sitter på viften man kan bytte ut, Bmw selger repsett for dette men husker ikke delenr sånn i farten. Blir motoren din varm? blir den varm hele tiden eller kun når bilen står på tomgang?
F10 Skrevet November 28, 2011 Skrevet November 28, 2011 Viften starter bare når klimaaanlegget er aktivert og når det er behov for ekstra kjøling. Det er sjelden den starter og kun når du står rolig eller kjører sakte. Siden '88, med unntak av 4 år når jeg hadde en BMW uten klima, har jeg kun hørt viften 3-4 ganger. Du hører godt den går når du står rolig. Som regel er det nok med den andre viften. For kjølevannet har du termostat og viften bak radiatoren. Så lenge disse er i orden, er det vel ingen grunn til å bekymre seg.
mitsugto Skrevet November 29, 2011 Forfatter Skrevet November 29, 2011 må bare takke!!!!!!!!!.....kjempe forum, og veldig hjelpsomme mennesker.
Hollabaloo Skrevet November 29, 2011 Skrevet November 29, 2011 om den ikke virker........kan motoren bli varm?Du får tusen takk for hjelpen! Den viften er ikke der for å kjøle ned motoren, den er der primært for å kjøle ned AC-radiatoren. Så nei, motoren skal ikke bli varm selv om den ikke virker. En velfungerende vifte på din 1997 E39 vil normalt snurre og gå ofte gjennom sommersesongen forutsatt at du har AC aktivert. Vifta har 3 hastighetstrinn og vil normalt gå på det laveste. Blir det veldig varmt, noe som kan skje under køkjøring, så uler den til på et høyere trinn. Det hører man godt innefra kupeen. Som andre skriver så ryker ofte motstandene på disse viftene, noe som fører til at vifta kun vil gå på nest høyeste og høyeste trinn (1 motstand defekt) eller kun på høyeste trinn (alle motstander defekte). Det er ikke noe vits å gjøre noe med vifta di nå når det er så kaldt, men ville nok sett på det til våren hvis jeg var deg. Enkelte vil si at man kan komme til motstandene på vifta uten å demontere deler av fronten, men det er nå engang sånn at tilgangen er best når man fjerner delene som sitter i veien. Jobben med å fjerne støtfanger, lykter m.m. er ikke så stor som den høres ut som.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå